top of page

Posts

Eric

Curacao, Een week vol verrassingen (Blog 63)

Spaanse Wateren, Curaçao

Maandag 2 September, 2024 Dynamo/ Regelateur, Tugboat beach

Na de koffie komt Willem van MDP-techniek naar mijn 24V/60A Valeo dynamo en de externe Sterling regelateur kijken. De Sterling is nu al voor de tweede keer kapotgegaan en die zijn niet goedkoop. Er zit iets niet goed in het systeem maar ik heb geen idee wat. Willem is ook een ex HWTK (Hoofdwerktuigkundige) die gevaren heeft. Dat is alvast een pluspuntje. We bespreken het probleem en besluiten een nieuwe regelateur van Balmar te bestellen. En die dan op een later moment met de reserve Balmar dynamo te instaleren. Al met al is hij 1,5 uur aan boord maar we praten meer over onze vorige banen. Ik rij vervolgens met hem mee om weer eens een grote zak wasgoed bij de wasserette te brengen. Van de wasserette loop ik terug naar de dinghy dock. Onderweg probeer ik te liften want het is vandaag erg warm en er staat bijna geen wind. Halverwege heb ik geluk. Een grote pick-up stopt en de eigenaar brengt me helemaal terug naar de dinghy. Top. Er is een openbare bus maar het schema is erg onregelmatig. Op de terugweg naar Abayomi vaar ik eindelijk eens even langs bij Victor en Paloma van de Amel Super Maramu sv Alendoy. Die heb ik eerder al ontmoet en wat mee opgetrokken in Tobago. Zie blog 36 We hebben het gelijk weer over allerlei technische boot zaken😊 Ze stonden echter op het punt om met hun zonen die nog een weekje hier zijn naar de ruïne bij het booreiland en Tugboat Beach te gaan. Ik besluit mee te gaan. Ik ben daar nog steeds niet geweest terwijl het aan de andere kant van de baai is waar ik lig.

Op loopafstand😊. We varen met hun dinghy naar de steiger achter in de baai. Dan is de ruïne van fort Beekenburg nog maar 20 m lopen. Een mooie plek met veel historie maar ook met een gigantische boorplatform en boorschip. Een bijzondere maar leuke combinatie.

En overal weer leguanen. Je ziet ze overal op het eiland groot en klein.

Vlak naast het booreiland ligt Tugboat beach. Een mooie snorkel plek met een oude sleepboot op 4 m diepte. Makkelijk om op te snorkelen. En wie komen we in de beach bar tegen. Hendrik. De Zweed van sv Cornelia. Hij heeft er een baantje gevonden bij de verhuur van snorkelspullen. Gezellig. We snorkelen en zwemmen wat.

Daarna willen Victor en de familie graag terug omdat een van de zonen een beetje ziek is. Ze zetten mij weer af op Abayomi en na wat opruimen besluit ik toch nog even terug te gaan naar Tugboat Beach bar. Gezellig even met Hendrik kletsen. Hij heeft het niet al te druk. Om 1600 ben ik weer terug aan boord. Ik heb een leuke video call met Patricia, een van mijn oud opvarenden. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het met haar nieuwe baan in LA gaat. Ook is zij verrast dat Michelle niet meer terugkomt aan boord. Net zo verbaast als ik. Ze heeft even geen tijd gehad om de blogs te lezen maar zal Michelle bellen en kijken of ze haar van gedachten kan veranderen. Zij begrijpt als Française mijn standpunt over de bijdragen in kosten. Ze begrijpt ook de Amerikaanse houding van Michelle die dat niet gewend is. Het is weer een heel leuk gesprek met Patricia. Een hele enthousiaste vrouw. Om 1730 komt Hugo het surfboard brengen en zetten we de foil samen in elkaar. De wind is onder tussen alweer flink teruggekomen. Ik heb alleen vannacht niet veel geslapen. Nog even de Formule 1 race van Italië teruggekeken😊. Was zo 0200. Te moe om nu nog te gaan wingfoilen vandaag. Hugo is meer geïnteresseerd in een toertje over de boot. Hij heeft ook een Echotec watermaker. Veel om te bespreken Grappig genoeg kent hij mijn hart’s cruisers Sander en Danielle van sv Susie Jane ook nog. Hij moet naar huis (zijn boot) Vanavond kookbeurt. Drie kinderen aan boord van 6,8, en 10…Ik word er al moe van als ik eraan denk😊 Ik ben een wingfoil surf set!!!!!

