In den beginne .....
De zomer van 2020
Tijdens de zomer van 2020 gingen wij, zoals vele jaren ervoor, op vakantie met een in Lemmer gecharterde Bavaria 42 cruiser.In dit jaar van Covid lockdowns was het charteren van een zeilboot zeker één van de beste vakantie mogelijkheden. De Nederlandse en Duitse wadden eilanden waren dit keer onze voornaamste bestemmingen. Het was weer een geweldige ervaring voor ons en dit deed ons besluiten ( mede ook door alle Corona perikelen ) om naar een eigen schip op zoek te gaan. Een schip om de wereld mee rond te zeilen, een echte Blue water cruiser. Al snel kwamen we er achter dat er maar een paar echte Blue water cruisers zijn zoals de Oyster, de Hailberg Rassy én de Amel Super Maramu. Op basis van onze wensen en financiële ruimte kwamen we er al snel achter dat de Amel SM van 53' het meest betaalbare en geschikte schip was, voorzien van alle belangrijke opties om geheel onafhankelijk met z'n tweeën de wereld over te kunnen varen en ruim genoeg om op te leven. Bovendien heeft dit type schip zijn veiligheid in het verleden bewezen en is er een grote back-up en support van de geweldige Amel Owners Group en Amel community
De zoektocht naar het juiste schip
Na ons besluit om een Amel SM of SM2K aan te schaffen zijn we ons verder gaan verdiepen in alle systemen en details. Er moet gezegd worden.... dit was vooral het werk van Eric die zich er helemaal in vast beet. Uiteindelijk was er aan het eind van 2020 een selectie van te koop liggende Amel SM's en SM2K's gemaakt. Eric kreeg in Jan. 2021 contact met Nick van de sv Darnico (een SM2K ). Hij lag in een jachthaven in Marseille (Zuid Frankrijk) en nodigde ons uit om langs te komen. Eric is hierop ingegaan en mocht zijn hele verblijf aldaar aan boord logeren! Het was de eerste keer dat Eric aan boord ging van een Amel en hij was meteen verkocht... Eric had van te voren een lijstje gemaakt met kandidaten die een Amel te koop hadden staan in de nabije omgeving van Marseille die hij wilde bezichtigen. Helaas vielen deze kandidaten af door hoog achterstallig onderhoud van de boot. Het schip dat het hoofddoel van deze reis was, werd op de dag van aankomst in Marseille verkocht via een makelaar. Een grote teleurstelling maar het enthousiasme om voor een Amel schip te gaan werd er niet minder om! Ook werd het ons duidelijk dat een Amel SM net zo geschikt was als een SM2000, wellicht iets minder modern maar een stuk betaalbaarder en minder poespas die extra onderhoud vereisten. De zoektocht ging onverminderd door, ....eind januari was er contact met een geschikte kandidaat in Cyprus. Er kwam een lange en intensieve correspondentie op gang met veel uitwisseling van gegevens en foto's. Door de Corona pandemie duurde het echter tot 24 april voor de eerste mogelijkheid van een bezichtiging. Op het moment dat Eric op het punt stond om het vliegtuig te nemen kregen we bericht dat de eigenaar met een andere koper in onderhandeling was gegaan. Zeer teleurstellend na alle inspanningen! Maar we hielden vol, en ongelofelijk maar waar, Eric vond een dag later op het internet een kandidaat die we nog niet eerder hadden gezien, namelijk de sv Nathape. Dit bleek een Amel SM te zijn met bouwjaar 1996 en op dat moment gelegen in Gaete (IT) In het bezit van een Zwitsers echtpaar (Hans-Peter en Nathalie) die met het schip in 15 jaar tijd bijna twee keer de wereld waren rondgevaren. Het contact werd super snel gelegd. Hele hartelijke, vriendelijke mensen en na het uitwisselen van alle gegevens, foto's en het maken van meerdere video calls werd er al binnen 2 weken een afspraak gemaakt voor bezichtiging op 15 mei 2021.
Haar gevonden!!
