29 juli 2023
Na onze ochtend dip in Havelet Bay (in heel koud water) zijn we om 13.00 uur vertrokken naar het eiland Herm. Wij hadden nog nooit van dit eiland gehoord. Het is ook een heel klein eiland met heel weinig vaste bewoners. (In 2002 slechts 60 pers.!)
De reis duurde slechts een uur en we gingen voor anker in Belvoir Bay tegenover een wit strand. Vlak daarbij lag een nog groter wit strand, Shell beach. Volgens de informatie van een brochure kan je daar de mooiste bijzondere schelpen vinden, maar dat viel tegen, waarschijnlijk al meegenomen door andere toeristen...
Vanaf het strand kan je omhoog lopen om boven de kliffen van het ene eind naar het andere eind van het eiland te kunnen lopen met fantastische uitzichten. Voor het eerst in 4 jaar heb ik mijn bergwandelschoenen aan gehad en gelopen zonder pijn in m’n benen, dankzij de pillen die de arts in Guernsey mij voorgeschreven heeft.
Een hele opluchting en heel blij weer eens een stuk te kunnen lopen zonder pijn! 's Avonds hebben we verse sardines gebakken en gegeten, Jammie!!!
30 juli 2023
Er stond vannacht veel deining, daardoor niet zo lekker geslapen. We besluiten om naar het volgende eilandje Sark te gaan. Met 30 minuten kwamen we aan in de baai La Greve de la Ville waar je aan een mooring kan gaan liggen. Moorings zijn boeien in het water met een lijn er aan, die je oppikt met een pikhaak en waar je dan je eigen lijn aan vast maakt.
Ik had dat nog nooit gedaan dus was vreselijk aan het prutsen. Na een hoop gedoe lagen we dan eindelijk vast tussen een heleboel andere boten.
Het uitzicht was weer prachtig, 80 meter hoge kliffen die dicht begroeid waren. Er kwam een voorzichtig zonnetje tevoorschijn en omdat de weersverwachtingen regen voorspelden voor de komende dagen heeft Eric vandaag weer met de drone gevlogen en mooie opnames gemaakt.
Opeens werd er hard op een van de ramen geklopt !!!! Stond er een grote zeemeeuw met zijn snavel op het raam te kloppen! Of er nog iets lekkers voor hem was?
31 juli 2023
Het slapen was vannacht weer heel vervelend door de deining en we werden wakker met (de verwachte) regen. Maar we gaan vandaag met het bijbootje naar het kiezelstrandje. Onze eerste landing met de bijboot. We hebben de steile klif beklommen, dat was een hele klim. Eenmaal boven zijn we naar een fietsverhuur gelopen om daar 2 elektrische fietsen te huren (2x 15 pond). Helaas hebben we voornamelijk in de regen gefietst.
Het varieerde van miezerregen tot gigantische hoosbuien. We waren er op voorbereid en hadden onze zeilpakken aan. En ondanks de regen was het toch heerlijk fietsen op standje Turbo! :-)
Het eiland Sark heeft een schiereiland; Little Sark. Dit is verbonden door een weg met de naam "La Coupee", in WOII door Duitse dwangarbeiders gebouwd.
Een huzaren stukje! Wat ik mooi vind is dat je over dat deel niet mag fietsen, alleen lopen. Ik neem aan dat dit uit respect is voor al het leed wat deze (dwang) arbeid veroorzaakt heeft.
Het eiland verkoopt veel lokale producten maar alles is schreeuwend duur.
Dit komt waarschijnlijk doordat er elke dag een veerdienst naar het eiland heen en weer vaart vanuit Saint Peter Port, vol met toeristen. Ondanks dat we uiteindelijk drijfnat de fietsen terugbrachten waren we blij dat we dit gedaan hebben.
We sliepen die nacht als een roos!
01 aug.2023
Eric heeft besloten om zich 1x per maand te scheren. Vandaag begint een nieuwe maand dus moet er geschoren worden en dat was ook wel nodig!
Na de scheerpartij vertrekken we naar het eiland Jersey. We willen daar in de haven schuilen want er komt weer eens een depressie aan met heel harde wind (wind stoten tot wel 55 knopen worden er verwacht!). De tocht zou ongeveer 5 uur duren maar wij deden er 3 ½ uur over. Nu kan je denken:
“dat is lekker snel!” Dat was het zeker maar het hield in dat we met 27 knopen wind, stroom mee en enorme golven de overtocht aan het maken waren. Ik was vanaf de aanvang al misselijk, niet fijn!
