Hectische 6 weken voor de tewaterlating van Abayomi april/mei 2023 (P 06)
Op 21 oktober 2022 kwam onze Abayomi uit het water voor groot onderhoud en osmose behandeling bij Delta Yachts Colijnsplaat, net over de Zeelandbrug. En aangezien zij in de loods moest gingen ook de masten eraf. Het onderwaterschip werd geschild en er zou geprobeerd worden om in de buitenlucht te drogen om op die manier de osmose er uit te krijgen.
In de tussentijd genoeg ander werk te doen, Boven water de romp schoonmaken, polijsten en in de was zetten,
Antifouling waterlijn en kiel afkrabben, schuren, veel schuren en nog 10.000 andere dingen die gedaan moeten worden.
Teveel om op te noemen. Als je de details wilt weten kijk dan maar in de bijgevoegde xls To Do
lijst. Die geeft een indruk van wat we allemaal gedaan hebben sinds we Abayomi overnamen van de vorige eigenaren in juni 2021.
Maar in Nederland, het puur natuur laten drogen van het onderwater schip?
Eric!…….. Dat kan je op je vingers na tellen…….dat gaat hem niet worden! Daar kwamen we eind januari wel achter, er werd over gegaan naar plan B..
Plan B: De romp drogen met de HOTVAC methode. Vacuüm pads van een (1) vierkante meter met een verwarming spiraal die tot 90° C verhit. Alle vocht en zuren worden verdampt en er uitgezogen. Een 6 weken durend proces, meter voor meter. En ondertussen konden we dus de hele was lijst aan onderhoud punten uitvoeren. Iedere week weer een paar vinkjes erbij. ✅ Stap je voor stapje......zwoegen van 07.00 tot 22.00
In de 3de week van april was er eindelijk het groene licht: het schip is droog en de zuren zijn eruit!
Toen moest de huid weer helemaal opgebouwd worden. In totaal zijn er 10 lagen coating op gegaan.
Van epoxy hars, Gelshield primers en harde antifouling tot zelf slijpende antifouling.
Eind april werd de planning eindelijk duidelijker en werd er zelfs al een datum geprikt voor de tewaterlating en masten plaatsen.….10 en 11 mei !!!
Op 27 april was het Els HAAR dag.
Niet te vergeten 24 april was ook haar verjaardag, waarbij we met onze kids heerlijk uit eten zijn geweest
Nee de dag van Els is toch echt Koningsdag! Els had al weken uitgekeken naar de vrijmarkt.
Alle spulletjes verzameld die opbrengsten konden genereren om enkele kosten te dekken voor het klaar maken van een schip voor een wereld reis……😊
Het noodlot sloeg echter toe….. ziek, zware hoest, griep!! Balen! Maar ja dan ken je Els nog niet.
Die moet en zal naar de vrijmarkt. Haar ding!
Dus ‘s morgens vroeg om 07.00 zo ziek als ze was toch naar Hoogvliet om een plekje te zoeken. Samen met mij alles uitgestald en daar zat ze dan, zo ziek als een hond maar ze was er!! Ik natuurlijk weer naar Colijnsplaat om verder te gaan met schuren en lakken. Els had weer aardig wat verkocht…. Bijna alle spulletjes die overtallig zijn heeft Els deze laatste winter nu wel weten te slijten wat toch een aardig bedrag opleverde. Het geld vliegt ons zak uit. Niet per 100 maar per 1000…….
Daar heb je dan wel iets voor en we weten dat we straks optimaal en met een gerust hart kunnen vertrekken…..
Holi Moli…10 mei te water?? Toen we dat hoorden ging ons (mijn 😊) hartje als een razende kloppen, een beetje te snel eigenlijk… want er moest nog ZOVEEL gebeuren voor die datum…....
Gedurende de winter hadden we de waterlijn bies. al zelf helemaal geschuurd en klaar gemaakt voor de nieuwe kleur. Voor de werf het onderwaterschip in de coating ging zetten moesten wij nog wel (even) de waterlijn bies 4 lagen coating geven, elke dag een laagje zodat ze goed hechten. Eerst 2x 12,5m afplakken aan boven en onderzijde en dan 4 lagen, elke dag dus even naar de boot die 75 km van huis ligt. Gelukkig heeft Ben Bos me vele keren geweldig geholpen en kon ik zelfs meerdere keren bij hen in Goes logeren. Bij deze nogmaals grote dank aan Ben en Marianne voor alle hulp en gastvrijheid, teveel om in deze blog allemaal te beschrijven. Sinds een week zijn zij nu ook zogoed als zeker de trotse bezitters van een Amel Super Maramu…. het is besmettelijk😊
Afijn de lagen waterlijn zaten er top op. Nu kon de werf verder met de coatings op ’t onderwaterschip aanbrengen. Als zij die afhadden konden wij de finale lak laag aanbrengen op de waterlijn bies, de finishing touch.
