top of page

Eric

Hermosa Los Roques; Venezuela (Blog 53) Part 1

Zondag 23 Juni, 2024 Blanquilla anchorage

Deze morgen wil een brood bakken. Gisteren kwam ik erachter dat het brood dat ik had begon te beschimmelen. Dat had ik dus in zee gegooid. Als ik deze ochtend het brood machine in de kombuis klaar zet kom ik erachter dat ik vergeten was het speciaal ontworpen kunststof mixertje uit het brood te halen. Fxxk!!!!! Broodmachine waardeloos!? Oh!!!!! Wat ben ik toch een eikel! Wat nu?

Geen brood meer kunnen maken is wel het laatste wat ik kan gebruiken. Ik haal al mijn onderdeeltjes overhoop. Geen reserve mixertje natuurlijkā€¦.. Ik ga eerst naar Lindsey. Hij heeft global roaming voor zijn starlink met onbeperkte data. Wij zitten allemaal op mobile priority. Dan kost het aardig wat extra om de blog en de fotoā€™s te uploaden. Lindsey heeft voorgesteld dat ik de blog bij hem kom up loaden. Ik lig net te ver weg om zijn wifi te kunnen zien. Nadat ik de blog en de fotoā€™s heb geĆ¼pload ga ik verder met mijn MacGuyver trucs. Ik fabriceer van wat rvs-hoekjes een soort mixertje. We gaan het gewoon proberen. Mixertje ingebouwd,

Brood ingrediĆ«nten erin en hoppa. Kijken hoe het gaat. Het moeilijkste zal zijn om straks het brood eruit te halen. We gaan het zien. Ondertussen hebben we besloten dat we hier nog maar een dag blijven. Vanavond BBQ bij Sunriser aan boord. Deze ochtend heeft Jos al een aantal visser gevangen met de speer. Vanmiddag proberen Lindsey en ik het ook tijdens het snorkelen op het rif aan de zijkant van de baai. Deze avond hebben we WEER een BBQ met verse vis. Het moet niet gekker worden. Aan boord van Sunriser zijn we met vijf boten. Totaal met zā€™n negenen. Op het voordek een sundowner. Wijn. G&T met ijs en biertjes. Ik maak samen met Carlos, een Spaanse jongen van 30 die meevaart op de Duitse boot Lea de gebakken aardappelen. Lea heeft een salade gemaakt. Adventure heeft Snapper meegenomen. Lindsey Spotted makreel. Jos heeft de BBQ onder zijn hoede. Hij heeft zelf papegaaivis geschoten. Een geweldige groep bij een onbewoond eiland.

Maandag 24 Juni, 2024. Blanquilla naar Gran Roque

Maandag, wasdag. Ik draai twee wassen met beddengoed en wat kleren. Een zwembroek, een sarong, een T-shirt. Veel draag je hier niet. Tegelijk stofzuig ik de achterhut en de rest van de boot. Huishouden weer gedaan. Het brood is prima gelukt. Mag een beetje meer rijzen. Ik moet er denk ik iets meer gist in doen.

Ja toiletten komen van de week nog wel! Nadat de was binnen 2 uur droog is en afgehaald duik ik het water in. Even nog snorkelen. Het is hier prachtig. En met gelukkig veel levend koraal. Eekhoorntjes koraal, zwart koraal en veel waaiers en wuivende struiken. De temperatuur van het water is een stuk lager hier. Zo rond de 26ā°C. Het verschil is duidelijk zichtbaar. Hier nog weinig tot geen afgestorven koraal. Ook het aantal anemoon plantjes is veel groter. Echt een stuk gezond rif hier. Niet veel grote vis. Af en toe een Trigger vis, een schildpad maar verder veel papagaai vissen en kleine koraalvis. Op de terugweg ga ik even langs bij Sunriser voor een bakkie koffie en een hagelslag/mango rijst balletje. Beatriz heeft heerlijke bagels gebakken en daarvan krijg ik er een mee in een zakje. Terwijl ik het zakje boven water drooghoud zwem ik terug naar Abayomi. Aan boord probeer ik even wat te slapen voor we wegvaren maar dat lukt natuurlijk niet. Ik maak de boot klaar, zet de Amel bomen alvast uit en trek op 1345 de spijker eruit. Op het zeil draai ik de boot om richting Gran Roque in de Los Roques archipel. Gelijk de ballooner omhoog en voor de wind loop ik tussen de 6 en 7 knopen met 12 knopen wind. Nog 121 mijl. Als het meezit ongeveer 18 uur. We blijven redelijk bij elkaar. Britt blijft iets achter maar Adventure blijft goed bij.