Morgen gaan we samen wingfoilen als de wind meezit. Vandaag weer een dag voorbij. Maar eens avondeten maken en rustig een filmpje kijken.

Dinsdag 3 September, 2024 Bezoek en 1ste Wing Foil

Deze morgen eens wat spullen opruimen en wat reorganiseren. Ik moet wat ruimte gaan maken voor een duik compressor in de bakboord opslag in de kuip. Daar liggen nu veel meer lijnen en die heb ik eigenlijk zelden nodig als ik altijd op anker lig. Die kunnen wel wat verder weg. Alison en Dan wil graag 3 stootwielen overnemen. Ik heb er 16 dacht ik en die nemen een hoop ruimte in. Die ruimte in de voor opslag kan ik dan weer gebruiken voor alle extra lijnen. Ik dacht dat ik er 16 had. Haal alles overhoop maar kan er maar 15 vinden. Nou dan kunnen ze er 3 overnemen. Aan twaalf heb ik wel genoeg. Ook probeer ik via de Spaanse Wateren app wat reddingsvesten te slijten. Daar heb ik er ook veel meer van dan ik ooit ga gebruiken.  Om 11 komt Macarena even op visite. Ik haal haar op bij het dinghy dock. Een Argentijnse dame van 32 die hier op Curacao nu als duikinstructeur werkt. Ze is heel enthousiast en wil graag een stuk meevaren in de toekomst. Nadat ik de boot heb laten zien nemen we voor lunch een groentesoepje met brood. Daarna besluiten we te gaan snorkelen in Caracas baai. We varen met de dinghy terug en lopen naar de andere kant van Caracas weg. Het is een strandje achter het boorschip en het olieplatform. Het mooie is dat ze in deze baai koraal aan het kweken zijn op een soort ladders die in het water hangen aan drijvers van plastic flessen. Het is mooi om te zien dat ze op deze manier het koraalrif succesvol proberen te herstellen.

Binnen twee maanden groeien de koraal stukjes van 4 cm naar 15 cm lang. Heel indrukwekkend. Verder zien we ook weer veel jonge visjes. Hele zwermen. Om 1430 nemen we voorlopig afscheid. We spreken af dat ze over twee weken een paar dagen meegaat naar Klein Curaçao. Ik loop terug naar de dinghy want heb afgesproken te gaan wing foilen. Spannend want nu moet ik erin slagen om van de boot weg te varen en daar ook weer terug te komen. Ik blaas de wing op en gooi het foil board in het water. Ik drijf al erg snel af. Foilen wil voor geen meter lukken Als ik bij Emma ben van Hugo vraag ik een tork-key sleutel om de foil iets te verplaatsen. Ondertussen is Filip ook op zijn wingfoil. Hij draait in rondjes om me heen. Die gozer kan het zo goed. Na een uur heb ik het board een keer aan het foilen gekregen. Sh*t! Als ik bij Filip zijn boot ben (Die ligt helemaal down wind😊) biedt hij aan dat hij mijn board terugvaart en ik met zijn dinghy terugvaar. Ik ben kapot! Dan blijkt dat het hem ook niet lukt omdat de wing gewoon niet hard genoeg is opgeblazen. Die verliest daardoor al zijn kracht. Als Filip hem harder heeft opgeblazen vaart hij hem zo terug naar Abayomi. Hij is zelfs sneller dan ik met de dinghy. Ik probeer het daarna nog een keertje maar ben zo moe dat ik het opgeef. Morgen weer. Na wat gedronken te hebben, de wing leeg laten lopen en alles opgeruimd. Dan is het alweer 1745 en tijd om naar Hamburger night te gaan bij Uncle J’s. Ik haal Filip op en Andrew. Bij Uncle J’s is het onder tussen al druk van de cruisers. Als ik zo tel ken ik toch zeker 75% van de hele groep al😊 Ik ben hier duidelijk al te lang. Iedereen is er en het is heel gezellig met een groep van zeker 40 zeilers. Een boot of 20-30 dus. Om 2100 vaart iedereen weer naar huis. Een leuke maar vermoeiende dag. Ik ben blij dat ik mijn kooi in kan stappen.