Bij de haven aangekomen moesten we wachten op het "holding pontoon" tot we over de drempel van de jachthaven konden bij hoogwater. We waren met veel andere jachten die ook allemaal wilden schuilen voor het komende slechte weer.
Eric wist dat er nog een Amel zeilschip met de naam Kerpa in de haven lag.
De eigenaren zijn Kerstin en Paul Osterberg, een Zweeds stel. Eric had al een poosje contact via het Amel forum en de Noforeignland website en we kwamen in de haven voor hen te liggen. Dat was dezelfde avond natuurlijk kennismaken met een fles Prosecco. Heel gezellig. De wind kwam maar wij lagen rustig langszij een ander Nederlands schip en achter de hoge kademuur.
Na het succes met de broodbakmachine begon ik vol goede moed met het klaarmaken van de ingrediënten om weer een lekker volkorenbrood te maken. Maar helaas, de menger in de machine deed het ineens helemaal niet. Alle ingrediënten eruit gehaald en in een schaal met de hand gekneed. Na het laten rijzen op goed geluk in de gasoven gebakken. Wonderwel kwam het er heel goed uit. Wel niet zo heel hoog gerezen maar toch gaar en erg lekker! Eric heeft de broodbak machine uit elkaar gehaald en toen bleek dat er een v-snaar in zit en dat die van ons helemaal verpulverd was. Er zijn gelijk nieuwe besteld, Onze lieve buurvrouw Ineke uit Poortugaal heeft ze ondertussen al opgestuurd naar Lorient met de rest van onze bestelde onderdeeltjes. En in de tussentijd ga ik het zelf kneden en bakken nogmaals proberen.
02 aug.2023
Vandaag weer een grauwe dag met regen. Het wordt tijd dat we het Engels kanaal uit zijn. Alleen maar zon willen we nog! De haven heeft een wasserette dus heb ik twee wassen gedraaid en gedroogd. Lekker alles weer fris en ontzout! Ook gelijk het havengeld betaald. Twee nachten kostte € 128.
We zijn het stadje ingelopen en toen over de havenpromenade. Daar stond windkracht 8.
We werden bijna weggeblazen! Natuurlijk ook de nodige regen erbij dus kwamen we na een paar uur drijfnat een Engelse pub binnen.
Lekker wat gedronken en een Scottisch egg gegeten. Dit is een hardgekookt ei met varkensvlees erom heen, toen gepaneerd, gefrituurd en geserveerd met wat mosterd! Het was heerlijk!
Jersey is een mooi eiland en er valt veel te zien maar het is leuker als het mooi weer is.
(of in ieder geval droog) Het weer zit deze week echter niet mee en het havengeld is hoog om meerdere nachten te blijven. Dus op de boot gekomen de weerkaarten maar weer eens bekeken. Nu de komende 2 dagen de wind (NW & N) gunstig is om rond Bretagne te komen kunnen we ook beter verder gaan. De rest van de week is het allemaal weer West en Zuid Westen wind. Het is best lastig om op een comfortabele manier het kanaal uit te komen met zoveel westelijke wind. Onze volgende bestemming is dus omgeving Brest. Een tocht van ongeveer 30 uur en vertrektijd morgenochtend om 11.30. Nog een nachtje lekker rustig slapen in de haven!
03 aug.2023
Deze ochtend vertrekken een hoop schepen. Kerpa vertrok (ook naar Brest) om 10.30 uur, wij om 11.30 uur. De wind was weg, het water weer kalm…...tenminste in de haven.
We (of in ieder geval ik) ging vol goede moed de haven uit totdat we weer op volle zee kwamen. Daar stuitte we op een wilde zee met oude deining en 20 tot 27 knopen wind. Bergen van water ( 2 1/2 tot 3 mtr.) met net zoveel diepe kuilen. Onze Abayomi gleed er soms heel mooi overheen maar kwam af en toe ook met een klap weer naar beneden. Ik was meteen weer stront misselijk en omdat het nog een lange tocht zou gaan worden heb ik voor het eerst zeeziekte pilletjes ingenomen. Die hielpen wel maar ik vond de tocht afschuwelijk. Toen moesten we ook de nacht nog door. Normaal gesproken doe je dit in wachtdiensten, 4 uur op en daarna 4 uur af zodat je kan slapen.
Maar ik heb te weinig ervaring en vertrouwen in mijzelf om in dit soort weer het roer alleen over te nemen. Eric was zo superlief om mij 2x even te laten slapen. Hijzelf heeft de hele nacht doorgehaald (met een heel klein dutje van een uur op de bank in de kuip) totdat we op onze bestemming waren! Zo knap van hem!