Ik heb de ballooner op. Sunriser ligt iets achter en er komt een zware regenbui aan. Jos kan mooi aangeven of de wind toeneemt. Als hij doorgeeft via VHF 68 dat de wind toeneemt tot 20 knopen waar haal ik de ballooner naar beneden. Precies op tijd. Even zie ik 22 knopen wind. Dat is te veel voor de ballooner. Al snel zakt de wind weer naar 8 knopen als de bui voorbij is. Had ik hem ook even kunnen inrollen. Toch zet ik de ballooner er weer bij. Kan hij ook even drogen. Tijd voor een G&T. Ik laat alleen het glas op een verkeerde plek staan. Halve G&T over de vloer en glas kapot. Zonde. Zal ik de mizzen ballooner er ook nog even bij zetten? Wel mooi voor de fotoā€¦ā€¦ Ik haal de voorzeilen weg en wacht tot Adventure terug opgelopen is. Ondertussen hijs ik de mizzen ballooner. Het is nog lastig om me bij te halen. Met alleen de mizzen ballooner en de mizzen vaar ik nog 4.5 knopen. Ze zetten even de motor bij. Als Adventure naast me zit trek ik de voorzeilen erbij en vaar ik voor het eerst met alle vijf de zeilen op. Een magnifiek gezicht.

Al snel loop ik weer uit. Het is wel werken dus als ik uit de camera afstand ben laat ik de mizzen ballooner weer zakken. Net voor de zon onder gaat. Vannacht misschien een rustig nachtje. Op de genua/ballooner en de mizzen vaar ik de zonsondergang tegemoet met 6.3 kn vaart en 11 knopen wind. Tijd om wat eten te gaan maken.

Dinsdag 25 Juni, 2024 Gran Roque, Venezuela

Het is 0930 en nog 7 mijl te gaan. Het weerbericht zat er aardig naast. Veel minder wind dan voorspeld. Maar ik ben zo blij met mijn ballooner. Hij heeft de hele nacht opgestaan. Dat scheelt zeker veel. Er stond tussen de 7 en 10 knopen wind gedurende bijna de hele nacht. En toch gemiddeld 6 knopen vaart. Wel veel rollen en door mijn eigen snelheid veel geklapper van zeilen. Daardoor weinig of kort geslapen. Adventure zit het dichts achter me. Op 9 mijl. Daarna Sunriser en Britt. Om 0530 had ik een grote jongen aan de haak. Zo groot dat de hengel helemaal krom stond. Uiteindelijk heeft hij de lijn kapotgetrokken en de aasvis meegenomen. Dat moet een grote geweest zijn. Ik zet een nieuwe aasvis aan de lijn maar die ben ik binnen twee uur ook alweer kwijt. Duur grapje. Nou ja ik heb nog een grote aasvis. Die er nu aan. Na een kop koffie neem ik een douche en gijp ik nog maar weer eens. De wind draait veel. Bezaan zeil weer omzetten. Lourens van Echo ligt in CuraƧao en laat weten dat hij in Nederland is aangekomen voor een maand. Dat komt goed uit. Land in zicht!

