Zaterdag 2 & zondag 3, 2023 September De oversteek van de Golf van Biskaje
Het gaat echt gebeuren, eindelijk de Golf van Biskaje oversteken. Alles werkt weer zoals voorheen.
Door de weersituatie lukt het echter niet om in een keer naar La Coruna in Galicia te sturen. Er wordt morgenavond 40 knopen wind voorspelt tussen Gijon en La Coruna. Dat is een beetje teveel van het goede om op te zoeken.
We hebben nog een lange reis en ik moet denken aan het heel houden van de spullen. Als ik vertrek nog lang uitstel dan kom ik de hele volgende week in tegenwind langs de Spaanse kust. Nog minder. Daarom eerst naar Santander.
Wel wat minder wind in het begin maar aan het einde van de +/- 200 mijl verwacht ik ook nog wel windkracht zes.
En dan nog op tijd binnen voor het lagedruk gebied overtrekt en het echt begint te waaien. Ik had me verheugt op de rechtstreekse oversteek naar La Coruna. Eindelijk een paar dagen achter elkaar op zee. Zo lekker en rustgevend.
Nu verwacht ik in 36 uur in Santander te zijn. Om 06:30 haal ik het anker op en stuur even noordelijk om het eiland Ile d'Oleron heen waar ik best goed lag. Daarna west en zuid west. De wind is er helaas nog niet dus een tijdje op de motor. Om wat sneller in het goede wind gebied te komen stuur ik wat meer west. Daar schijnt volgens de voorspellingen de wind het eerst op te komen. Langs de Franse kust wordt het hele stuk 6 knopen voorspeld ( windkracht 2) De hele ochtend is het zeil, motor uit, geen zeil, motor aan, motor uit zeil op. Dat houdt je wel bezig.
En ik moet nu ook alle andere dingen alleen doen. Druk druk druk. Rond twee uur komt de wind opzetten en uit de goede hoek, NO. Dus voor de wind en nu de ballooner erop. Ook in mn eentje. Eerste keer maar ook dat lukt prima. Super trots!!
Alles kost alleen meer tijd. Els was toch zeker een goede steun. Aan de andere kant heb ik nu niet ook de zorg om haar veiligheid. Dat kostte kom ik achter toch ook veel energie. Altijd opletten dat ze haar vingers niet ergens tussen stopt of iets anders waardoor zij zich zou kunnen bezeren met als gevolg dat ze angstig zou worden..
Met de ballooner op loopt de boot geweldig. Wat heeft die Henry Amel toch een mooie setup bedacht ondanks zijn half blindheid. Zou zo in de verleiding komen met deze wind om toch richting La Coruna te sturen. Maar niet doen in mijn eentje met die weervoorspellingen.
Er ligt nog een maiskolf en die zit op het randje. Hoe moet je die ook al weer klaar maken? Koken deed Els, geloof ik. Vanaf 1530 loopt de boot als een trein. Echt genieten dit!!
Na het passeren van een kluitje vissers rond 21:00 moet ik maar eens wat slaapjes gaan doen. De radar gaat daarom bij en we stellen een guard one in waardoor er een alarm klinkt. Via de radio komt die goed door. "Alarm, target detected!" , "Alarm target dectected!". En nog een leuke dames stem die het me toeroept. Alleen geeft ze ook waarschuwingen als de sea clutter valse echo geeft . Die kan ik alleen niet helemaal wegfilteren want dan verdwijnen ook de kleine bootjes.
Dat is nog even stoeien om goed af gesteld te krijgen en uit te vinden wat de beste instellingen moeten worden.
Voor de dutjes eerst nog even Nasi eten. Jammie. En tegelijk word ik vergezeld door een groep dolfijnen terwijl de zon onder gaat........Is het een sprookje of niet..... Nee het is werkelijkheid. Toooooop!!!!!
Na het eten gaat de Ballooner weg. De wind draait en de hoek is ongunstig om genua en ballooner te varen. Bovendien is het veiliger om hem niet in de nacht er af te moeten halen. Hoef ik dus niet te twijfelen of ik hem wil zal laten staan. Ik zet nog even de motor bij om wat sneller langs een grote groep vissers te komen zodat ik kan gaan slapen. Ieder half uur even rondkijken als ik geen waarschuwing heb gehad van de radar dame.
Vanaf 20 uur wind weg, motor weer bij. Om 2130 weer af en zeilen. Om mindernacht weer wind weg. motor bij.
