top of page

Posts

Eric

Chasing Coral: Grenadines (Blog 51)

Dinsdag 4 Juni 2024 Bequia Anchorage

Deze morgen ga ik met Jos samen duiken aan de zuidzijde van de baai. De duik spot heet Boulder dive en Moonhole. Beatrice gaat mee met de dinghy. Zij blijft in de boot als surface dame omdat er kans is op wat stroming waardoor we er een drift duik van kunnen maken. We dalen af tot maximaal 17 m. Een prachtig koraalrif. Zeer veelzijdig. We zien een grote kreeft, meerder morenen, allerlei koraal vissen en ook een groep inktvissen. Er is dichter tegen de kust een steil oplopende wand waar we langs kunnen duiken. Waanzinnig mooie duik van ongeveer 45 minuten. Ik gebruik de floater om onze positie aan Beatriz te laten weten. Bij begin van de duik had ik hem al geprobeerd maar de lijn is maar 10 m lang dus moest ik hem terugnemen. Toen we weer rond de 9 me zaten heb ik hem weer naar de oppervlakte gestuurd. Na de duik gaan we met z’n alle inclusief Lindsey wat lunchen op de wal. Roti! Daarna doe ik wat boodschappen. En een nieuwe zwembroek kopen. Die slijten bij de vleet. De laatste heb ik twee maanden geleden in Le Marin gekocht maar die is ook alweer versleten. De boodschappen zijn allemaal ongelofelijk duur op de eilanden. De keuze is ook minimaal. Sommige dingen moet ik echt laten liggen. €6 voor een zak chips! Dan maar ff niet. Wel neem ik een kilo bevroren kipfilet mee, wat kruiden, eieren, yoghurt en een fles Gin, €100 hoppa! Een spitskool en twee komkommertjes bij een van de vele groente stalletjes, €10!

Woensdag 5 Juni, 2024 Bequia Anchorage

Een ontbijtje met eieren, spek, ui en tomaat. Een koffie. Ik ga even bij Lindsey langs om de duik tank op te halen. Heeft hij weer gevuld. Top. Dan even bij Jos en Beatrice langs om zijn fles af te geven. Na een heerlijke bananen smoothie kijk ik samen naar de mogelijkheden voor een ligplaats in Curaçao of Aruba. De meeste jachthaven zijn al volgeboekt. Ik kan maar geen ei leggen wat ik wil. Beatriz heeft een heerlijke lunch en vraagt of ik ook mee wil eten. Dat sla ik niet af. Wat een lieve mensen. Ze zien ook dat ik ff een beetje met mijn ziel onder mijn armen loop. Na de lunch terug aan boord even zwemmen en weer een beetje onderwaterschip bijhouden. Hier en daar poets ik wat aangroei af maar de anti-fouling komt er ook af. Moeilijk dilemma. Laat ik het meer aangroeien of houd ik het bij? In ieder geval weer een klein karweitje gedaan vandaag. Om 1500 ga ik met Beatrice en Jos even snorkelen op het rif waar we ook op het wrak gedoken hebben. Even een uitje.

Aan het einde van de middag hebben we met de hele groep (Susie Jane, Busylivin, Sunriser, Britt en Abayomi) afgesproken om naar de Tree house/ Bush bar te gaan. Sundowners twee voor een! Met z’n twaalven nemen we een open taxi naar boven. Daar moeten we nog een 10 minuten lopen over een smal pad. Een leuke bar met uitzicht op de baai. Het is er al vrij druk als we aankomen. Nog een hele groep cruisers.

Tegen de avond lopen we terug naar het dorp waar we met Sunriser, Britt en nog een Canadees stel een pizza eten in een van de strandtenten.

Donderdag 6 Juni, 2024 Bequia

Om 0900 gaan Lindsey, Jos Beatriz, Ellen en ik een lange wandeling maken over het eiland. Ellen is met Hugo met sy Adventure gisteren ook aangekomen in de baai.