Hij wil met alle plezier wat onderdelen voor me meenemen. Er ligt al een tijdje een doosje klaar bij Dennis dus die vraag ik hem zo snel mogelijk naar Lourens te sturen in Eindhoven. Er komt een regenbui aan. Snel de ballooner naar beneden halen. Nu is hij nog droog. Druk druk. Ik ben bijna in de pass tussen de eilanden. Dan gaat de rits van de zij flap Sb ook nog stuk. Fxxx. Later. Nu de pass binnen varen. Nog 4 mijl en dan ben ik op de Anchorage.

Om 1100 gooi ik de spijker erin. Ten anker in Los Roques, Gran Roque, Venezuela. Een paradijs. Wauw. Het regent echter, is zwaarbewolkt en we liggen bij Gran Rock om in te klaren. Dit is het enige eiland met een vliegtuig. En dat kun je horen en ruiken. So much for Paradise šŸ˜Š šŸ˜ŠĀ Eerst maar eens even wat slapen denk ik. Morgen inklaren. Ā Na een anderhalf uur slapen hoor ik weer allemaal geluiden die nieuw zijn. Er piept iets onder het bed bij de roerkoning. Alle matrassen eraf en even kijken. We bewegen aardig dus het is denk ik door de beweging. Ik had het alleen nog niet eerder zo gehoord. Ik zie wel dat er een moer dop van de hydraulische stuurcilinder losgetrild is. Die draai ik weer vast. Ook merk ik dat het wateralarm als ik het test niet aanstaat. Lekker handig. Nu staat hij weer bij. Gelijk haal ik al het stof onder de lattenbodem weg. Stofzuig met de kruimel dief en maak het bed weer op. Als ik de fannetjes boven het bed wil aan zetten doen ze het niet. Het zijn twee in serie geschakelde fannetjes. Ik haal de boel van de wand en meet ze door. Wat meet ik ook alweer? Ik haal de enige andere fan uit de zijhut om te testen. Dat is de laatste reserve. Weerstand meten dus. Op stand 0 op 1 en op 2. Ā Hetzelfde doe ik bij de anderen. Een is duidelijk kapot. Ik zet de fan uit de zijhut erbij en sluit de boel weer aan. Weer een klus geklaard. Zo blijven we lekker bezig, pffff. Dan de afwas. De tweede koelkast zet ik af. De groentes en drank die ik erin opgeslagen heb passen nu wel weer in de andere koelkast. Scheelt stroom. Het is de hele dag bewolkt en het regent veel. Ik wacht nog een dagje met stroom draaien. Dan kan ik gelijk drinkwater maken en de drogers even aanzetten. Ik ben moe en heb geen zin om uitgebreid te koken. Tacoā€™s dan maar. Met verse tomaatjes, avocado, paprika en uitjes. Ik zoek de meest rijpe op en haal de ingevroren taco gehakt met bonen uit de vriezer. Het is alweer zes uur. Geen Nederlands Elftal kijken helaas. Britt is nog niet binnen en ik wil niet op de mobile priority van de starlink kijken. Dat wordt een beetje te duur. Straks in ABC hebben we weer roaming. Het abonnement wordt trouwens volgende maand met US$ 20 verhoogt. Hoppa. Ach nog steeds goedkoper dan het abonnement dat ik in Europa had afgesloten. Ik heb de Starlink nu in Panama geregistreerd aan deze kant van de plas. Venezuela valt echter niet binnen het abonnement voor roaming.

