top of page

Posts

Eric

Bon Bini Bonaire (Blog 56)

Zondag 14 Juli, 2024. Bonaire Kralendijk

Vandaag rustig aan in de ochtend. Michelle verwacht rond 1300 aan boord te kunnen komen. Uiteindelijk is zij er om 1400. Helaas nog zonder bagage. Maar dat maakt niet echt uit hier. Het is een leuke ontmoeting. Ik haal haar met de dinghy op van het zee zwembad. Ze kijkt haar ogen uit en vindt het allemaal prachtig. We zwemmen wat en gaan even langs bij Jos en Beatriz om een drankje te drinken en voor te stellen. Tot nu toe mag ik in mijn handjes knijpen. Een leuke vlotte meid die ook nog eens zelf een boot heeft. In Boston. Michelle is van origine een verpleegster maar is later in de vastgoed terecht gekomen. We gaan op aanraden van Floriane naar de Hangout Beach bar. Floriane is een Nederlandse die het Landhuis een B&B runt waar Michelle twee nachtjes had geboekt. In afwachting van mijn aankomst was Michelle daar ingetrokken. De Hangout is een surf bar aan de oostkant van het eiland. Het is de gebruikelijke zondag avond dj-avond. Waanzinnige bar. Op het strand met de dansvloer letterlijk half in het water. Zo vet.

We hebben een fantastische avond. Natuurlijk zijn er ook bitterballen en frikadelletjes.(DYON!) Die eet Michelle voor het eerst šŸ˜ŠĀ

Op de heenweg hadden we een taxi genomen. Op de terugweg niet te krijgen. We kunnen echter meerijden met de Nederlander Robert -Jan naar het Landhuis. Hij woont er om de hoek. Top.

Maandag 15 Juli, 2024 Bonaire Het Landhuis Belnem

Het Landhuis Belnem is een prachtige B&B. Een mooie tuin met zwembad en gigantische cactussen.

Mijn eerst B&B sinds ik uit Nederland ben vertrokkenšŸ˜ŠĀ Met airco en een grote douch. En als toppunt een geweldig Nederlands ontbijt met kaas, ham, file Americain en cappuccino gemaakt door de vriendelijke eigenaresse Laura. We worden door Floriane naar de boot gebracht en onderweg halen we de bagage van Michelle bij het vliegveld op. Die was eerst vanuit Boston naar Amsterdam gestuurd, toen naar Aruba en uiteindelijk naar Bonaire! Een wereldreis. Gelukkig is de bagage er. Een (1) grote tas dus dat valt mee. Aan boord kan Michelle eindelijk haar eigen bikiniā€™s uitpakken. NoušŸ˜Š gelukkig dat de tas er is!!! De rest van de morgen luieren we een beetje. Aan het einde van de middag ga ik met Jos een duikje maken op drop off onder de boot. Prachtig. Zo onder de boot. Het is echt super om zo vanaf de boot te duiken. We dalen af naar 32 m. Prachtig. En eenvoudig. Je zwem langs de wand en zo ook weer terug. We zien meerdere morenen en toch ook een paar Lion fish. Niet heel veel maar ook hier zitten ze. Het is een relaxed duik van 45 minuten. We komen eenvoudig weer onder de boot uit. Zo leuk. Na de duik ontmoeten Michelle en ik een Canadees stel die nu drie maanden op een catamaran rondvaren. Michelle had al contact met ze en wilde ze toch nog even ontmoeten. We gaan lekker uit eten met zā€™n vieren. Gelukkig voor mij ziet ze het niet zitten om in de toekomst met hen mee te varen. Morgen is boodschappen dag.

Dinsdag 16 Juli, 2024, Bonaire Kralendijk boei

Na onze ochtend zwem gaan we een auto huren. Samen met Jos en Beatriz. De verhuurder komt ons ophalen en op het vliegveldje vullen we de papieren in. Gelijk brengen we de lege flessen bij de duikshop. Een van mijn flessen moet een Hydro druktest ondergaan. Dat kan hier super goed en redelijk goedkoop. We gaan naar de supermarkt! Eerst Bon Di! Ongelofelijk, wat een snoepwinkel!!!! Ze hebben hier alles! Stroopwafels, Nederlandse oude kaas, muisjes, crackers, ontbijtkoek! Krentenbollen! Ā Drop! Volle melk, alle nasi kruiden. Ik kijk mijn ogen uit. En de winkelwagen is zo vol.

