top of page

Posts

Eric

Bijna kunnen we verder (Blog 67)



Dinsdag 1 oktober, 2024

Ik heb weer slecht geslapen. Alles blijft in een cirkeltje door mijn hoofd draaien. Het is uitputtend en het brengt me geen stap verder. Ik lastigste is dat ik alles op dit moment in mijn eentje moet verwerken. Ik heb veel steun van een aantal cruisers om me heen maar toch voelt het uitputtend. Ik neem koffie en een boterham en maak blog 66 af. In de komende dagen hoop ik dat alles goed komt en nog een leuke dag met Rinus en Monique te hebben. Johannes komt deze morgen weer even langs voor de Opencpn en AIS. De boel was weer helemaal weggevallen nadat hij het gisteren had geïnstalleerd. Hij krijgt het binnen een half uur weer aan de praat. Hij is nog geen half uur weg of de Opencpn crasht terwijl ik niet eens aan de computer heb gezeten. Ik weet me geen raad. Iedere keer crasht het programma weer. Ik bel met Lindsey. Die beloofd in de middag langs te komen om eens te kijken. Hij weet veel van computers. De rest van de ochtend maak ik het onderwaterschip en de ketting schoon. Het aangroeien gaat hier hard. Na twee uurtjes snorkelen is het weer aardig schoon. Goede work-out. Om 1500 komt Lindsey langs.


We proberen van alles om de AIS en Opencpn weer normaal te laten werken. Uiteindelijk hebben we het om 1815 weer gaande. Niet helemaal maar wel het belangrijkste. Wat een werk en ik ben er niet geruster op voor de toekomst. Als dit straks ergens onderweg gebeurt moet ik het alleen oplossen. Dat geeft me alweer kronkels in mijn buik. Nouja. Alleen de overlay nog van de radar op de Opencpn kaart. Wie weet lukt het later. Nu gaan we eerst naar Burger night bij Uncle J’s. Je merkt dat het rustiger wordt. De grote groep Nederlanders is er niet meer. Ook niet erg want zo komen we weer met nieuwe mensen in contact. Zo deze keer met een aantal Canadezen. Ik trakteer Lindsey voor al het werk wat hij nu weer heeft gedaan. Om 2100 zijn we doodmoe en varen weer terug naar boord. Ik probeer nog een aantal keer Opencpn en de AIS. Het lijkt te werken. Maar even niet de computer helemaal uitgooien voorlopig. Nu even afwachten wanneer we verder kunnen met de regelateur en de dynamo. Deze zijn vanmorgen bij de testbank gebracht. Hopelijk alles deze week geregeld. Jos en Beatriz komen de 7de Oktober terug. Dan ga ik als het lukt ergens rond 9 of 10 Oktober naar Aruba. Jammer want dan mis ik mijn ex-buurvrouw Jeanette uit Poortugaal op drie dagen na. Zij gaat 6 Oktober voor een maandje weer naar Nederland.

 

Woensdag 2 Oktober, 2024 Zeil plan maken voor de komende weken. Wingfoil set verkopen

Dee ochtend neem ik een goed ontbijt. Gebakken eieren met ui en tomaat. De spek ruikt niet goed meer helaas. Dan verdiep ik me weer in de Opencpn. Enkele settings krijg ik goed. De AIS en ARPA-targets op Radar en Radar overlay op kaart lukt alleen niet. Geen idee. Ik plaats een post in de whatsapp groep van Spaanse water of er iemand is die veel verstand heeft van Opencpn. Ik zet wat routes uit naar Aruba, Santa Marta en Cartagena. Even kijken naar de afstanden. Ik denk dat ik rond 9 oktober verder ga naar Aruba. Als alle reparaties dan afgerond zijn. Ik besluit om de wingset toch alweer te verkopen. Ik zet een post in de Spaanse water whatsapp groep.