Woensdag 26 Juni, 2024 Gran Roque inklaren

Vandaag is de grote dag. We gaan inklaren op Gran Roque. Er wordt veel over de kosten gespeculeerd. Nergens is precies te vinden wat het kost. Er zijn een aantal cruisers die gebruik maken van een agent. Dan weet je wat het kost. USD1500. Dat is erg veel geld voor twee weken. Dat heb ik er niet voor over. Sunriser en Britt gebruiken de agent. Dat heeft natuurlijk voordelen over lokale info maar of dat nu 300 Ć  400 dollar waard isā€¦. Adventure heeft net als ik geen agent. Hugo en ik gaan samen de wal op met zijn dinghy. We gaan eerst langs bij de Capitaneria. Daar krijgen we een inklaring en gelijk ook uitklaring. Dat kost USD 60. Dan naar de Guardacostas, kustwacht. Daar worden de gegevens gecontroleerd en opgeschreven. Verder geen kosten. Voorlopig hebben we dit binnen een half uur klaar. Dan naar SAIME voor de navigatie permit en de immigratie. Daar aangekomen blijken we eerst bij de Officina SATIN langs te moeten. Hier blijkt dat we van hen het navigatie permit krijgen. Een half uurtje voor onze beide boten. Voor een week kost het voor mij USD368. Twee weken kan ook maar voorlopig maar dit doen en kijken hoe lang we er mee wegkomen. Dan nog even bij Immigratie langs voor stampels in het paspoort. Ā Dat kost me USD180. Het is allemaal niet goedkoop maar het lijkt in ieder geval gunstiger uit te pakken dan met agent. In totaal dus USD 608.

Iedereen die we spreken zegt dat het waard is dus dat geloven we dan maar. Na de formaliteiten nemen we met zā€™n allen een lunch in een klein restaurantje aan het strand. Gegrilde Barracuda met spaghetti. Er waren geen aardappelen meer.

De bevoorradingen boot komt pas morgen weer. Na de lunch gaan we langs bij de supermarktjes. In de ene koop ik 4 bakjes yoghurt en volle melk poeder. In de andere hebben ze wonder boven wonder geweldige half belegen Gouda kaas. En een heerlijke Venezolaanse kaas. De eigenaar is heel vriendelijk en laat iedereen overal van proeven. Tot nu toe is de bevolking heel vriendelijk en behulpzaam. Ik vind zowaar trayā€™s met Tonic. Wauw. En hele goede. Het heet Aquakin. USD 30 voor een tray van 24 blikjes. Geen Nederlandse prijzen maar voor een eiland niet al te duur. En in de hele Caribbean geen blikjes te krijgen. Grote plastic flessen Tonic wel in Martinique. Maar zelfs dat niet op veel van de andere Caribische eilanden. We verkassen aan het einde van de middag met zā€™n allen naar Madriskey.

Hopelijk daar een beetje meer uit de wind en deining. Het leek hier bij Gran Roque soms wel alsof we op open zee zaten. We bleven aardig stampen. Om 1630 haal ik het anker op en verplaats een mijl naar het oosten, Naar Madrisky. Daar liggen we rustiger achter het eilandje. Morgen gaan we verder door de Atol. Als we naar het weer kijken zien we dat volgende week de eerste Tropische storm zich op de Atlantic ontwikkeld. Hij staat voorlopig over Saint Vincent te gaan. Ver Noord van ons. Dat is dus een van de redenen waarom we nu naar het Westen trekken. Uit het meest waarschijnlijke gebied waar de orkanen over trekken. Zeker weten doe je het nooit maar de ABC eilanden zijn een van de meest onwaarschijnlijke gebieden waar ze langs trekken.

Donderdag 27 Juni, 2024 Madrisky to Sebastopol

Vandaag varen we in de atol naar het rif aan het uiterste oostelijke puntje. Sebastopol. Eerst laat ik de dinghy te water. Met hulp van Lindsey zet ik de zware buitenboordmotor erop. Start gelijk. We varen samen nog even naar het strand om hier ook even voet aan wal te zetten. Een hagelwit strand. Hier komen vanuit Gran Roque de toeristen met kleine speedbootjes nadat ze met het vliegtuig geland zijn.