Een pauze voor ons zou je denken?!….niet dus….we hebben namelijk 2 masten. en die hebben ook nog veel aandacht nodig nu ze uit de masten berging konden komen. En nu ze er toch af zijn kan je het maar gedaan hebben. Eerst beide masten grondig soppen, en daarna polijsten en in de was zetten.
De bazaan mast (de kleine van 14,5 m met windgenerator) moest tussendoor ook nog worden bijgewerkt met verf. Dus weer schuren, gronden en toplagen. Totaal weer een week werk, elke dag een laagje.
En dan de grote mast (17.5 m) daar kost het polijsten en poetsen dus nog meer tijd. Samen met Els en Ben ging dat gelukkig in een weekend super snel. En dan alles monteren. Stagen, nieuwe radar reflextor, de zalingen. Die hadden we gedurende de winter al in 7 lagen coating gezet en zien er geweldig uit. Hopelijk voor vele jaren weer. Al met al weer een aantal dagen hard werken.
Tussendoor nog even een bijna hartaanval gekregen.
We hadden vorig jaar een mooie kuip tent laten maken. Super gelukt. We wilden echter nog 4 extra panelen met gaas laten maken. Voor in de tropen. Zodat het lekker door kan luchten zonder dat je lek gestoken wordt door muskieten. In januari dit jaar daarom afgesproken om de 4 originelen panelen naar de zeilmaker te brengen zodat hij deze als mal kon gebruiken. Geen haast en dat scheelt weer in de kosten. Als het ergens begin mei maar klaar is. En ja begin mei had Jan de zeilmaker ze netjes klaar. Ik zou ze ophalen maar omdat hij er niet was zou hij ze voor zijn winkel neerleggen. Zo gezegd zo gedaan. Om 1430 had hij ze neergelegd, om 16 uur zou ik ze oppikken op mijn reis van Colijnsplaat naar huis. Hij had nog netjes een foto gestuurd waar ze lagen, Bij aankomst om 1545 ….. geen panelen te zien… weg!!??
Holi Moli het zal toch niet waar zijn???
Het was dus wel waar! De vuilnisman, die daar 1 x per maand komt(!), had gedacht dat het afval was!!!! Hop zo in de vuilniswagen en lekker aanstampen!!! Jan de zeilmaker niet te bereiken!. Dan maar gelijk Renewi bellen ( de vuilverwerker )…..
Service medewerker aan de lijn……” Ja meneer die zijn meegenomen, heb ik net gehoord van de planning en de chauffeur “ NEE NEE!!! Meer dan 3000 euro aan materiaal en werk…..In het hoog seizoen! Geen mallen meer om ze na te maken. Weken werk om ze opnieuw te maken!! Ons vertrek over een 1,5 maand?! Dit is een ramp!
Service medewerker: “Ja sorry meneer maar die zijn helemaal kapot en verbrand denk ik …… u kunt een schade claim indienen hoor,....... wat is uw email adres? “ NEEE!!
Eindelijk Jan de zeilmaker aan de lijn en tegelijk de service medewerker van Renewi: “ Ja meneer ik hoor dat mijn collega aan de andere lijn er nu ook al mee bezig is met een andere meneer? ”
Ik: Heeft u in de gaten dat dit een geval van top prioriteit is nu?
Renewi: “ Oh ja ja ja, ik begrijp het.”
Uiteindelijk heeft de zeilmaker het voor elkaar gekregen dat de vuilnis wagen geblokkeerd werd en pas de volgende dag in Zierikzee gelost mocht worden……De originele panelen zaten nog in de deken en zijn vrijwel onbeschadigd uit de wagen gekomen, de nieuwe panelen zijn vuil maar een specialistische wasserij in Friesland is er druk mee bezig en heeft goede hoop dat ze weer schoon worden…..We gaan het zien maar hebben wel even de schrik van het jaar gehad…pffffff
Ondertussen kwam 10 mei dichterbij en werd de spanning opgevoerd. Nog snel de laatste laag op de waterlijn bies, SCHITTEREND gelukt!! Daar zijn we beiden erg trots op.
De boegschroef erin hangen, de laatste antifouling erop en de spiegel polijsten en in de was. De masten afmonteren, radar dome erop, wind generator, stagen, zalingen erop. Laatste 2 waslagen op de bazaan.
De dag VOOR de te waterlating kwam Abayomi op 9 mei na 8 maanden in haar volle glorie uit de verfloods en werd over de weg naar het haven gebied gereden, een event op zich.
’s Avonds onze eerste nacht aan boord geslapen. Dat was niet te harden voor Els want de antifouling was nog aan het uitwasemen dus het stonk behoorlijk (lees: alsof je met je hoofd in een verfpot aan het slapen was)… maar aan alle moeilijke tijden komt een einde.