Even de benen strekken. Ik merk dat ik eigenlijk te weinig beweeg dus dit is een goede afwisseling. We maken een wandeling van in totaal bijna 9 km. Soms steil omhoog. Leuk om zo met z’n alle een wandeling te maken.

Onderweg komen we verschillende wilde Mango bomen tegen die niet ergens op een erf staan. We laden onze rugzakken vol. Heerlijk. Zo langs de weg. Het seizoen is hier nu ook begonnen.

Bij terugkomst in het dorp nemen we een roti. Terug op de boot spreek in weer met een Engelse dame die op Tobago woont en graag wil meevaren. Helaas komt Curaçao te laat voor haar. Ze heeft gasten die op 9 Juli op Tobago komen. Curaçao gaan we niet halen voor die tijd. Jammer. Even verder kijken om bemanning te vinden. Zal moeilijk worden voor de ABC eilanden. Alleen is toch een stuk minder leuk. Het is niet anders. Gelukkig heb ik wel het gezelschap van Sunriser Adventure en Britt. Voor de ABC eilanden zal het wel niet meer lukken om een bemanning te vinden.

Vrijdag 7 Juni, 2024 Bequia naar Canouan, Charlestown

Vandaag gaan we met een groepje van vier boten verder naar het Zuiden. Een nieuw eiland: Canouan. Sunriser, Britt, Adventure en Abayomi. Susie Jane blijft met Busylivin nog een paar dagen in Bequia omdat ze chaps voor de dinghy laten maken. Die zie ik in Tobago Cays wel weer. Er staat een lekker windje 16 tot 20 knopen, halve wind. Het is 21 mijl varen dus ook niet een hele lange tocht.

Heerlijk weer. Om 0915 helpt Danielle even met de grote buitenboord aan dek hijsen. De dinghy kan wel achter de boot blijven voor dit stukje van 3 uur. Om 0940 haal ik anker op en zeil de baai uit. Geen motor gebruikt. Altijd mooier. Met een rif in het grootzeil en de genua iets ingedraaid loop ik 7 tot 8 knopen.  Rond 12:45 kan ik het anker alweer laten vallen. We zijn in Charlestown Bay bij Canouan. Mooie rustige baai. Zeker niet zoveel boten als op Bequia. Na ten anker gaan neem ik een boterham en een paar mango’s. Heerlijk. Een duik in het water om het anker even te checken. Die heeft zichzelf weer goed ingegraven.

Terug aan boord kijk ik de eerste training van de Formule 1 van Montreal. Aan het einde van de middag besluit ik wat drinkwater te maken. Met de eerste twee emmers spoel ik het zout van de railing. Daarna zijn de membranen na 20 min goed doorgespoeld en kan het drinkwater de tank in met max 300 ppm. In de loop van de tijd zal het verder zakken maar 300 is al prima. Ik laat de watermaker twee uurtjes lopen op de accu’s. Die waren tot 85 % geladen met de zonnepanelen. Daarna zet ik de generator bij. Dan kan ik ook de drogers weer even bijzetten. Om 1730 is het sundowners aan boord van Britt, (Lindsey). We zijn met vier boten in de baai. Erg leuk met z’n allen zo. Om 1900 ga ik terug naar de boot want de drinkwater tank zal bijna vol zijn. In totaal 3 uur water gemaakt. Ongeveer 350 liter. Na spoelen van de filters en membranen erbij kom ik op 800. Kan ik mooi een paar wassen draaien morgen. Bij terugkomst watermaker af en nog even de airco in de achterhut bij om de boel af te koelen. Accu’s ook weer vol. Ik maak vanavond een paar gebraden kippenborstjes met doppertjes en peentjes uit blik. Na het eten kijk ik nog even de tweede training van de formule 1 en een film.

Zaterdag 8 Juni, 2024 Canouan Charlestown bay.