Ik laat de drone op maar het contact met mijn telefoon is niet goed en valt steeds weg. Toch een gevolg dat ik vorige week in het water viel toen ik in de dinghy stapte. Fxxx! Heb ik twee drones. Begint mijn telefoon kuren te krijgen! Nadat we het eiland een stukje zijn rondgelopen varen we terug en maken ons klaar om tussen de riffen door naar Sebastopol te varen. Het is tegen de wind in dus op de motor. Het zijn kleine kanaaltjes tussen de riffen door met voldoende water. Ik heb een paar Google Earth overlays gemaakt en die kloppen aarding goed.

Verder heb ik de forward looking sonar die 40 m ver kan kijken. Hij geeft een aflopend op oplopend bodem reliƫf aan. Het werkt allemaal prima. Als ik van een klein stukje geen google overlay heb zet ik snel de Starlink bij en download dit deel. Super. Het is een geweldig gezicht om ons met vier boten tussen de riffen door zien varen. Ondertussen maak ik ook een nieuw brood. Druk druk druk. Als we in een kommetje zijn aangekomen gaan we zij aan zij ten anker. Het is een steil oplopende bodem. Van 20 m naar bijna nul. We controleren ons anker met snorkelen en verkennen gelijk het rif. Prachtig diepblauw en azuurblauwe wateren om ons heen. De drone beelden spreken voor zich.

Dus ik download de fotoā€™s van de drone en de telefoon om alles te ordenen. Gelijk bijhouden want anders is het niet meer te overzien. Ondertussen wacht de sundowner alweer aan boord van Sunriser. De fotoā€™s van de telefoon downloaden leveren alweer problemen op. Shxt! Dat wordt nog een groter probleem als ik strak mijn telefoon niet meer zou kunnen gebruiken. Als ik alles zover op volgorde heb vaar ik met de dinghy naar Sunriser waar we weer een gezellige sundowner hebben met zā€™n allen.

We spreken af om morgen rond de middag te gaan duiken. Daarvoor even bij Lindsey aan boord wat internetten. Allerlei onderdelen bestellen moeten nu gedaan worden omdat Lourens de 21st Julie alweer naar CuraƧao komt. Terug aan boord van de sundowner macaroni maken voor een paar keer. Nu heb ik nog verse groenten. Zo is het weer een hele drukke dag.

Vrijdag 28 Juni, 2024 Sebastopol diving

Na een goed ontbijt met vers brood vaar ik naar Lindsey om wat online bestellingen te doen via zijn Starlink. Hij heeft een global onbeperkte limit. Ik zit op een starlink abonnement die in Venezuela alleen beschikbaar is van mobile priority. Dat kost USD 2.3 extra per GB. Als ik veel online moet zoeken gaat het snel met de GBā€™s. Ik heb alles voorbereid op de Chrome. Eerst twee schoepjes voor de broodmachine, een nieuwe Dremel, een potje 2-componenten lijm voor de dinghy, een pootje voor de drone die ik voor USD heb overgenomen, een klepje voor de GoPro dat kapot is Hierdoor is hij niet meer waterdicht. Nog vier dimmertjes voor de verlichting. Die dingen beginnen het een voor een te begeven. De Onan exhaust elbow pakking kan ik alleen in de States vinden. Die laat ik naar Shannon sturen. Die stuurt ze dan door naar CuraƧao. Nu met ik alleen nog naar een nieuw verwarmingselement voor de wasmachine en een nieuwe regelateur voor de 24V dynamo zoeken. Dat doe ik wel later. Dat is ook te veel gewicht voor Lourens om mee te nemen. Jos en Hugo zijn deze ochtend bezig om een nieuw roer te maken van plywood voor de zeildinghy van Hugo en Ellen. Dat is aardig gelukt en iedereen wil even met de Dinghy zeilen. Om 12 uur neem ik een boterham en dan moet ik me alweer klaar maken voor het duiken. Het is weer druk zo. Om 1300 komt Lindsey me ophalen. We gaan samen duiken buiten het rif bij Sebastopol. We zoeken naar de juiste diepte met een mobiele sonar meter. Als we afdalen komen we in een prachtig bosachtig koraalrif. Veel waaiers en een soort varens. Er onder een prachtig gezond koraalrif. Er staat wel wat stroom dus we navigeren voorzichtig in het bos. Een mooie duik van 45 minuten met een maximale diepte van 16 m.

