top of page

Posts

Eric

Le Marin Martinique. Reparaties en onderhoud (Blog 48)

Er is een hoop gebeurd deze afgelopen twee weken. En ik ben ook nog niet klaar met de reparaties helaas. Het was zo druk dat de blog publiceren erbij inschoot. Vandaar nu een iets langere blog van de laatste twee weken.


8 Mei 2024 Sainte Anne & Le Marin anchorage

Deze ochtend word ik rustig wakker maar echt vrolijk ben ik niet. Het is toch even wennen weer alleen. Nergens zin in. Ik lig hier op een hele grote anchorage.

Meer dan 150 boten liggen hier ten anker. Net als in de stad voel ik me anoniem. Er liggen was Nederlanders om me heen maar geen behoefte om gelijk kennis te maken. Met tegenzin haal ik de bijboot van dek en leg haar in het water. Kleine motor erop en dan maar even inklaren in Sainte Ann.

Het is een leuk toeristische strand dorpje. Maar ik heb ff de puf niet. Inklaren lukt ook niet want het is een nationale feestdag. Veel is dicht. Ik koop een brood, €4.40. Wat een prijzen. Ik neem een ham en kaas panini en besluit terug te gaan naar de boot. Aan boord kom ik er achter dat Bill Kinney ook met zijn Amel Super Maramu in Le Marin is. Hij heeft nummer 160. Ik nummer 158. Over de email hebben we al meerdere keren contact gehad. Hij is een van de forum deskundige op het gebied van de Amel SM. Nou dan ga ik nu maar naar Le Marin. Kan ik daar proberen in te klaren. Het is 3,5 mijl varen dus binnen een half uurtje ben ik er. Eerst probeer ik op een boei vlak bij de Marina te gaan maar er komt gelijk een rib die zegt dat de boei van hem is en ervoor betaald moet worden. Dan maar ten anker. Ik vind een mooi plekje net voor een groep van 120 boten. Als het anker erin ligt vaar ik gelijk naar Le Marin. Het havenkantoor is echter ook dicht. Geen inklaring dan maar vandaag. Met de dinghy vaar ik naar de Amel steiger. Daar vind ik Bill en zijn vrouw aan boord van Harmonie. We hebben veel onderwerpen om over te praten. Na een uurtje echter geeft hij aan dat hij nog wat werk wil doen. We nemen voorlopig afscheid maar we zien elkaar zeker nog deze en volgende week. In eidergeval voel ik me een stuk beter dan vanmorgen. Terug aan boord eerst eens kijken waarom de AIS het niet meer doet. Ik kon mezelf op Marine Traffic niet vinden dus er is iets mis met de AIS-transponder. Doet een 12-24 V transformer het niet? Vreemd. Er staat geen stroom op de voeding toevoer, meet ik? Ik trek alle ty-raps los om de bedrading te kunnen volgen tot de zekeringen. Dan kom ik erachter dat de zekering schakelaar af staat. Ja, nogal logische dat er dan geen spanning gemeten kan worden. Pffff. En dit heeft niets te maken met de AIS.

Als ik de AIS-beschrijving erbij pakt komt ineens de maritieme politie langs. Ik mag hier niet ankeren. Ik lig in een openboot zeildriehoekje. En met mij moeten nog zes schepen weg volgens de politie. Mag ik het morgen ochtend doen? Dat vinden ze goed. Ik besluit echter toch maar gelijk iets verder naar achter te gaan. Net 50 m verder achter de markeringsboeien van het jeugd zeil gebied. Ik blijk net naast de Zweed Hendrik van sy Cordelia te komen liggen. Een 26 voet Zweeds zeilboot waar Hendrik op vaart. Geschildert in prachtige kleuren.

Die had ik een maand geleden hier ook gezien met Hugo. Die was toen een paar weken met hem meegevaren. Ik nodig hem uit voor een biertje. Samen kijken we naar de AIS. Dan maar de hele unit eruit schroeven. Als ik hem open maak en de stroomtoevoer eraf trek meet ik op de kabel gewoon 24V. Nou dan is zeker de unit kapot. Ik probeer de kabelstekker nog een keer en dan doet hij het ineens weer. Krijg nou wat. We checken het internet en ja hoor ik ben nu niet meer in Dominica volgens Marine Traffic maar in Le Marin. Nou ja. Beetje plausibel maar hij doet het weer. Even aankijken. Weer iets om in de gaten te houden! We nemen nog een biertje en overleggen veel over wat te doen de komende maanden. Het orkaanseizoen dwingt ons om uit de Caribbean weg te gaan of in ieder geval onder Grenada te zijn voor eind juni. We kunnen naar Trinidad maar daar ben ik al lang geweest. We kunnen naar ABC. Alleen om daar 6 maanden rond te blijven hangen is ook niet aantrekkelijk. Voor eind november naar Colombia, San Blas en Panama is ook geen optie want daar is het regenseizoen met veel bliksem. Gevaar voor inslag is daar groot. En inslag vernielt al de elektronische apparaten aan boord. Een dilemma. Een maandje kunnen we het wel rekken richting het zuiden. Saint Vincent, Grenadines zijn leuke eilanden. Maar als er een orkaan aankomt moeten we wegwezen. Zes maanden overbruggen is veel. Ik heb geen zin om de boot terug te brengen naar Europa. Hij blijft hier als ik terug moet naar Nederland. Moet ik wel terug? Ik kan ook de boot een half jaar op de kant zetten en vroeger teruggaan in Juli. Veel overwegingen. Erg lastig op dit moment. Samen met Hendrik is het leuk om erover na te denken. Ook voor hem is het een moeilijke keuze. Ik heb voor twee personen macaronisaus uit de vriezer gehaald dus eten we die samen op. Gezellig. Zo eindigt de dag in een stuk beter humeur.