Het board neemt veel plek in. En ligt eigenlijk in de weg aan dek. Hier op Spaanse water is het perfect om te oefenen maar daarna zal het op z’n vroegst pas San Blas zijn in December. Hier kan ik hem makkelijker verkopen. Ik ben bovendien alleen en dan kan ik bijna niet oefenen. Je hebt echt iemand nodig die je weer kan ophalen als je afdrijft. Dat gebeurt voorlopig nog gegarandeerd. Natuurlijk krijg ik straks weer bemanning maar die brengen ook weer spullen mee en dan ligt de wingset alleen maar in de weg. Deze boot en ik zijn gemaakt om te zeilen. Daar ben ik wel achter. Tijdens het varen ligt het board, de wingtas en foiltas met onderdelen alleen maar in de weg. Aan dek is ook niet fijn en dan is alles weer onderhevig aan de UV. Het was een spontane opwelling maar als ik hem kwijt kan ben ik er blij mee. Komende week ook nog geen wind hier dus geen mogelijkheid om te oefenen. Al binnen twee uur heb ik een koper. Hij komt langs en de boel is verkocht. Super blij. En voor hetzelfde geld als dat ik hem gekocht had.


Dat geld kan ik goed gebruiken. Veel geleerd. Board repareren, wing repareren. Ook weer iets minder wat stuk kan gaan😊. Het lucht op. Genoeg andere dingen om me druk over te maken en mee bezig te zijn. Om 1530 komt Lindsey weer om samen nog eens te kijken of we de reden kunnen vinden dat de heading niet in Opencpn komt. Anders aansluiten van de AIS via het NMEA0183 systeem werkt niet. Dus dat zetten we weer terug op het micro usb kabel. Dat werkt dan weer zoals het hoort. Als we de radar bijzetten op het hoofdboord slaat de stop ineens door. NEEEEEE! Wat nu weer. Hebben we ergens kabeltjes losgehaald? Nee. We beginnen weer met wat anders dan gepland. Wat nu WEER! Lindsey denkt na een uur meten dat de converter/transformator van de 24V naar de 12V /20A kapot is.


Ongelofelijk. Murphy’s Law? Alles gaat ineens kapot. Ik word er gek van! What the Fxxx! Om 1830 geven we het op. Dan maar weer ergens uiteten. Geen puf meer om te koken. Morgen kijkt Lindsey of hij een converter heeft om te testen en dan kijken of ik er ergens een kan kopen als blijkt dat deze kapot is. We eten wat bij Boca 19.


Tja het positieve is dat ik nu nog in Curaçao ben. Daar kan ik de converter misschien makkelijker krijgen. Dat is dan ook het enige positieve voor mijn gevoel!

 

Donderdag 3 Oktober, 2024 Converter en Rinus & Monique op bezoek

Deze morgen na de koffie ga ik alvast op het internet op zoek naar een DC/DC converter. Ik kan eigenlijk alleen in Nederland snel de juiste vinden. Ik bel Jos op of hij er nog een mee wil nemen. Die vliegt maandag. Dan moet ik dus snel reageren. Lindsey is om 1100 aan boord met zijn converter om te testen en te bevestigen dat het de converter is. Dat klopt. Alles doet het weer met zijn omvormer. Ik bestel de omvormer en hoop dat hij op tijd bij Jos aankomt. De rest van de ochtend stofzuig ik ook weer eens de boot. Wat later komt Siebe even langs voor een praatje. Hij is in Augustus 2023 vertrokken uit Nederland met zijn vrouw en kinderen. Die is nu even in Nederland. Als we lekker zitten te kletsen horen we op de wal mensen fluiten en roepen. Het zijn Rinus en Monique. Leuk! Siebe komt later terug. Ik vaar met de dinghy naar de wal om ze op te pikken. Aan boord lekker even kletsen en wat drinken.


Dan stel ik voor om met de dinghy naar Boca 19 te varen om daar nog even te zwemmen, snorkelen en wat te drinken. Heel gezellig. En fijn om even met ze samen te zijn. Bij Boca 19 nemen we een biertje en natuurlijk bitterballen! Voor Dyon!