Woensdag 4 September, 2024 Gat in mijn board

Vanmorgen rij ik mee met Carin om mijn was op te halen bij het Washok. Zij zet me af en ik gooi een deel bij haar in de auto. Dat haal ik op als zij vanavond terugkomt van haar werk. Een deel neem ik mee in mijn rugzak en ik lift terug naar de dinghy bij Uncle J. Het liften gaat hier sneller dan het openbaar vervoer. Al gelijk kan ik een deel meerijden met een jongen. Op de rotonde stap ik uit en loop de goede weg in. Dan heb ik 5 minuten later weer een lift. Een leuke dame die ook nog eens in de goede richting gaat. Super. Het laatste stukje loop ik in 9 minuten. Binnen een half uur ben terug bij de dinghy. Aan boord ga ik eerst eens de roest strepen onder de ramen in de romp weg poetsen. Dat is best lastig want er staat veel wind en golven. De dinghy gaat behoorlijk te keer. Uiteindelijk lukt het. Ook doe ik een klein stukje roestvrijstaal. Dan komt Hugo Jan om samen nog eens naar de foil te kijken. Die zit te los. Een van de schroefjes is dolgedraaid en de foil wiebelt. We besluiten een stukje plastic ertussen te glijden en dan i.p.v. twee korte schroeven, een lange met een moertje. Het gaat redelijk. Niet optimaal om mee te beginnen maar ja. Hugo Jan wingt het board een stuk hoger op zodat ik een beetje kan oefenen tijdens mijn afdrijven. Het is vrij vlagerig dus het valt me zwaar. Uiteindelijk krijg ik het board een (1) keer goed aan het foilen maar het is en blijft nog erg lastig. Als ik al foil dan gaat het board alle kanten op behalve in de richting die ik wil. Ik kom gelukkig wel bij de boot uit. Als ik mezelf langzaam langs de boot trek kom ik bij het achterschip. Ik laat me achterover op de trap zakken en dan schiet het board weg. Precies met zijn rand tegen een roestvrijstalen beugel onder de dinghy!!!! ***! ***! Gat in mijn board! En ik heb nog geen twee keer (geprobeerd) te wingfoilen. Nadat ik alles aan boord heb gehesen, de wing heb laten leeglopen ga ik met het board eerst naar de surfschool om te vragen of ze hem (weer) willen repareren. Hugo Jan had ook al een paar kleine scheurtjes door hen laten maken. Max is er niet dus die komt er morgen op terug. Als ik het aan Filip vertel zeg hij gelijk dat we dat zelf kunnen. Hij wil me wel helpen. Dat gaat nog wel een paar keer gebeuren in de toekomst zegt hij dus je kunt het beter gelijk zelf leren. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in en ondanks dat hij een heel ervaren Wingfoiler is zit zijn board ook onder de kleine reparaties. Ik haal het board op bij de surfschool en vaar er mee naar Filip.

Hij heeft alles in huis behalve filler. We gaan met zijn scooter naar de auto winkel en halen filler. Ook nog even langs bij Budget Marine voor wat glasvezel. Terug aan boord bij Filip is het board al goed droog en snijden we de losse delen weg. Dan filler eroverheen. Die is binnen 15 minuten droog. Dan in vorm schuren. Daarna een paar stukjes glasvezel op maat knippen en epoxy aanmaken.  Binnen twee uur is het gat gerepareerd. Wauw. Zo blij met Filip en zijn hulp.