We besluiten later terug te komen om het bier en frisdrank en andere zaken te kopen. We nemen verse groente en fruit mee. Alles lekker met de auto. Maar ja het moet wel allemaal in de dinghy en aan boord worden gehesen. Aan boord bergen we alles op. Michelle heeft haar bedrijf verkocht en moet daarvoor nog even een meeting houden. Dat doet ze liever op de wal. Ik breng haar naar het restaurant. Samen met Jos gaan we bier en frisdrank inslaan. En ze hebben ook bitterlemon!! Wauw, en curry ketchup, beschuit. Weer een auto vol. We halen gelijk de gevulde duikflessen op. rug Ā Michelle maakt een heerlijke maaltijd met tacoā€™s.

Ik berg een deel van de boodschappen op. Het was een lange dag. Heel veel gedaan samen. Erg gezellig en zoveel om elkaar te vertellen.

Woensdag 17 Juli, 2024 Bonaire

Na het opstaan en een bak koffie begin ik met het herstuwen van alle voorraad. Als ik voorin begin vind ik in de papadan kleine beestjes! Shit. Alles eruit en schoonmaken. Niet veel tijd want na het ontbijt gaan Michelle en ik met Jos en Beatriz een rondje toeren over het eiland. Het is een heel ander eiland dan waarop we voorheen waren. Woestijnachtige landschappen, Prachtige grote cactussen.

We rijden naar de langste en oudste Mangrove boom. Dichtbij waar de Washikemba saliƱa afdaalt in Boka Washikemba groeit de langste mangrove boom van Bonaire (28 m.) in oost-west richting. De vorm van de boom is het resultaat van de vrijwel constant waaiende oostelijke passaatwind. Deze heeft voor velen een spirituele betekenis.

Onderweg komen we langs een ruige vulkanische kust. Met veel fossiele koraal in de bodem. En weer veel cactussen. Beatriz en Michelle blijken heel goed overweg te kunnen. Top. We rijden langs de zoutmeren met heel veel flamingoā€™s. Op dit eiland zijn veel wilde ezels.

We snorkelen op een andere kaap met veel conch schelpen. We zien een kleine kreeft en wat platvis Na 'de snorkel pauze rijden we naar de Hang-out beach bar waar we gezellig op het terras wat drinken. De Hollandse snacks zijn uitverkocht.

Er is een Cruiseschip op het eiland. Veel Amerikaanse oude-van-dagenšŸ˜ŠĀ Het eten in het restaurant is vrijwel op. Gelukkig willen we alleen wat drinken. Nachoā€™s zijn daar ook lekker bij. Op de terug weg naar de boot rijden we langs de zoutmeren waar op grote schaal zout gewonnen wordt voor de export.

Aan het einde van de middag zijn we moe en blij weer aan boord te zijn. Een heerlijk glas wijn in de hangmat. Michelle maakt weer een geweldige maaltijd. Ik ruim de boodschappen verder weg. Daarvoor haal ik alle oude voorraad eruit en maak de vakken schoon met bleekwater. Hopelijk verdwijnen de kleine bugs. Na het eten nemen we nog een duik in het water. Het is fijn om met zā€™n tweeĆ«n te zijn. Het was een drukke maar hele gezellige dag.

Donderdag 18 Juli, 2024, Bonaire beklimming van de Brandaris

Michelle en Beatriz hebben afgesproken om water Yoga te gaan doen. Om 0730. Het is dus weer vroeg. Door al het kletsen werd het gisterenavond weer laat. Gepland om vroeg te gaan slapen. Kwam weer niks van šŸ˜Š Maar desondanks deze ochtend toch doorgezet. Om 0730 liggen de dames in het water. Leuk dat ze gelijk zoā€™n goed contact hebben.

Ik moet ondertussen stroom draaien. En water maken. Met een extra koelkast en af en toe de airco gaat het verbruik een stuk harder. No worries. Snel een uurtje stroom draaien en klaar maken voor weer een dagje eiland verkennen. We gaan uiteindelijk natuurlijk pas om 1030 op pad. Vrouwen?!?! Het is zo wel gelijk weer erg druk. Binnenkort maar even de handrem er weer op. Met nieuwe bemanning en alle indrukken maakt het chaotische vergeleken met de laatste twee maanden waarin ik alleen was. We rijden naar het Noorden van het eiland. Onderweg komen we langs de Doe-Het-Zelf winkel Kooyman. De lokale Gamma. Weer een snoepwinkel!šŸ˜ŠĀ Drinkwaterfilters, kwasten, een nieuw emmertje voor het GFT afval. US$ 130. Hoppa. Het gaat hard maar wel erg fijn om van alles te kunnen kopen. Bonaire is zo leuk. We rijden naar Washington Slagbaai National Park

Overal cactussen. Het is een woestijn eiland maar zo mooi. Het nationaal park is ongelofelijk groot. Wel weer een entry fee van US$40 pp. Ā Met de auto is het goed te doen. We rijden de korte route (1.5 uur) naar de wandelroute Brandaris. Een prachtige tocht met zā€™n vieren naar de top van de Brandaris. Aan het einde is het echt klimmen. De dames kunnen goed volgen. Het is warm maar zo mooi.