De wind houdt me wel bezig, maarja dat is life. Vanaf 04:30 weer vol onder zeil, zeilen zetten dus, even niet slapen:) Vanaf dat moment blijft het lekker waaien en steeds een beetje meer. Top. Rond 10 uur moet ik zelfs al wat gaan reven want de wind is nu 23 knopen en daarna loopt hij niet harder met vol zeil. Weet ook niet wat voor vlagen er nog overheen komen.
Yes ! Dan komt de kust in zicht rond 11 uur. Nog ver weg maar de hoge bergen van Spaanse kust zijn zichtbaar op grote afstand. Dramatische wolken teken zich af. Wat een prachtig gezicht. En bootje loopt top. En zo kom ik ruim op tijd binnen voor het los gaat op zee. Trots dat de planning klopt!. Ruim binnen de 36 uur. Gelukkig dat de voorspellingen ook redelijk kloppen:) Om 14;20 einde zeereis (wat betekent dat ik de baai van Santander binnenloop). Ook weer geweldige uitzichten. Op de motor vaar ik langs Santander naar de jachthaven achterin. Jammer genoeg geen plekken om te ankeren. Met de verwacht wind beter. Alhoewel.....of ik even €83 wil aftikken, pardon? Ik probeer nog dat ik maar een paar uurtjes blijf om te schuilen voor de storm. Nee dus €83,- por favor! De jachthaven is bovendien ver van de stad in een afgelegen deel van de baai naast het vliegveld. Hier komen we dus niet meer terug! Niet aantrekkelijk en ook te groot.
Het plan is toch om zosnel mogelijk naar Galicia te gaan. Daar zijn de mooie baaien, daar is het Atlantic Island National Park en Finistere! Daar wil ik graag de meeste tijd door brengen voor we langs de kust van Portugl gaan. We ? Ja, voorlopig even Abayomi en ik . Ik hoop nog steeds dat Els zich bedenkt.
Ik denk dat de irritaties en miscommunicaties makkelijk op te lossen zijn. En ik heb heus nu wel door dat ik mijn instelling ook moet aanpassen. Maar aanpassen kost tijd in deze nieuwe situatie op een boot. Een ieder moet zijn draai vinden. Dat is anders dan als je op het land samen woont. We kennen allebei genoeg stellen die me nu vertellen dat zij ook in die situatie hebben gezeten in het begin.
Ik moet ook mijn tempo en uitingen van eigen frustratie als iets niet gelijk lukt aanpassen aan deze way of life.
Dat kost in het begin nog moeite maar komt zeker. Ik denk dat we na zoveel voorbereidingen, inspanning en investering een eerlijke kans verdienen.
Ondertussen hebben we met Abayomi deze reis nu al 1150 mijl afgelegd. Een eerste record. Bovendien zijn we sinds de aankoop van Abayomi nu door de 5000 mijl gegaan. Tweede record.
Een nieuw land nu. Een waar ik al lang naar uitkijk. De mentaliteit in Spanje is zo relaxed en de sfeer is direct merkbaar als ik in Llastres kom. De temperatuur is veel beter, de taal, de mensen en de muziek zijn warmer.
Komt echt door het klimaat denk ik. Allemaal positieve ontwikkelingen die de gemoedstoestand 180 graden doet omslaan. Behalve die havenmeester in Santander dan! Alhoewel hij daarna wel heel behulpzaam en aardig was.
Hij heeft de prijs ook niet bepaald!
Wel gedurende de nacht snel de accu's weer volgeladen. Hollander he! En watertank maar weer bijgevuld. Ook nog even twee wassen gedraaid in de wasmachine aan boord op de walstroom.
En dan nog maar eens een lekker maaltje maken.
Druk druk druk. Tja dat was Els haar lievelings jobje. Wassen en strijken.. De taken waren toch goed verdeeld. Ik het technische deel, de navigatie, meteo reisvoorbereidingen etc. Els hield het binnen netjes en zorgde goed voor me. Eikel!
Ik heb in eens de laatste dagen ontzettende last van mn linker schouder spieren. Straalt helemaal uit in mn arm. ook in ruste. Pff soms echt zeer pijnlijk.
Ik neem zelfs een Ibruprofen tegen eventuele ontsteking en pijn. Doe ik nooit! Als ik me goed herinner had ik het vorige maand in mijn rechter schouder. Echt stom. Of is het carpale tunnel syndroom? Heb ik ook een tijd in mijn vingers gehad? Misschien komt het van het roken. Zou heel graag stoppen maar met alle stress de afgelopen tijd rond onze relatie gaat dat nu zeker niet lukken. Misschien komt het wel door de stress....... we gaan het zien. Het is in ieder geval heel vervelend want ik kan door de pijn moeilijker in slaap komen. En dat is nu juist wat ik nodig heb.......