Vanmorgen wasdag. Ik wil drie wassen draaien. Als ik echter de eerste draai slaan steeds de stoppen door. Wat nu weer!!!?? Ik probeer van alles maar het lijkt niet echt goed te werken. Iedere keer slaat de hoofdschakelaar uit. Ergens zit een kortsluiting. Na wat geapp met Lindsey besluiten ik de verwarming uit te zetten bij de tweede was. Misschien dat daar een sluiting in zit. Tijdens de tweede was ga ik samen met Lindsey even de wal op om het dorp te verkennen en wat dagelijkse boodschappen te doen.

Niet erg veel, vier pakken melk, wat gehakt, een brood en zes appeltjes (€20) Ik heb nog veel aan boord dus probeer zo weinig mogelijk te kopen. Terug op de haven nemen we een broodje ham met ei en een Guave jus. Op de boot stap ik snel naar binnen om te kijken of de wasmachine zijn programma heeft afgedraaid. Gelukkig is dat wel gebeurd al is het de was op koud water gewassen. Ach het water is hier 28⁰C dus beter zo dan niets. Het lijkt er dus op dat iets mis met het verwarmingselement. Dat wordt zoeken op het internet. Ik draai de 3de was en probeer het op 40 graden nog een keer. Deze keer gaat dat ook goed. Morgen maar eens de was machine open maken. Deze middag geen tijd want dan gaan Lindsey en ik een duik maken.  Hugo, Ellen, Jos en Beatriz gaan mee maar snorkelen. In eerste instantie lijkt het een beetje dood gebied. Als we echter om de rotsen heen zijn en verder kunnen afzakken naar 15 tot 18 m wordt het een prachtig koraalrif. Wel ook hier veel dood koraal. Soms erg deprimerend Wel nog aardig veel koraal vissen, mooi koraal in allerlei vormen maar ook grote moon vissen, pagagaai, lion vissen en veel spinnenkreefjes. Een mooie duik van 50 minuten met een maximalen diepte van 17.5 m.

We komen netjes naast de dinghy weer boven water terug. Dit zou een mooie plek voor een nacht duik kunnen zijn. Terug aan boord even de fles bij Lindsey aan boord brengen. Dan vult hij hem gelijk weer. Geweldig. Zo kunnen we onbeperkt duiken. Terug op Abayomi alle duikspullen even uitspoelen en de was op ruimen. Bed opnieuw opmaken. Dan tijd voor een drankje en de kwalificatie van Montreal. Alweer een dag voorbij😊 Russel op pole, Verstappen op P2. Wordt een interessante race morgen. Na Tania’s (soort zoete aardappels) en gehakt in kool bladeren (uit blik; die moeten ook eens langzaam op toch) vaar ik naar Adventure van Hugo en Ellen voor de koffie met cake met z’n allen. Gezellig even. Maar niet te laat slapen, morgen gaan we met een groepje een lange wandeling maken op Canouan.

Zondag 9 Juni, 2024, Canouan

Vandaag gaan we om 0915 met z’n allen een lange wandeling maken. Adventure, Britt, Sunriser en Abayomi. Lindsey haalt mij op en we varen naar de grote steigers. Hier liggen ook de veerboten naar Bequia. Het is een kabaal van jewelste. Overal komt muziek vandaan. De dinghy leggen we met een achter anker tussen de grote steigers. We wandelen eerst berg op, door het dorp.

Bovenaan kunnen we gelijk de andere kant van het eiland zien. Een mooi lagune beschermt door een groot rif. We lopen in Noordelijke richting en halverwege staat een oud verlaten huis. The environmental information and research center. Dat was het ooit. Nu is het een bouwval.