Na de wandeltocht rijden we nog een uur door het park over off road wegen voor we bij de uitgang zijn. Ā Het is een langere tocht dan we allemaal hadden verwacht maar zo gaaf. Terug in het dorp Kralendijk eten we een heerlijk diner bij het Stads cafĆ© Het Consulaat. Met een echt biertje! Wat een fantastische dag weer.

Om 1800 komen we moe maar voldaan terug aan boord.

Ā Ā

Vrijdag 19 Juli, 2024, Bonaire sundownerā€™s

Vandaag nemen we een uitgebreid ontbijt. Michelle maakt een stevige omelet. We dagdromen over de toekomst. Michelle moet rond de 26st helaas naar huis i.v.m. een aantal privĆ©zaken. Ziet er naar uit dat ze een hoop thuis te regelen heeft. Ze moet ook nog steeds haar boot, die in de buurt van Boston op de kant staat naar Charleston varen. Een hele mooie tocht die voor een groot deel over de binnenwateren gaat. Dat zou een leuke vakantie kunnen wordenšŸ˜Š? Ik heb alle tijd! Dagdromen is leukšŸ˜Š. Rond 11 00 gaan we naar de wal. Nu we de auto nog een paar uurtjes hebben even op zoek naar wat onderdelen. Michelle heeft wat telefonische afspraken en wil winkelen en naar een pedicure. Prima combo zo. FF rustig op onderdelen jacht en nog wat laatste boodschapjes die ik wil hebben. Ik breng de huurauto terug naar het vliegveld en wordt door de verhuurders even terug afgezet bij de boulevard. aan het einde van de middag hebben we een Sundowner bij ons aan boord met de vijf cruiser boten om ons heen. Michelle maakt hapjes en om 1800 komt iedereen langzaam aan druppelen. Zo gezellig. Achter de boot liggen nu 6 dinghyā€™s. We zijn in totaal met zā€™n twaalven. Twee andere Amels en natuurlijk Sunriser, en Happiniz. Iedereen heeft wat lekkers meegenomen. De tafel is te klein. Weer een hele leuke zonsondergang.

Rond 2030 zoek iedereen weer zijn eigen boot op. Michelle en ik genieten van de rest van de mooie avond. Wat een mazzelaar voel ik mešŸ˜Š

Ā

Zaterdag 20 Juli, 2024 Bonaire, Duiken en nieuwe bemanning!