Het is zo gaaf dat we gewoon vanaf de boot met onze dinghy naar de duik spot kunnen. Geen sores met een duik school. Flessen vullen aan boord bij Lindsey. Uniek. Terug aan boord uitrusting uitspoelen en even de watermaker weer laten draaien. Dan ook de generator en de drogers even bij. Terwijl dat draait ga ik nog even bij Lindsey aan boord om een videogesprek met Patricia te hebben. Een Franse dame die lesgeeft op de Internationale school in New York. Ze wil graag een paar weken meevaren rond de ABC eilanden. Lijkt een leuke dame om te ontmoeten. Het zal ergens rond 15 Juli zijn dat we in Bonaire aankomen. We hebben later meer contact. Om 1700 terug naar Abayomi want vanavond komt iedereen aan boord eten.

Ellen maakt een vis curry met onze eigen gevangen vis. Ja Ellen!

Die hebben we eerder aan boord zien koken. Heel lang geleden in de baai van A CoruƱa, Spanje (Zie blog 18). Lindsey maakt de Kreeften klaar die we van de vissers hebben gekocht voor US$ 20 en een oud setje zwemvinnen.

Ze waren er erg blij mee. We hebben twee kreeften van een kilo en eentje van 750 gram. Behoorlijk groot dus. Met een YouTube filmpje erbij kookt Lindsey de Kreeften voor de eerste keer. Om 1830 is iedereen aan boord. Zo gezellig. Beatriz heeft Guacamole gemaakt met toastjes. We maken onze plannen voor de volgende dagen.

Om 2100 gaat iedereen terug. Ik was nog even af. Er is een zeilboot Gypse die contact zoekt via Noforeignland website. Onderweg naar CuraƧao en hij wil schuilen voor de storm die langskomt. We spreken via de starlink en ik geef hem wat aanwijzingen. Morgen als wij verkassen naar Boca del Medio komt hij aan. Ik nodig hem uit om aan te sluiten. Uiteindelijk besluit hij toch door te varen naar CuraƧao.

Zaterdag 29 Juni, 2024, Los Roques, Sebastopol naar Boca del Medio.

Rond 1030 varen we naar een andere anker en duikspot. Boca del Medio. Er is al bijna weer een week voorbij en dit is pas ons tweede plekje op Los Roques, als we Blanquilla niet mee rekenen. Om 1100 gaan we anker op. Ik op het zeil. Britt is als eerste weg maar al snel loop ik hem met alleen de genua en de bezaan op.

De anderen volgen. Met Google Earth overlays gaan we mooi tussen de bommies door. Om 1250 liggen we ten anker achter het rif. Ook hier zeer kalm. Ik snorkel even om het anker te controleren. Daarna zoals gewoonlijk even langs het onderwaterschip om met de hand wat aangroei te verwijderen. Dan besluit ik om een paar wassen te draaien. De kussens van buiten kunnen wel een frisse beurt hebben. Wat handdoeken en sarongs en een korte broek. Als de was draait maak ik een boerenomelet met mijn eigengemaakte brood. Lindsey heeft de drone alweer in de lucht om te verkennen. Mooie beelden.

Na de lunch hang ik een was op en doe de volgende erin. Ik naai het einde van twee randen van de luikhoren dicht. Iedere keer komt de verzwaringsketting eruit. Heel irritant. Ā Aan het einde van de middag vaar ik even met de dinghy naar de pass. De opening in het rif. Ik snorkel met de boot achter me aan trekkend. Het ziet er veel belovend uit voor een duik morgen. Een mooie steile want. Makkelijk om tijdens het duiken te volgen. Terug aan boord neem ik een G&T en vouw ik de was op. Die is al droog. Lekker de hoezen van de kussens van buiten ook weer fris. Er is vanavond om 1900 spelletjes avond aan boord van Sunriser. Ik pas even. Eens proberen vroeg naar bed te gaan en niet zoveel te drinkenšŸ˜ŠĀ Ik probeer met de kleine hengel nog wat te vissen vanaf de passerelle (hydraulische gangway). Kan ik die ook weer even op en neer en in/uit bewegen.