Nu een nachtje laten uitharden en nog wat opschuren. Kan ik morgen weer verder oefenen😊 Zit wel onder de schaaf plekken op mijn knieën van op het board klimmen. Om 1800 vaar ik met de dinghy naar Uncle J om Carin tegemoet te komen voor mijn wasgoed. Alweer een dag voorbij. Ondanks de tegenslagen toch weer wat nieuws geleerd.  Na wat drinken trek ik een blik zuurkool met worst open. Niet echt lekker maar daarnaast maak ik een grote salade met paprika, selderij en pinboompitjes. Die is wel lekker. Alles netjes opgebruikt. Morgen verse boodschappen halen met Lindsey.

Donderdag 5 September, 2024 Dinghy lijmen, boodschappen doen, dinghy lijmen.

Gisterenavond kwam er ineens water via het achter board van de dinghy naar binnen. Heel vreemd.

Deze morgen als ik onder de dinghy doorzwem tijdens mijn ochtend duik zie ik dat de verbindingsnaad van de opblaasdelen met de harde bodem op grote delen is losgelaten. ***!***.! Weer een nieuwe ongeplande klus!*@* Ik heb toch niks te doen! Ik heb net nieuwe twee componentenlijm gekocht (Had Lourens voor me meegenomen uit Nederland) maar dat is in dit geval niet genoeg. Dit probleem moet wel zo snel mogelijk opgelost worden. De dinghy is mijn auto! Ten anker kan ik niks zonder dinghy. Ik het wel een reserve dinghy met soft bottom maar die zit ver weggeborgen. Dus gelijk maar weer aan het werk. Carin helpt me even om grote buitenboordmotor van de dinghy te halen en de dinghy aan dek te leggen.

Dan alle oude lijm eraf halen met thinner en opschuren. De dinghy heeft ook een hoop te lijden. Ja met lange IJ! Er zit een zware motor achter. Misschien moet ik de komende dagen nadat ik het gemaakt heb maar met de kleine motor varen. Zodat het goed kan uitharden. De twee componentenlijm is altijd een moeilijk iets om in de juiste verhouding te mengen. Het blijft een gok. Er zitten twee lagen los dus met de lijm die ik heb de eerste laag maar eens vast proberen te maken. Als ik dan meer lijm heb de laatste (bovenste) laag vastleggen. Zo blijven we bezig. Hopen dat het lukt. Mijn dinghy is erg belangrijk. Om 1130 zitten de eerste stukken vastgelijmd. Nu hopen dat de verhouding van de lijm goed is. Dit laten we eerst drogen voor we de tweede laag vastplakken. Om 14 uur komt Lindsey me ophalen en gaan we samen naar de supermarkt en dinghy lijm kopen. Leven op een boot is niet altijd makkelijk. Altijd wat. Gelukkig zijn er de medezeilers die het begrijpen en hulp bieden. Met Lindsey vaar ik terug naar zijn boot en de auto. We gaan eerst langs Budget Marine voor de lijm. Ik koop gelijk maar twee setjes van 250 ml. Dit zullen we nog wel meer nodig hebben. Daarna gaan we naar de supermarkt. We slaan weer goed in voor de komende 10 dagen. Verse groente, fruit, brood, yoghurt, boter, beleg en wat bier en tonic. Euro 260. Hoppa! Alles eerst in de auto, daarna naar de jachthaven, in de dinghy, dan naar de boot varen en dan weer aan boord hijsen en opbergen. Het kost allemaal veel meer moeite. We nemen er een biertje op. Dan is het tijd om snel de rest van de randen van de dinghy te lijmen. Deze lijm heeft een officiële droog tijd van 48 uur. Ik doe de mengverhouding heel secuur met injectienaalden. Dan zou hij vier uur bewerkbaar moeten zijn. Ik meng alles goed en smeer de boel een eerste keer in. Dan zou ik 30 minuten moeten kunnen wachten en nog een laagje insmeren. Nog terwijl ik aan het insmeren ben zie ik dat de boel al uithardt. Ik begrijp er geen reet van! Ik heb de mengverhouding zeer precies gedaan! Snel smeer ik er nog een beetje op en plak de delen op elkaar. Dan leg ik er een paar duikgewichten op. Nu maar afwachten of het goed uithardt en hecht. Het is mij een raadsel hoe dit beter kan. Ik zit nu een paar dagen vast op de boot. Ik heb een extra dinghy maar die zit zo mooi weggeborgen. Om hem er voor twee dagen uit te halen lijkt erg veel werk. We slapen er maar een nachtje over. Verse groente aan boord. Dus vanavond broccoli met aardappeltjes en kip cordon-blue. Het is alweer 1900. De dag vliegt zo wel om. Wat? De week vliegt om. Het is alweer bijna vrijdag.