Aan het einde van de middag zet ik Monique en Rinus weer af bij de auto. Zij hebben morgen een georganiseerde tour en gaan zaterdag dan alweer naar huis vliegen. Een korte week. En helaas niet het aller beste weer. Deze week zijn er meer regenbuien gevallen dan in de afgelopen 2 maanden dat ik hier alweer ben.  Maar het zijn korte buien. Daarna is de zon er weer en is het nog steeds 35⁰C. Ik krijg ook steun uit Nederland via de app van Hans en Rick. Fijn dat ze met me meeleven in deze wat moeilijkere periode. Vanavond maak ik Tortilla’s met Lindsey. Ook Siebe komt nog even langs. Het is een gezellige middag en avond geweest. Doet me weer goed.

 

Vrijdag 4 Oktober, 2024 Installatie regelateur en dynamo

Deze morgen een goed bericht. De bestelde DC/DC omvormer die ik gisteren beseld heb is al bij Jos aangekomen. Een hele opluchting want hij werd met Post NL verzonden. Daar heb ik de laatste keren niet zo'n snelle bezorging mee ervaren. Nu ging het echter heel snel. Top. Die kan ik dinsdag dus inbouwen. Een hele opluchting.

Vandaag komt Willem met de dynamo’s en regelateur. Ik ben de hele ochtend zenuwachtig en heb een knoop in mijn buik. Zou zo fijn zijn als het lukt. Ik heb op de Amel NL de app die Herman en ik hebben opgericht contact met mijn Nederlandse mede Amel eigenaren Sikko (onderweg via Schotland naar Nederland), Martijn (in Griekenland) en Herman en Hella (in Porto). Via de app krijg ik ook veel aanmoediging. Ik moet een planning gaan maken om ergens het water uit te gaan om de anti-fouling te vernieuwen. Misschien Colombia, misschien Panama. Net voor de kanaal crossing zou beter zijn. Met volle verwachting haal ik Willem om 1300 op om de dynamo en regelateur in te bouwen. De diodes van allebei de dynamo’s bleken kapot (waarschijnlijk door te hoge piekspanning) Vol goede moed bouw ik de dynamo in omdat Willem wat groter is😊 Willem sluit verder alles aan en we zetten het contact aan. De stuurspanning is goed. Dan de motor starten. Beetje extra gas geven… Ik kijk op het scherm. Geen laadspanning naar de batterijen! Zucht. Willem zoekt maar kan het niet vinden. Weer alles eraf en weer mee naar de werkplaats. Waarschijnlijk maandag terug. Heel misschien zondag…. Mijn geduld wordt tot z’n maximum aangesproken. Ik heb er buikpijn van. Wanneer houdt het nu eens op! Ik ga maar even verder met het uitzoeken van de kosten voor de passage van het Panamakanaal. Zal in ieder geval ergens rond de US$3000 worden.

 

Zaterdag 5 Oktober, 2024 Koelkast schoonmaken, boodschappen doen.