We lopen erlangs naar het strand en nemen gelijk allemaal een duik. Zo lekker en helder water. Na de duik lopen we verder naar het Noorden. Al snel stuiten we op een groot hek met een security guard. Dit is het terrein van het Mandarin Oriental hotelcomplex. Een vijf sterren resort met golfbaan en allerlei welness verzorging. De Rich and Famous komen hier. Een nachtje is €2000,- Vorige maand was Justin Beeber er nog. De golfbaan schijnt van Donald Trump te zijn. In zoverre niet van de bank 😊 We mogen er niet overheen lopen. Dat is wel erg jammer want nu kunnen we onze hike rond het eiland niet volbrengen. Na een beetje doorvragen willen ze ons wel met een busje naar de andere poort brengen. En mogen we ook wat drinken in de pool bar? Jazeker. Nou dat laten we ons geen twee keer zeggen. We worden door een chauffeur afgezet voor de receptie waar we hartelijk worden ontvangen. Een hostess begeleidt ons naar de pool bar.

Een waanzinnig mooi zwembad dat uitkijkt over het rif. En we mogen zeker wel zwemmen. Dat laten we ons ook geen twee keer zeggen😊 Met een smoothie in de hand op de zonnebedden en in het zwembad dat uitkijkt over de Atlantische oceaan. Heerlijk. Even. Na een uurtje beginnen we ons al te vervelen. De smoothie is op. Na een douch in de doucheruimtes van het zwembad worden we netjes met een busje afgezet bij de andere poort. Voor mij volgens mij een eerste normale douch sinds ik 11 maanden geleden ben weggevaren uit Nederland. In Marina’s ga ik nooit in de openbare douches. Dan is de scheepsdouch lekkerder en makkelijker. Maar warm water en alle ruimte om me heen in de douch is toch wel even luxe😊De wandeling terugbrengt ons langs de baai waar we met de boten liggen. Nu zien we het van de wal.

Prachtig om de schepen zo in de baai te zien liggen. Terug in het dorp koop ik nog wat bananen, tomaten en uien. Op het havenhoofd nemen we in het restaurantje een lekker broodje met gebakken ei en ham.

Terug aan boord alles snel weer opengooien. Het is warm en we zijn alweer aan een duik in het water toe na de resterende wandeling in de hete zon. Eerst echter even weer wat drinkwater maken. We liggen hier vooraan in de baai. Weinig schepen om ons heen en mooi doorstromend water. De drinkwater tank maar eens vol maken. Dan is het tijd voor een duik. So much voor de lekkere douch in het resort😊. Luxe is dus van korte duur. Ik heb een heel zwembad naast me. Met vissen! En een lekkere lauwe zoetwater douch. Het water is nu rond de 31⁰C. Warm zat. Na de duik de Formule 1 race in Montreal. Vanavond BBQ bij Jos op de Catamaran. Een druk schema vandaag. Om 1730 de race afgekeken. Max heeft het toch weer gehaald! Mooi. Snel maak ik de satésaus en een komkommersalade. Met wat stokbroden erbij vaar ik naar Sunriser. We hebben een leuke BBQ. Iedereen heeft wat gemaakt en de satésaus valt in de smaak.

Maandag 10 Juni, 2024 Canouan naar Tobago Cays

Deze morgen varen we na de koffie naar Tobago Cays. Een uurtje varen. Maar we zijn de valwinden hier bij Canouan allemaal wel zat. Veel windvlagen, rukwinden zelfs. Op Tobago Cays staat een constante windkracht 5 bft. Maar achter het rif is het comfortabel. Je kijk zo over de Atlantische oceaan uit. Prachtig. En onder de boot constant schildpadden. Om 1115 lig ik alweer ten anker.