Michelle slaapt uitšŸ˜ŠĀ Even rust! Er is weer een hoop gebeurd in de afgelopen dagen. Ik kon het me niet veel mooier voorstellen. We genieten van elk moment. We are more than alive!Ā  Er is alweer een week voorbij sinds we op Bonaire zijn aangekomen. Het lijkt wel of we hier altijd gewoond hebben. Het voelt erg thuis. Na een rustige ochtend begint Michelle zelfs kussens schoon te schrobben. De afwas mag ik niet doen. Dan maar aan de blog werken. Ā Op de achtergrond Andre BocellišŸ˜Š In de vroege middag doen we samen voor het eerst een proef duik. Onder de boot. Eind van de middag komt het andere nieuwe bemanningslid. De FranƧaise Patricia. Werkend aan de internationale school in New York. Ze geeft ook veel prive les aan knderen van rijke Amerikanen. Nu maar hopen dat de dames het samen goed kunnen vinden. Twee volledig andere types en heel verschillend opgegroeid. HEEEEEL spannend! Voor de ontmoeting eerst de proef duik. Duikset opbouwen. Dan pak passen. Duidelijk is dat Michelle nog niet eacht gedoken heeft na haar padi open water certificering.. Heel spannend voor haar. Ik heb het er druk mee. Er staat een beetje stroom dus dat maakt het nog lastiger. Uiteindelijk besluit ik aan de ankerlijn af te dalen. Dat werk heel mooi. We doen alle oefeningen op de bodem, 8 m onder ons. Daarna zwemmen we naar de drop off. We zien gelijk een gigantische grote vis voorbij cruisen. Mooi. Aan de drop off blijft Michel op 12 m even zitten. Ik laat zien hoe je verder afdaalt om een idee te geven van de diepte. Het was natuurlijk een proefduik. Nog wat meer oefening. Wel heel leuk om zo te doen. We zijn net boven als blijkt dat Patricia geland is en in de taxi onderweg is. Ik haal haar op bij het buiten zwembad voor onze boot. Een donkere Franse dame van 62 geboren in Frans-Guyana. Als ze aan boord is blijkt het ongelofelijk goed te klikken tussen de dames. Ik kon me niet beter wensen. Na wat smalltalk en onderling uitleg gaat Michelle nog even de wal op. Ze wil haar nagels laten doenšŸ˜Š. Heeft weinig zin natuurlijk met al dat zeewater, zwemmen en snorkelen. High maintenance maar wel grappig. Dat geeft mij de tijd om Patricia de boot te laten zien en wat dingen uit te leggen. Aan het einde een snorkel set uitzoeken en een duik in het water. Wat een dag weer. En de dag is al weer voorbij.Ā No woman no cry zegt Bob op de Bonaire Radio. Vanavond maak ik Indonesische Nasi Goreng!Ā  De dames kunnen het goed vinden terwijl ik me sta uit te sloven in de kombuisšŸ˜Š Gelukkig bevalt de Nasi ook goed. Om 2100 moet ik me klaar maken want de dames willen dansenšŸ˜ŠĀ Wat een straf. šŸ˜Š šŸ˜ŠĀ We komen met de taxi bij Zo Zo. Een grote dans club. Salsa, Meringue en daarna Dance. Binnen een paar minuten staan ze op de dansvloer.

Het wordt een hele gezellige avond. Morgen om 1030 snorkelen? Ben bang dat we dat niet gaan halen, JosšŸ˜Š Om 0130 bestellen we een taxi bij de uitsmijters. Geen taxi te krijgen op dit eiland. Een stel jonge stagiaires geven ons een lift in een grote Jeep. Top. Dat liften gaat makkelijker dan een taxi vinden. Rond 0230 zijn we terug aan boord. De water lichten op het achterschip heb ik laten branden. Michelle wil nog even zwemmen maar als ik laat zien hoe groot de vissen zijn onder de waterlichten bedenkt zij zich. Ik eigenlijk ook want het lijken toch echt haaien van een meter die op jacht zijn naar de kleinere vissen onder de lampenšŸ˜Š

Ā

Meer in de volgende blog. Ik hoop jullie hebben ervan genoten. I did!

Later xoxo

No ratings yet

Add a rating
Rated 5 out of 5 stars.

prachtig verhaal en scherpe photos.Had ik ook maar zon stuurvrouw gehad.

geniet jck

svabayomi
Jul 27

šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ‘šŸ»

hannah
Rated 5 out of 5 stars.

Wat geweldig toch zo op de boot Eric!

En wat een avonduren!

Bonaire vond ik zelf ook relex en mooi.

Groetjes van Dyon. Hij mist je op de club.

Groetjes van ons. šŸ’‹šŸ’‹šŸ’‹

Rated 5 out of 5 stars.

Je leven ziet fantastisch uit. De belevenissen springen de pan uit met al die leuke mensen.

Volgens mij heb jij door dat dit leven eenmalig is. Blijf genieten van dit alles en ik geniet er

ook mijn manier ook van. šŸ˜€

Jul 22

Wat een avontuur weer Eric. Heerlijk om te lezen. Fijn dat het gezelschap het zo goed met elkaar kan vinden. Lekker ondernemend zo met al die uitstapjes en dansavonden šŸ˜Š. Enjoy šŸ˜Ž

Groeten vanaf de ECHO šŸ‘

svabayomi
Replying to

Thanks, tot snel . We komen woensdag naar Spaanse wateren šŸ‘šŸ»

Rated 5 out of 5 stars.

Ziet er allemaal weer mooi en gezellig uitšŸ˜€, je geeft het zelf al aan dat je je wel een bofkont voelt, houden zo!

Groeten Nicole & Ton

Nou Erik

hou hem in je broek zou ik zeggen, wel tof hoor even iets anders even beesten is ook lekker

voor een paar dagen.

mooie fotos trouwens ook eens iets anders toppie!!!!!!!!!!

geniet hier ook van. šŸ˜‹šŸ¤“