Vandaag zet ik eerst de tweede koelkast bij. De deurkoelkast en vriesvak moeten hoognodig weer ontdooid en schoongemaakt worden. De aankomende nieuwe bemanning Marieke en Alex appen dat ze angst hebben voor het orkaanseizoen. Nou die kan ik snel wegnemen. We zijn in het meest veilige gebied. Ver buiten de orkaan banen. Ik bel ze maar even via de video. Het is weer een heel leuk gesprek. Alex heeft ook nog een huis in Medellin in Colombia. Wauw. We brainstormen over een weekje rondtrekken door Colombia. Ik hoop dat het aan boord goed klikt want het lijken me twee hele leuke mensen. Ik vertel gelijk wat ze allemaal wel en niet mee moeten nemen. Voorlopig komen ze in Aruba aan boord. Daarna is alles mogelijk. Spannend. Als alles meezit met de dynamo en de regelateur😊 kan ik woensdag ergens weg richting Aruba. Veel later moet ook niet want vrijdag staat er een hoop wind op komst bij Aruba. In Aruba moet je langszij komen voor het inklaren. Ik wil niet moeten aanleggen bij de immigratie en douane met windkracht 7. Nou ja ik kan ook nog een week later gaan maar wil hier liever weg. Ik app met Rinus die hier zijn laatste dag is. Ik app met Shannon en John die maandag of dinsdag terugkomen naar Curaçao. De koelkast is snel ontdooid dus die maak ik schoon en ruim hem weer opnieuw in. Klaar voor de nieuwe boodschappen die ik vanmiddag ga halen. Om 1345 ga ik eerst even de benzinetank van de dinghy opvullen. Kan maar vol zijn voor ik volgende week weer verder ga. Dan vaar ik naar de andere kant van Spaanse Water naar Lindsey. We gaan boodschappen doen bij Centrum Supermarkt. Daar hebben ze ook veel Nederlandse producten. Beter deze keer even wat meer in slaan nu het nog kan. Alles bij elkaar € 300 boodschappen. Het blijft duur hier. Terug aan boord alles inruimen en ook maar eens de tweede koelkast gebruiken. Het lijkt echter of er iets niet goed is. Weer wat nieuws! De compressor blijft maar draaien. Hij koelt wel. Zal toch niet waar zijn dat de thermostaat alweer kapot is? Die heb ik twee jaar geleden pas vervangen. Nu heb ik geen reserve meer. Om 1730 vaar ik weer naar Lindsey. We gaan even wat drinken op Mambo beach. Uiteindelijk nemen we daar ook maar wat te eten. Even gezellig eruit.  


Om 2100 terug aan boord. Ik kijk wat nieuws en een docu.

 

Zondag 6 Oktober, 2024 Duik op Directors Bay

Na een koffie en een paar boterhammen met ei en spek maak ik de duikspullen klaar. Lindsey en ik gaan deze morgen een duik maken bij Director’s Bay. Het is nog steeds windstil weer en spiegeltje glad en rustig. De thermostaat van de tweede koel/vries kast lijkt echt kapot. Ik heb geen puf om dat nu weer uit te gaan zoeken. Om 1030 ga ik met Lindsey een duik maken op Director’s Bay. Net buiten Spaanse Water. Weer een leuke duik met veel groene morenen. Het koraal is niet overal erg gezond hier maar de inhammen maken het toch een leuke duik.


In de middag zet ik deze blog online. De komende week gaat er hopelijk weer veel veranderen wat hopelijk mijn gemoed positief beïnvloed. Voor vertrek nog veel te doen. Als alles goed gaat Woensdag richting Aruba. Morgen komen Jos en Beatriz vanuit Nederland terug op Curaçao met ook wat reserveonderdelen voor mij. In Aruba komen nu zeker Marieke en Alex aan boord rond de 15de Oktober. Ik kijk er naar uit. Een nieuwe start. Veel nieuwe stof voor volgende blogs.

 

Later xoxoxo

162 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Oct 08
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric, hopelijk breken er snel leukere tijden voor je aan voor dit moment

zit het je op alle fronten behoorlijk tegen.

Groet,

Hans😘

Like

Guest
Oct 07
Rated 5 out of 5 stars.

Lekker Eric, mooie vooruitzichten met een nieuwe crew. Zorgen dat alle knopen dan uit je maag zijn zodat je ze met een positief gemoed mee kan nemen in de zeilavonturen. Lekker ook dat er nieuwe onderdelen vanuit Nederland onderweg zijn.

Wij zitten inmiddels in NL. Tot nu toe met een mooi zonnetje maar natuurlijk koelere temperaturen. Wel lekkere herfstkleuren en geuren in de natuur.

We blijven je volgen 👍❤️

Lourens en Ingeborg

Like
bottom of page