Ik maak een paar tosti's en een mango smoothie. Jammie. Na de lunch ga ik even snorkelen. Het is hier waanzinnig. Binnen enkele minuten heb ik twee pijlstaartroggen gezien, Vier grote conch schelpen die rond scharelen op de zeebodem. Drie schilpadden en vele, vele box vissen en een puffer vis. Met een van de grote schilpadden kan ik gewoon vijf minuten meezwemmen. Als ik terugkom onder de boot komt er als kers op de taart ook nog een verpleegster haai (nurse shark) langs. Fantastische. Hier is het grasveld van de schildpadden. Geen koraal maar ondanks dat veel vis. Heel veel. Jammer dat mijn Go-pro niet meer waterdicht is. Klepje afgebroken. Dan maar wat foto’s van het internet 😊

Dinsdag 11 Juni, 2024 Tobago Cays

Er stond aardig wat wind vanaf gisterenavond. Wel constant maar toch een stuk onrustiger dan de vorige keer dat we hier waren. We gaan daarom met z’n allen een eindje verder liggen, achter Petit Rameau. Net iets meer beschermt.

Om 1130 gaan we met twee dinghy’s snorkelen op Ausserriff. Iets verder van de eilandjes. Dit rif zou bekend staan om het grote aantal verpleegster haaien wat er rondzwerft.  Het is vrij hobbelig door de hoeveelheid wind die er staat. Het is een redelijk mooi rif. Uiteindelijk vind ik twee verpleegster haaien die tussen de rotsen liggen te slapen. Verder veel papagaai vissen, veel koraal vissen en enkele grote maan vissen. Op de terugweg snorkelen we nog bij een van de andere eilandjes.

Gezellig zo met z’n zessen. Vanavond hebben we sundowners op Abayomi. Rond 1715 is iedereen aan boord. Lindsey heeft zijn koelbox met toni-water, ijs en gin bij zich. Een echte Engelsman. Geweldig. Jos en Beatriz hebben bananenchips, nootjes en wat drankjes meegenomen. Ellen en Hugo hebben worst en watermeloen bij zich. Zo leuk. Iedereen neemt wat mee en samen hebben we meer dan genoeg. Iedereen heeft erin geïnvesteerd want iedereen weet hoe duur alles hier is. Mooi om te zien. Ik maak mijn tweede signatuur. Knakworstjes met mayo en curry. Heerlijk. We gooien de drone de lucht in. Weer een mooi moment op een idyllische plek.

Rond 19 Juni gaan we met Britt en Sunriser naar Los Roques. Ik kijk er erg naar uit. Met drie boten is het leuk om te doen. We zien uit naar de duiken die we daar samen kunnen doen. Adventure gaat eerst nog naar Grenada. Zij willen naar een aantal boten kijken. Die zien we in Curaçao zeker weer.

Om 1930 nemen we afscheid en gaat ieder zijn eigen weg. Morgen gaan we een van de eilandjes beklimmen en snorkelen op Horseshoe reef. Het was weer een mooie dag.

Woensdag 12 Juni, Tobago Cays

Na koffie en yoghurt maken Ellen, Hugo en ik een wandeling over het grootste eiland. Nou ja groot. Binnen een half uur zijn we rond. Samen met Jos en Beatriz doen we een drankje in de strand tent met uitzicht op onze boten.

Terug aan boord neem ik een duik en poets de schroef schoon en een beetje van de aangroei op de romp. Het wordt steeds meer maar alleen kleine aangroei. In de middag gaan we met twee dinghy’s naar Horseshoe reef. We varen door de dinghy pass van Horseshoe reef naar Egg Island. Dit eiland ligt buiten het reef. We zitten met de dinghy’s dus eigenlijk op de open Atlantische oceaan. Egg Reef valt tegen. We proberen verschillende plaatsen maar echt veel mooi koraal is er niet (meer?) Veel is dood. Wel zien we een verpleegster haai en een grote kreeft. Terug bij Horseshoe reef snorkelen we aan de buitenkant van het rif. Het loopt stijl af naar grote diepte. Binnen het rif zie ik naast een veelzijdigheid aan koraal vissen ook nog een verpleegster haai en een aantal grote barracuda’s. Hier is het rif nog wel in redelijk conditie. Alhoewel je toch ook hier bleeching ziet. Het zou ook kunnen zijn dat een deel van de schade door een storm komt. Als we aan het einde van de middag aanboord van Sunriser onze sundowner verteld Jos me dat in zijn herinnering toen hij hier 31 jaar geleden was veel meer levend koraal was. Ook maakt hij ons bekend met de documentaire “Chasing coral”