Het wil niet lukken wat te vangen. Na een uurtje geef ik het op. Ik maak deze blog alvast klaar. Morgen even online plaatsen.

Ā

Zondag 30 Juni, 2024 Los Roques, Boca del Medio.

Gisterenavond om 2130 kwam er een stormpje over. Vlagen van 30 knopen. We liggen veilig achter het rif. Alleen wind. Geen deining of golven. Prachtig. Het anker houdt ook goed. Ik heb eigenlijk maar 30 m uit op 10 m water. 40m zou beter zijn maar het anker zit goed ingegraven. Ik heb veel vertrouwen in dit anker gekregen. Ik kan me herinneren dat we in het begin in Frankrijk ook een keer een storm over gehad hebben. Daar stonden toen ook aardig wat golven. Ook toen hield het anker perfect. Ā De tropische storm op de Atlantic heeft een naam gekregen, Beryl en ontwikkelt zich tot orkaan.

Van mijn oud Kapitein Jack Snijders heb ik vernomen dat het zelfs al op het nieuws in Nederland is. Hij gaat het meest waarschijnlijk over Carriacou heen. Er is een grote uittocht gaande in dat gebied. De meesten vluchten naar Trinidad en Tobago. Op de AIS op Marine traffic is het duidelijk zichtbaar. Daar zal het druk worden. Ik heb een goede beslissing genomen. Hier zitten we voorlopig uitstekend. De orkaan lijkt richting Jamaica te trekken. Hier zullen we waarschijnlijk zelfs een windstilte krijgen. En regen. Nu al komen er wat buien over.

De orkaan zuigt alle wind opšŸ˜Š. Wij trekken morgenochtend verder de atol van Los Roques in. Meer moois over Los Roques in de volgende blog. Stay tuned! En laat vooral een reactie achter in de opmerkingen onderaan deze blog! Met je naamšŸ˜Š. Zoals het er nu uitziet komt er in Bonaire een nieuwe crew aan boord. Een Franse dame. Voor een paar weken. Verder tot nu toe weinig interesse van vrienden en familie om een paar weken in de ABC eilanden mee te varen. Er is plek zat voor nog 4 personen! En ik ben zeker Augustus, September en Oktober rond de ABC eilanden. Een uitgelezen kans. Stuur vooral een mail als je geĆÆnteresseerd bent,

Later xoxo

Add a rating
Jul 07
Rated 4 out of 5 stars.

Altijd leuk om over je avonturen te lezen Eric. Grt Raimond (Schenker)

Sander Van Der Post
Jul 04

Gave avonturen hoor Eric doe je goed man geniet ervan maar dat lukt al aardig zo te zien.

Groeten

Sander

Jul 03
Rated 5 out of 5 stars.

machtig verslag en prachtige photos. ik geniet ervan. Even attent blijven zijn deze maanden . Hurricane season is anders als voorheen geniet .slds jck

Jul 02
Rated 5 out of 5 stars.

Wat een verslag weer ongekend weergegeven. Mocht er een dag komen dat je minder gaan zeilen, dan zou je je verslagen nog altijd in een boek kunnen gaan verwerken. Van mijn kant zeg ik even een uurtje op de bank te gaan liggen om de vermoeienissen opgelopen tijdens het lezen van je blogs te kunnen verwerken.

Haha. All the best Eric.šŸ˜‹

Jun 30
Rated 4 out of 5 stars.

Ik heb weer genoten van je verslagāš“ā›µšŸŒ»šŸ˜˜