Maandag 4 September, 2023 Santander-Llastres
Ivm met de gunstige wind vertrek ik vroeg. Om 06:30. Over rust gesproken:) Maar dat komt wel als we in Galicia zijn. Ik kan goed zonder slaap. Geleerd op de Grote Vaart. Overdag in de haven werken. s'Avonds en s'nachts stappen en dan om 0800 weer aan dek. Na een weekje ben je dan weer blij dat je naar zee gaat :)
Nog in het donker vertrek ik en dat is best een lastig rivier reis. Overal brand achtergrond licht. Vindt daarin dan maar eens de boeien. Aan het einde van de baai komt er ter hoogte van Santander ook nog een giga vis-trawler (fabriek schip) binnen met slepenboten . Maar even net buiten de boeienlijn blijven. Daar is het voor Abayomi diep genoeg.
Wat een prachting vertrek. Santander mooi in de lichtjes en aan de horizon komt de zon op. Wauw.
Adembenemend. Het plan is om tot Gijon te komen als er genoeg wind staat. Helaas pakt dat anders uit.
Veel wisselende winden, veel zeilwisselingen en motor aan, motor uit. Wel heel mooi weer en een spectaculaire kust. Tussendoor moet ik dus ook naar een mooie rustplekje zoeken. Ik heb alle kaartern vanaf Galicia. Daar valt dit deel alleen nog noet onder. Met Starlink, het internet, Navily en Google Earth komen we een eind.
Ik heb er op een gegeven moment genoeg van en wil voor anker. Llastres is een goede optie. Navily zegt dat je er goed voor anker kan en eventueel naar binnen in het haventjes. Als ik voor de havenhoofden ten anker wil komt er net een locale zeiler met zijn Feeling 40 naar buiten en gaat precies op de plek liggen waar ik mijn oog op had laten vallen. Vlak ernaast gooi ik de haak erin. In mijn vloeiende Spaans vraag ik of hij hier ook gaat overnachten? Nee alleen een paar uurtjes. Ok. mooi. Als we allebei aan het zwemmen zijn komen we in gesprek. Een vriendelijke gozer met zijn vrouw en twee kleine kindjes. Als ik op de plek waar ik nu lig iets naar voren ga, lig ik prima adviseert hij. Super!
De omgeving is prachtig. Het dorpje Lastres is tegen de berg aangebouwd. En achter de breakwarter lig je grotendeels beschemd tegen de oceaan deining? En die is er zeker buiten op zee. Wauw ook zo mooi.
De oceaan deining is wel 3 m hoog. Alleen heeft deze een frequente van 12 seconden. Net alsof je over een heuvel landschap glijdt. Prachtig om te zien. Het ene moment zit je in een dal en zie je op afstand de hele haven niet. Zes seconden later zit je op de top en kijk je overal overheen. Eigenlijk zonder dat je het voelt. Later zal ik dat ook in Aviles goed zien. En als die deining dan aan land komt spat deze uiteen in een spectaculair schouwspel. Zo mooi maar ook zo destructief. Ik denk dat zelfs de doorgewinterde boardsurfers onder de indruk zouden zijn. Misschien is dit wel een van hun Mekka's.
Ik heb de drone opgelaten zodat jullie het met eigen ogen kunnen zien. Ook de buren wilden een kopie dus de dinghy in het water gelegd en naar ze toe geroeid. Kreeg gelijk een biertje en de kids vonden de drone beelden ook cool (op zn Spaans?) Super aardige mensen. Precies zoals ik gewend ben van de Spanjaarden waar ik altijd mee gewerkt heb bij Mammoet Shipping. Blijkt hij ook stuurman en kapitein te zijn. Nou ja ! Toeval bestaat niet.