Vrijdag 6 September, 2024 onderhoud, wat boodschappen en Mambo beach

Ik voel me moe. Niet veel fut vandaag. Alles wat ik wil doen duurt zo lang voordat het rond komt. Nu moet ik weer tot morgenavond wachten voor ik kan proberen of het plakken van de dinghy gelukt is. Ik heb de nieuwe regelateur besteld voor de dynamo op de hoofdmotor. Weer US$ 400. En dan nog een paar uur instaleren. Het is weer een groot bedrag maar ik kan niet anders. Het moet straks eindelijk eens goed werken. Ik heb ondertussen in ieder geval een bemanningslid zo goed als zeker voor de oversteek volgend voorjaar naar de Marquises.  Verder zeker een stuk of drie veel belovende kandidaten. Nu nog een of twee voor van Curaçao en of Aruba naar Cartagena begin Oktober en in November naar San Blas. Om 1030 kijk ik eens in mijn onderhoudsschema wat er nu allemaal nog moet gebeuren. Ik besluit de olie van de hogedruk pomp van de watermaker na een jaar gebruik te vervangen. Hij heeft 134 uur gedraaid en het hoeft eigenlijk pas bij 300 uur maar er is wel een jaar verstreken. Het is maar 0.22 l dus kan geen kwaad. Gelijk het rvs-filter schoon maken. Dan appt Lindsey of ik nog mee wil naar de stad. Zeker. Ik wil nog proberen een nieuwe tafel fan 220V te kopen. De laatste is overleden doordat hij was omgevallen. Vergeten uit te zetten voor ik ging zeilen. Met Lindsey rijden we eerst naar een grote doe het zelf winkel om te kijken of we voor hem een expansie vat kunnen vinden. De ventilatoren die ze daar hebben zijn allemaal 110V. Daar heb ik dus niks aan. Wel hebben e een potje koper poets dat ik zocht. Voor de koperen lampen. We rijden verschillende winkels af maar niet de juiste ventilator en ook geen expansie tankje. Wel vind ik een prullenbak die hoog genoeg is maar niet te breed om de buitenboordmotor in te kunnen spoelen. En een grote fles barnacle buster. Daar kan je leidingen mee schoonspoelen van zeewater aangroei en zo. Die is wel heel duur maar wil ik toch proberen. Lindsey koop nog een nieuwe aluminium duikfles.  Aan het einde van de middag tijden we naar Mambo Beach.

Een bekend toeristen strandgebied met gezellige barretjes en restaurantjes aan het strand. Ook zendt Dolfijn FM van dit strand uit op de radio. Daar luister ik veel naar. Leuk om de studio even te zien.

We nemen een paar biertjes en een bittergarnituur. Dan besluiten we om ook maar een pizza te gaan eten voor de verandering. Rond 1830 rijden we terug naar de jachthaven. Bij Bocca 19 zien we Lourens en Ingeborg aan de bar zitten. Daar kunnen we ook niet aan voorbij gaan zonder gedag te zeggen. Er is weer veel om over te praten. Lourens en Ingeborg hebben besloten om te proberen de boot hier te verkopen. Ze gaan voorlopig even terug naar huis. Er moet veel aan het huis gebeuren en Lourens ouders gaat het ook niet zo goed mee. Als de boot deze maand niet verkocht is dan gaat hij voor een tijdje de wal op in de jachthaven in Willemstad. Nou ik hoop dat de koper die dit weekend komt kijken hem gelijk neemt. Dat zou fantastische zijn. Ik zal voor ze duimen. Na een biertje is het toch tijd om terug naar de boot te gaan. Lindsey brengt me weer even met zijn dinghy. Het is nu ondertussen alweer 2000 en ik ben erg moe. Maar vroeg slapen. Er staat weer veel op stapel de komende dagen.