Op woensdag 10 mei om 08:00 uur was het dan zover. Abayomi kwam weer terug in haar element, in het water dus. Die dag alle systemen getest en alles wat er nog aan de masten moest gebeuren af gemaakt.
De volgende dag, donderdag 11 mei, de masten erop en beginnen met aansluiten van alle elektra draden die van de masten naar het schip lopen. Hele kabel bomen met draden met van alles en nog wat met behulp van Joris van Delta Yachts weer op zijn plek gelegd en aangesloten.
Deze winter en voorjaar waren de weer goden sinds jaren van streek en regende het constant. Het slechtste voorjaar in jaren volgens Delta Yachts. Zelfs de dag van de verplaatsing. Gelukkig stonden we de meeste tijd binnen.
Maaaaaar van af de dag van de tewaterlating waren de weergoden met ons, super mooi weer en wind stil.
Ze hielden allemaal hun adem in toen ze Abayomi in het water zagen glijden.
Ook de dagen daarna zijn we weer geholpen door enkele van onze zeilvrienden. Natuurlijk Ben maar ook Joris was er weer een dag. Die heeft mij een cursus dynema splitsen gegeven. Top!
Gieken geïnstalleerd, VHF antenne draden aangesloten, zonnepanelen terug op hun plaats, nog 10 x omhoog in de masten voor allerlei kleine aanpassingen. Zoveel geleerd deze winter. Maar goed ook want straks moeten we het echt alleen doen!
En Hella en Herman van zusterschip sy Kolibri kwamen helemaal uit Medemblik om ons zaterdag 13/05 te helpen met het tunen van het staande want. De staaldraden die de masten overeind houden. Die moeten met een speciale meter op de juiste spanning worden gebracht. Zij hadden daar vorig jaar ervaring mee opgedaan. Top lessen.
Zondag 14 Mei 2023!!!!! Ja ja niet te vergeten dat mijn cluppie Landskampioen werd!!!
Zelfs mijn dochter is nu een Feyenoorder want ze heeft in de fontein gestaan!!! Voorheen voor PSV maarja als je in de fontein gaat.... Ja en dan ben je een gedoopte Feyenoorder!! En geboren is ze natuurlijk ook al in Rotterdam Ikazia!
Maar op zondag 14 Mei waren we dan ook eindelijk zover dat we, na het instaleren van de genua en het betalen van het laatste liggeld weg konden uit Colijnsplaat naar ons lang gehoopte nieuwe tijdelijke ligplaats in Rhoon. Ook iets dat we pas op het laatste moment bevestigd konden krijgen van de voorzitter en secretaris van de jachthaven van Rhoon. Iets waar we hen ontzettend dankbaar voor zijn.
Nu liggen we op 6 minuten van ons huis en wordt de voorbereiding voor de grote reis een stuk aangenamer. Zeker met de wetenschap dat vanaf juni de Haringvliet brug eruit ligt voor 2 maanden i.v.m. vervanging van het brugdeel. Colijnsplaat is een mooie haven en Delta Yacht is een goede werf met vakkundige werklui die zich aan hun afspraken houden maar onze ligplaats in Rhoon is perfect voor onze laatste voorbereiding…….
Daarover en over de verrassing van het jaar voor mij (Eric) snel meer……..
Nu even bijkomen van deze laatste heftige 6 weken…….. De laatste loodjes wegen gelukkig minder zwaar door onze inspanningen van het afgelopen jaar en het vooruitzicht van het vertrek wat met rasse schreden dichterbij komt.
En dan nu ook alvast het volgende.
Na 2 jaar voorbereiding met als streef datum 1 juli 2023 kunnen we melden dat we nog steeds strak op schema liggen en daarom op 1 juli 2023 een afscheidsfeestje geven op de jachthaven van Rhoon tussen 19.00 en 23.00 uur. De officiële aankondiging en invulling volgt nog maar als jullie willen komen laat dat dan alvast even per mail of whatsapp weten aan Els of mij.
Veel lees plezier en tot snel.
Ik ben er stil van geworden waar hebben jullie de moed maar bovenal de energie vandaan gehaald. Dit moet beloond gaan worden met een geweldige en veilig zeilen over een lange periode. Knuffel,
Hans
Waw, wat een voor bereidingen voor jullie! 👏Wat een geweldige tijd gaan jullie tegemoet! Wij wensen jullie een goede reis! Wees voorzichtig! Het kan spoken op zee! Heel veel reis plezier! Wij lezen graag hoe jullie het verder maken!
Een hartelijke groet,
Arie en Marian den Ouden 👍🏻👋🏻
Het is bijna zover en het grote avontuur kan beginnen .Verheug me op jullie reisblog