Enfin rond een uur of twee ’s nachts zat ik even binnen in de salon wat suffig voor me uit te staren naar het raampje (patrijspoortje), wat af en toe onder water kwam door het schuin gaan van de boot, totdat ik dacht huh....?? Zie ik nu water binnen heen en weer klotsen? Paniek! Bleek het raampje in ene zo lek als een mandje! De rubberen afdichting had het blijkbaar begeven. Het plateau onder het raampje stond vol met water! Met handdoeken hebben we lopen hozen en Eric een beetje wanhopig hoe dit nu op te moeten lossen.
En dit is echt waar! Wij hadden de radio aan en op het moment dat we het lek ontdekten en als bezetenen aan het hozen waren met de nodige handdoeken kwam het liedje van de film Titanic op de radio! Hoe toepasselijk! Pffff.
Na een uurtje of twee herinnerde Eric zich in ene dat we een potje “ Leak Hero “ hebben. Het potje was snel gevonden, een pasta waarmee hij de rubberen rand dicht heeft gesmeerd. Het was inderdaad een “Hero” want er kwam geen druppel meer binnen! Opluchting! Super spul en werkt dus ook onder water.
04 aug.2023
Ik was blij dat het weer licht werd. Er bleek een scheurtje in het onderlijk van het grootzeil gekomen te zijn. We hebben het gedeeltelijk ingerold zodat het niet verder kon scheuren maar daardoor konden we het grootzeil niet meer helemaal benutten. Gelukkig hebben we een reserve grootzeil aan boord. Bij de volgende stop gaan we deze wisselen.
Het plan was om naar Brest te gaan om daar in de haven te gaan liggen want er komt wéér een depressie aan met harde wind (houdt het dan nooit op?).
Eric had op de kaart al gezien dat er ook vele baaien waren tegenover Brest waar je mooi en beschut kan ankeren. Uiteindelijk zijn we naar een van die baaien gegaan vlakbij Postermen net tegenover Brest.
We kwamen in heel kalm water nadat we eerst de baai van Brest (Goulet de Brest) door moesten met vele stroming veranderingen en stroom tegen wind. Een gekke ervaring als zoveel verschillende stromen bij elkaar komen. Er ontstaan daardoor allerlei woeste wateren. De baai heeft een mooi uitzicht en er liggen meerdere boten ten anker.
Diep genoeg om vlakbij de kust te komen en beschut tegen de harde westen winden die worden verwacht. We blijven hier een paar dagen om weer even bij te komen van een overtocht met weinig tot geen slaap en om de depressie over ons heen te laten komen. En natuurlijk om de prachtige omgeving te verkennen. Maar daarover meer in onze volgende blog.
We zijn het Engels kanaal uit! Volgende week zijn de weersverwachtingen een stuk beter.
We zitten eindelijk aan de goede kant van het hogedruk gebied. Alles vanaf nu voor de wind! En weer een mijlpaal voor mij! De passage van Ile d' Ouessant!
In totaal al meer dan 500 mijl afgelegd, 664 mijl om precies te zijn!
PS
In onze foto gallery kun je nu de foto's van de maand juli vinden.
Veel plezier en tot de volgende blog. xoxo
Zo zo, wat een weer ellende. Nou hier ook hoor. Fijn dat het lek opgelost is. Nu zeker rubber pakking vervangen. Zeeziek? Ik weet precies wat het is. Ben 6 jaar zeeziek geweest op de vaart. Werd pas minder in de Pacific met de lange deining en golfslag. Dus gauw die kant op en weg van de korte en hoge golven. Goude reis verder.
Hey jongelui, wat een avonturen weer. Ik hoop dat de volgende keer "I am sailing" uit de boxen klinkt. Op naar mooi weer en rustige zeeen. Hier mis je niets wat dat betreft alleen maar regenregenregen wat een z..kweer. Kan niet wachten tot de.volgende blog en op betere weertijden. Dikke knuffel anjoxxx
Ontzettend gaaf om dit Blog weer te lezen! Spannend ook, je schrijft echt beeldend! Goede reis verder en op naar de 🌞 Liefs, Maria
Geweldig om dit allemaal te lezen, wat een avontuur! Vooral de lek in het rubber van de patrijspoort.
Goed opgelost!
Mooie avonturen!
Leuk geschreven.
Groetjes vanuit een verregend Nederland.
Dikke kus nanda