Zaterdag 7 September, 2024 Koelwater systeem 15 pk schoon maken, kuip opslagruimte opruimen

Na de koffie test ik mijn nieuwe schoonspoelsysteem voor de grote buitenboord. Sinds ik bij de 2.5 gezien heb hoe verstopt de koelkanalen zaten toen ze de motor repareerden wil ik proberen meer te spoelen. Ik heb een hoge afvalemmer gekocht. Die past om de staart en is diep genoeg.

Ik vul hem met drinkwater en doe er een liter barnacle buster bij. Ontzettend duur spul dus ik probeer het maar met een liter anders is het zo op. Het spoelen gaat goed. Een paar keer laat ik het een uurtje staan en dan nogmaals spoelen. Ondertussen ga ik de bakboord kuip opslag maar eens reorganiseren en verder opruimen.

De reserve vast schroef verplaats ik naar de voor opslag aan dek. Daar moet dan ook eerst alles weer uit want die schroef moet zover mogelijk voorin weg geborgen worden. Die hoop ik nooit nodig te hebben. De bakboord kuip opslag ruim ik op omdat daar de duikcompressor in moet komen. Wat half volle flessen schoonmaak giet ik over. Alle meerlijnen die er nog lagen verplaats ik ook naar de voor opslag luiken. Ik denk dat de duikcompressor er wel gaat passen. Die komt hopelijk einde van de maand. Een mooi verjaardagscadeau zullen we maar zeggen. Ik probeer wat overtollige lijm van de dinghy plakken weg te krabben en vegen.

Morgen de dinghy maar weer testen. Dan heb ik ruim 48 uur gewacht. Ondertussen plannen zat gemaakt. Morgenavond fondue bij Dan en Alison van sv Equus aan boord. Maandag avond een nachtduik maken op het wrak Superior Producer Dinsdag een aantal strandduiken in het Westen van Curaçao. Als John en Shannon hun autohuur rond krijgen. Woensdag dan aan de brandstoftank gaan werken. Eerst mijn Jerrycans bij Lindsey in de tank gooien. Dan de rest van de 160 liter diesel uit de tank halen. Nog een keer ga ik proberen om de flens opnieuw te monteren. Het lijkt nog steeds dat daar de lekkage vandaan komt.  Het is een gok en heel veel werk maar deze lekkage hoop ik toch echt op te kunnen lossen. Ik durf nu de tank niet vol te gooien. En vol moet hij voor ik naar Frans-Polynesië vertrek in Maart.

Weer een week voorbij. Ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om de blog te lezen. Deze week was er weer een vol met verrassingen. Hoop dat volgende week iets minder verrassend wordt😊

Later xoxo

No ratings yet

Add a rating
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric, lees nog steeds met veel plezier jouw blogs en nee het gaat niet vervelen.

Succes en tot het volgende verhaal. Groet Ton

Rated 5 out of 5 stars.

Door je blog zijn we toch een beetje in Curacao! Succes met de klussen.

Rated 5 out of 5 stars.

Inderdaad een lekker volle week Eric en zo te lezen is volgende week ook weer goed gevuld. Het is heel herkenbaar hoeveel

tijd alles kost in vergelijking met een situatie in huis. Daar doe je die klussen er als het ware tussendoor terwijl op het water alles veel meer tijd en organisatie vraagt.

In ieder geval weer leuk om te lezen en goed om ook weer eens een paar dagen “vakantie” in te plannen. We spreken je 👍

Groeten Lourens en Ingeborg.

Rated 5 out of 5 stars.

Heerlijk hoor om een dag na mijn verjaardag die heel gezellig was met

een lekker ontbijtje koffie en een sigaartje ik weer mag meegenieten van je

uitgebreide blog van je doen en laten

Opgepimt met geweldige beelden. TOPPIE.

Hans

Rated 4 out of 5 stars.

Wat een leuke blog! Je maakt zo wat mee! Wij krijgen ook weer zin om op het Spaanse water te liggen. Nog veel plezier!