Afijn, gezellig dus. De avond valt en ik maak me toch een beetje zorgen of er wel genoeg water staat met LW om 0300 uur AM. Geen ideale tijd want ik wil een goede nacht rust. Afiijn de locale zeeman heeft gezegd dat ik op een prima plek lig. Hij is alleen zelf naar binnen en naar zijn huis stukje verder op. Ik ga naar bed en om 01:00 schrik ik instinctief wakker en voel ik haar stoten. F..ck!!! Het is 01:00 en pas om 03:00 is het echt laag water! Ik start de motor en haal een deel van de ketting binnen maar nog niet alles. Ik zit al vast, shit! Lekker zeg! Goede plek hoor! Met veel moeite en een hoop vermogen van de motor, beetje trekken aan het anker die gelukkig de goede richting uit ligt, kom ik op het hele kleine beetje deining wat er staat, stukje voor stukje los. Pfffff . Weer zo'n leer moment. Als je het niet vertrouwt, niet doen! Door de stroming voor de havenhoofden ben ik met mn kontje richting het strand gedraaid en dan kom je toch in iets te ondiepw ater met de huidige volle maan en springtij. Afijn het was windstil en er stond nagenoeg geen deining op deze plek dus ik had even een 1,5 uur op de kiel gestaan maar toch liever niet. Deze boot heeft een grote brede vleugelkiel van 95 cm breed dus hij valt niet gelijk op z'n zij. Als ik los ben haal ik de rest van het anker binnen en draai ik het haventje binnnen, 100 m verder op. Niemand in de buurt. Gelukkig windstil dus ik laat Abayomi drijven en haal alle stootwielen en meerlijnen tevoorschijn om het meren voor te bereiden. Er staat toch nog een beetje deining. Dat merk je pas als je langszij wilt afmeren. Eerst een lange spring van achter naar de wal, beetje motor achteruit en boegschroef nr de wal. Als hij langzij ligt snel de achterlijn erbij. Boeg draait dan even weer weg maar die is snel weer met de boegschroef terug gebracht. Dan de voorlijn snel en we liggen gemeerd. Pffff. Nu nog alle lijnen dubbelen en verlengen want de swell is toch aanmerkelijker dan het er in eerste instantie uitzag. (Gelukkig nog geen Chili rekkers nodig Capt Jack:) Je ziet de deining niet maar je merkt het wel als ze de wal bereikt. Je ziet me niet maar ik ben er wel, deining. Wat een kracht water heeft. Na wat dubbele extra lange lijnen en wat extra stootwielen is het 03:00. Weer geen lange nacht. Dan eerst maar een biertje. Voordeel ik kan straks lekker aan wal stappen zonder bootje om boodschappen te doen en het dorpje even te bekijken. Dan rond de middag weg want om 13 uur staat er een mooie wind om naar Aviles verder te gaan.
Ik heb niet veel nodig. Pakje shag, houdbare melk om lekker weer yochurt te maken, brood, beleg en wat paprika en prei. Het is echt een super mooi gezicht zoals Abayomi daar in de haven ligt als ik van boven in het dorp naar beneden kijk. Gelukkig in de haven en niet op het strand. Hanny stuurde me vandaag nog een foto vanuit Ibiza met een tweemaster die net gestrand was doordat hij van zn anker was afgeslagen in een storm. Je maag draait om als je dat ziet. Vreselijk. Niet zomaar iets aannemen dus, ook al is diegene een kapitein. Zelf zeker zijn!
Dinsdag 5 September 2023 Vertrek Llastres
Als ik terug aan boord ben, komt de toch hele aardig buurman met z'n kinderen nog even gedag zeggen. Hij schrikt zich een hoedje als ik vertel dat ik zo goed als aan de grond zat. Tja niet zijn verantwoording natuurlijk. Hij zal wel oppassen nog een keer te adviseren. Hij helpt me met ontmeren en om 11:25 vaar ik het haventje uit richting Aviles. Onderweg maak ik de pingers maar eens gebruiksgereed. Er zijn deze maand al meerdere sightings geweest van Orca's aan de NW kust van Galicia. En zelfs 2 contacts. Serieus maar ik heb er geen angst voor. Stefan van Malaka Queen (Zie vorige blog 15) zat in Juli 2021 in de Golf van Cadiz. Twee dagen achter ons toen wij Abayomi vanuit Sevilla naar Nederland terugvoeren. Hij werd daar aangevallen door de orca's die een stuk uit zn roer beten.
Daar is hij na een korte tussenstop in Lissabon gewoon mee naar Ierland gevaren. Een Amel heeft een skeg roer.