Ik zou aan iedereen willen zeggen: "Kijk de documentaire"! Je schrikt je werkelijk dood! Stel je voor dat je een virus of bacterie hebt! Wat doet je lichaam? Die probeert het virus of de bacterie te verwijderen. Wat gebeurt er in je lichaam? De temperatuur gaat omhoog! Normaal 37.5⁰C right! Bij hoge koorts wordt het gevecht kritiek. Te langdurig 40⁰C of hoger is dodelijk! Dat gebeurt dus ook in het koraal. Een levend organisme. In de documentaire zie je hoe snel het gaat. Soms wel binnen twee maanden! En zonder koraal riffen kunnen we niet leven. Ons hele eco systeem stort in!

Donderdag 13 Juni, Tobago Cays naar Mayreau

Afgelopen nacht hebben we toch een beetje liggen rollen. Goed om dan maar weer een stukje verder te gaan. We willen nog kijken op Mayreau. Daar ben ik helemaal nog niet geweest. Maar een klein stukje, 4 mijl. Om 0945 anker op en om 1030 ligt hij er al weer in . Aan de noord kant van het eiland in Salt Whistle Bay. Een leuk tropische baaitje met strand tentjes. Eerst lig ik op een plek die wel erg rolt. Ik probeer het daarom iets verder in de baai achter het schier eiland. Dat is iets rustiger.

Met de dinghy vaar ik naar Sunriser om te vragen of ze meegaan het strand op. Ook adventure is er dus gaan we uiteindelijk met de hele groep. We wandelen wat over het strand en gaan lunchen bij Coconut Beach bar.

Als ik de drone weer oplaat komt de bar eigenaar met de vraag of ik een controller extra heb. Nou die heb ik natuurlijk. Hij heeft een DJI mini 2 gevonden in de bush en is wel geïnteresseerd om de controller te kopen. Interessant. Maar wil hij de drone niet verkopen? In eerste instantie wil hij er US$ 150 voor. Hij werkt prima als ik hem uitprobeer met mijn controller maar er is een pootje beschadigd. US100 wil ik er wel voor geven maar meer niet. Altijd handig een extra drone . En dit is een DJI mini 2 en geen mini 2 SE. De SE is iets minder uitgebreid. Voorlopig komen we niet verder tot elkaar. Ik ben hier nog een paar dagen dus wie weet. Freddy maakt verse redspanner klaar. Met frietjes, platanen en salade. Heerlijk. Terug aan boord snorkel ik even op de kop van de baai. Ik zie twee gevlekte adelaarsroggen, een pijlstaart, een puffer fish, enkele trigger fish, trompetvissen en naald vissen, net onder het wateroppervlak. Ook hier is er helaas weinig levend koraal.

Om 1730 komt de barman van Coconut Beach bar langs met zijn boot. Of ik de drone nog wil kopen. Tuurlijk voor US$ 100. Uiteindelijk gaat hij akkoord. Mooi. De drone is licht beschadigd. Een van de achter poten gaat niet dicht en de batterij staat bol. Die laatste gooi ik maar weg. Veel te gevaarlijk beschadigde Lithium batterijen. Ik heb er zelf twee dus daar kan ik twee keer een half uur mee vliegen. Ik test de drone nog een keer met de controller die ik nog heb van mijn vorige DJI mini2. Werkt prima. In ieder geval nu een reserve drone voor US$ 100.