Op 14 mei 2021 reisde Eric voor een eerste bezichtiging via Rome naar Gaeta in Italie. Daar werd hij zeer vriendelijk en gastvrij onthaald door Hans Peter en Nathalie. Hij zag hun Amel Super Maramu de sv NatHape voor het eerst en het was liefde op het eerste gezicht.. Wat een geweldig schip! Wauw! Onder begeleiding van de eigenaren werd de boot van onder tot boven bekeken, zo werden ook de zeer mooie upgrades getoond o.a. de vier extra patrijspoorten in de romp en een aangepaste navigatie hoek (naar voorbeeld van het latere model de Amel 54) wat een zeer grote verbetering is qua lichtinval in de kajuit. Onder voorbehoud werd de deal gesloten. Er werd een afspraak gemaakt om zo snel mogelijk terug te keren voor een officiële inspectie door een jacht aankoop expert inclusief haul-out. Eric kwam hoteldebotel terug en had meteen een ‘vol’ hoofd, en er brak een hectische periode aan want er moest van àlles geregeld worden zoals: Het maken van een koop contract Het vinden van een jacht pre-purchase surveyor. Het schip moest worden omgevlagd van Maleisië naar Nederland. Met een nieuwe zeebrief kwam ook de zoektocht naar een nieuwe naam. Dit werd uiteindelijk Abayomi ( Zij die vreugde brengt). Verzekering moest worden geregeld. De btw verklaring. En dat allemaal voor we de definitieve inspectie door de onafhankelijk surveyor zouden laten verrichten. Op die manier hoefden we nog maar een keer naar Gaeta om de boot te inspecteren en daarna direct te kunnen vertrekken. Om alle documenten te kunnen verkrijgen tekenden we dan ook op 3 J juni 2021 het voorlopig koopcontract. Hans Peter kwam daarvoor speciaal naar Nederland om alles bij de notaris vast te laten leggen. Een dag later hebben we de aanvraag voor de voorlopige btw verklaring ingediend. En zo had Covid toch ook weer zijn voordelen want op 7 juni 2021 waren we al in het bezit van de tijdelijke BTW verklaring omdat deze nu elektronisch kon worden verstuurd. Heel belangrijk want zonder kan je overal in de Middellandse zee aan de ketting worden gelegd als je deze niet kan tonen! Uiteindelijk reisde Eric op 8 J juni naar Gaeta om op 9 juni samen met de Italiaanse jacht surveyor het onderwaterschip te kunnen inspecteren en daarna een sea-trial te doen. Els zou een paar dagen later volgen als de koop definitief zou zijn. Altijd spannend of er nog onverwachte zaken naar boven zouden komen. Groot was de teleurstelling toen bleek dat er sprake van osmose was, gelukkig waren de verkopers al snel bereid om een extra bedrag van de koopsom af te halen. Wel extra werk en kosten maar geen reden om dit mooie schip niet te kopen. En verder waren er geen verrassingen of defecten waar we nog niet vanaf wisten. Op 10 juni, 2021 werd de koop definitief gesloten. We waren ineens de trotse bezitter van een zeilboot. En nog wel een Amel Super Maramu. Jeetje!!!!!! sv ABAYOMI
VERTREKKERSDAG 2022
Ieder jaar organiseert het blad Zeilen een vertrekkersdag. Bedoeld voor mensen die in dat jaar hun vertrek voor langere tijd gepland hebben staan. In 2022 vielen wij niet onder die doelgroep maar mochten per uitzondering toch ook komen. Het werd gehouden in Enkhuizen en startte om 10.00. Om niet voor dag en dauw op te hoeven staan en de dag relaxt te beginnen haddden wij een B&B geboekt in een dorp vlakbij, voor de nacht ervoor, wat een goede keuze was. Het is een dag waar ervaringen, tips en workshops gegeven worden, ook waren er een aantal sprekers die vertelden over hun belevingen. Het was erg druk, er waren stellen, gezinnen ( sommige met pasgeboren kinderen! ) en solo zeilers, allemaal in bezit van een eigen schip en allemaal met een geplande vertrek datum. Het was leuk om alle verhalen aan te horen en voor mij ook een geruststelling om te horen dat er best een aantal mensen bij zaten die net zo weinig ervaring hadden met het zeilen als ik. De workshops bestonden o.a. uit het fileren van vis en de tools die gebruikt kunnen worden om verstaging door te zagen, leuk om te zien en te doen. Één van de sprekers was Pieter-Jan Hagens die, met zijn vrouw en schip LOLA, een eerste lange reis naar Suriname had gemaakt. Leuk om te horen maar wat mij het meest is bijgebleven is waar hij zijn verhaal mee eindigde...hij zei namelijk dat hij jaloers was op de mensen die nu in de voorbereidingen zaten voor hun vertrek want de voorbereidings periode was toch wel het leukste wat hij had meegemaakt! Toen was ik nog onwetend maar een jaar later keek ik uit naar onze geplande vertrek datum ( 01-07-2023 ) om van die voorbereiding stress af te zijn....