Maar voorkomen is beter dan repareren dus heb ik 2 pingers overgenomen van Sander en Danielle die ondertussen als een half jaar in de Carib zitten. Daar geen aanvallende orca's toch? Not yet!. Wel trekken deze lieve mooie beschermde zoogdieren langs de hele Spaanse en Atlantische kust. Regelmatig worden er zeilschepen aangevallen. Beetje spelen. Alleen schijnt het dat de jonge het gedrag overgenomen hebben van de oudere orca's. Dus het is een ware plaag. Begin dit jaar zaten ze voornamelijk in de golf van Cadiz en bij Gibraltar maar nu schijnen ze weer in Galicia te verblijven. Er is een mooie site https://www.orcaiberica.org/en/recomendaciones die alle attacks bijhoudt en die volgen we dus nauwgelet. De pingers worden door Engelse visser gebruikt om dolfijnen en orca's bij hun netten vandaan te houden. Schijnt te werken. Verder hebben we nog wat strijkers mee om ze af te schrikken. We gaan het zien. We zijn er op voorbereid en zijn benieuwd.
Na wisselende winden en af en toe motor en af en toe zeil kom ik om 18:10 aan einde zeereis bij Aviles.
Spectaculair hoe de deining op de kust kapot slaat. Op de deining loopt Abayomi de haven binnen. Ook een beleving. Er komen hier de grootste zeeschepen binnen dus voor Abayomi een peulenschilletje. Als je goed kijkt op de laatste van onderstaande drie fotos zie je de deining binnen rollen. Dit is oceaan deining uit de Noord Atlantic. Misschien wel voor de kust van Groenland ontstaan. Indrukwekkend.
De haven zelf is niet echt super maar ik wil op anker om lekker rustig te kunnen slapen. Lastig de juiste plek te vinden maar ik heb van de Spaanse buurman een pilot boek pagina met de juiste plek en van Jean Michel krijg ik via de app nog een paar screen shots van de Navionics kaarten die hij heeft. Leven Starlink!! Echt super alles zo online te kunnen gebruiken. Om nu voor die ene visit weer al die kaarten te kopen is een beetje overdreven. Van Galicia heb ik alles. Nog een haven. Ik lig eindelijk ten anker nadat ik 2 keer verplaats naar de beste plek. Komt, als ik lekker aan een biertje zit, de politie vanaf de wal vertellen dat dit prive terrein is en dat ik naar de jachthaven moet. Zoniet dan volgt een boete. Chips!!! Weer in een dure marina? Nee dus. Het is 20:15 en om 2050 gaat de zon onder. Dan liever het geld uitgeven aan diesel. Ik vaar een nachtje door!!! Dus weer geen lange nacht in bed.
Om 20:45 vaar ik tussen de rivier hoofden weer naar zee, door de mooie lange deining, into the sunset! Prachtig.
Nu nog een nieuwe bestemming. Ribadoe? Heb ik ook nog geen kaart van. Jean Michel stuurt me ze gelijk. Super. Of toch nog iets verder. Bij Ribadoe zou ik al om 4 uur zijn. Dat is niet fijn aankomen in een onbekende haven.
De nacht is nog lang dus we zien wel. Eerst lekker eten want daar was ik nog niet aan toe gekomen. Dan de voorlopige koers lijnen uitzetten, het weer nogmaals bekijken en radar bijzetten. Uiteindelijk is er helemaal geen wind. Dus motortje bij en tuffen maar. Lijk af en toe wel een motorboot. Maar we hebben een mooi nieuw doel.
We gaan nu Galicia binnenkomen, daar willen we de tijd doorbrengen. Niet in Aviles of Santander.
De reis verloopt goed. Iedere keer dutjes van 30-40 minuten en onze radar dame waarschuwt.
De grote commerciele schepen zitten op een route 6 to 10 mijl noordelijker en de vissers groepen op 5 mijl zuidelijker. Weer mooie route getrokken. Het gaat lekker en als de zon opkomt ben ik een 3 uur van Ria de Viveiro. Super nen zeker toch lles bij elkaar 4 uur geslapen.
In de baai (Ria) van Viveiro is een mooie beschermde ankerplaats op zand met ruim voldoende diepte:).
Om 09:30 kom ik ten anker in de ochted zon. Heerlijk we zijn in Galicia. 28 graden en in deze baai staat door het Venturi effect een lekker briesje. Eerst even een tukkie en dan deze blog afmaken. De rest van de dag doe ik heel rustig aan. Lekker vroeg naar bed. Morgen de wal verkennen.
En er zijn meer positieve berichten. Maar daarover meer in de volgende blog. Nee helaas nog geen positieve reactie van Els. Ik zet alle zeilen bij maar zij moet ook nog willen.
Wordt vervolgd. xoxoxo
Comments