Na een prachtige zonsondergang probeer ik weer eens een brood te bakken. De laatste paar keren wilde de broden niet rijzen. Misschien zijn de instant gist zakjes over datum. Geen idee. Ik gooi er dan maar eens twee zakjes in en een zakje baking soda. Ik begreep dat het brood daar luchtiger van wordt. Puur een gok. Ook maak ik weer yoghurt. Na advies van Beatriz laat ik het geen 8 uur maar 5 uur in het warme water staan. Voorheen werd het na twee dagen al zuur. Nu blijft het iets langer goed. We gaan dadelijk weer meer of grid in Los Roques Venuzuela dus moet toch weer meer zelf maken. Yoehoe!!! Het brood is in ieder geval gerezen. Na afkoelen proeven. Not bad. Morgenochtend verse boterhammen. Yes!!

Vrijdag 14 Juni, 2024 Mayreau, Salt Whistle Bay

Deze morgen eerst een heerlijk ontbijt met vers brood! Kopje koffie en dan klaar maken voor een duik. Lindsey heeft een spiertje verrekt dus ik ga alleen met Jos. We duiken op een wrak uit de WWII. HMT Puruni.

Een patrouille boot dat in 1918 gezonken is. De boiler is nog goed zichtbaar. Zo ook de twee schroeven. Het ligt iets uit de kust maar echt diep is het niet, 10 m. Het is een mooi met koraal overgroeid. Verder om het wrak heen is niet veel.

We proberen verder naar zee te duiken. Echter het is vrij eenzijdig. Als we terug porberen te komen blijkt de stroom ons aardig weg gezet te hebben. We kijken even boven en moeten daarna een aardig stukje terug zwemmen onderwater. Ook weer een goede oefening. Alleen op het kompas is met stroom dus niet te doen. Terug bij de boot maak ik met het restant aan lucht het onderwater schip weer een beetje schoon. De fles kan ik daarna weer bij Lindsey brengen om te vullen. Echt heel fijn. We bespreken wat we de komende dagen nog kunnen  doen. We besluiten morgen naar Chatham Bay te varen om daar het weekend nog te genieten. Dan maandag naar de andere kant van Union Island om boodschappen te doen en uit te klaren. We plannen nu om dinsdag naar Los Roques te gaan varen. Een 196 mijl. Ongeveer 25 tot 32 uur. Spannend. In de middag appen Danielle en Sander echter. Ze zijn in Canouan en willen graag afscheid nemen. Ze komen morgen daarom al naar Salt Whistle Bay. Dan blijf ik hier nog een nachtje en vaar zondag naar de anderen in Chatham Bay. Zoals het er nu uitziet hebben we in Los Roques , Venezuela geen roaming op de Starlink. Daar moet ik dus de mobile priority aanzetten. Even wat minder appen en online dan want dan kost het US$ 2.3 per Gb. Ach daar kan je ook nog aardig wat voor doen. We zien wel.  Er staan veel nieuwe  avonturen te wachten. Van Union Island varen we naar de eerste tussen stop op Isla de Blanquilla voor we doorvaren naar Gran Roque in Los Roques. We kijken uit naar de atollen van Los Roques. En de duiken die we daar kunnen gaan maken.

Later xoxo

Guest
Jun 20
Rated 5 out of 5 stars.

Wat een prachtige stranden weer! Leuk om jouw aventuren zo te volgen. Groetjes, Mar(jolijn)

Guest
Jun 15
Rated 5 out of 5 stars.

Een stralend goede morgen Eric. Wat een heerlijk verslag weer en prachtige avonturen. Leuk om dat met zoveel zeilvrienden samen te beleven. En deze keer veel minder klusjes die je aan je lijst moet toevoegen, dat is ook lekker. Wij liggen inmiddels heerlijk in Curacao en hebben daar ook al 2 prachtige duiken gedaan met een zeiler uit de haven. Hij heeft alle apparatuur en kent de mooiste duikplekken hier. De wind op Curacao is heftig (20 knopen plus). Voor de verkoeling wel fijn. Spreek je later weer. Groeten vanaf de ECHO.