 

Donderdag 9 Mei 2024 Le Marin anchorage

Vandaag eerst alle fruit dat ik nog heb in de blender. Alles is erg rijp. Twee Mango’s, twee passievruchten, twee papaja’s en 4 bananen. Alles zelf geplukt in Dominica behalve de bananen. Beetje melk erbij en u krijgt een rijke smoothie. Daarna een ontbijtje met vers bruinbrood. Ik probeer de AIS nog een keer en hij blijkt weer uitgevallen. Er is iets mis met de unit. Er zit naast de voedingsstekker op de printplaat een schroeiplekje. Als ik het met Stefan (op dit moment in Tonga; aan de andere kant van de Pacific) overleg lijkt dit een FET te zijn. Is te vervangen zegt hij. Deze is duidelijk kapot.  Nu nog een vinden. Het nummer is onleesbaar. Gelukkig zit in Le Marin een goede Raymarine zaak.


Hopelijk kunnen ze hem repareren. Alleen niet vandaag. Alles is dicht i.v.m. Hemelvaart. Wel is het havenkantoor open. Dan maar even inklaren. Dat in ieder geval gedaan. Dan wat kleine boodschapjes. De supermarkt is open. Een beetje beleg en wat paprika’s. Terug aan boord besluit ik dan maar de boot van binnen eens te kuisen. Eerst stofzuigen, dan sopje door de boot en ook de natte cellen. Daarna de vloer. Tot besluit al het houtwerk een keer met meubel-poets. Zo is de boot van binnen weer fris en schoon. Kan in ieder geval van het lijstje worden gestreept. De rest van de middag relaxen. Vanavond maak ik maar weer eens een grote pan chili con carne. Als ik bezig ben en het kruidenmix zakje van Unox wil pakken kom ik erachter dat ik er geen een meer heb, Shit. Snel op het internet de kruidenmix zoeken. Behalve korianderpoeder heb ik alles. Nou ja dan maar zonder korianderpoeder. De mix is eigenlijk best makkelijk. (1/2 theelepel chili, 1 theelepel komijn, 1 theelepel nootmuskaat, 2 theelepels uienpoeder, 1,5 theelepel knoflookpoeder, 2,5 theelepel paprikapoeder 1/4 theelepel koriander en snufje zout) Weer wat geleerd. En ik gooi er aan groeten van alles in. Ui, knoflook, peen, paprika, wat witte kool en mais. En natuurlijk bruine bonen en tomatensaus. Lekker gevuld. Moet gezond zijn toch? Biertje de bij! Eet smakelijk. Genoeg voor nog eens drie maaltijden in de vriezer. Next Nasi Goreng met eigengemaakte satésaus😊

 

Vrijdag 10 Mei Le Marin anchorage

Deze ochtend zijn de winkels weer open. Of in ieder geval een aantal. Ik ga als eerste naar Caraibe Metal op de scheepswerf om te kijken of hij het stuk aluminium met ogen voor de schoot blokken kan maken voor in de grote giek. Als ik er aan kom zie ik hem al buiten staan. Hij weet waar het over gaat. Meerdere mails had ik gestuurd, gebeld en geappt maar daar reageerde hij de afgelopen maand niet op. Eerst heb ik een prijs nodig. Als hij het eindelijk uitrekent heeft komt hij op €900. Dat is veel te veel. Dat gaat hem niet worden. Ik heb ondertussen via de Amel groep en ook onze eigen Amel Nederland groep een Amerikaan gevonden die deze al eerder heeft gemaakt voor anderen. Het probleem is een ontwerp issue waar meerderen mee te maken hebben gehad. Ik probeer hem te bellen en hij neemt gelijk op. Hij is zeker bereid om het te maken voor US 325. Dat is € 301. Dat is een stuk schappelijker èn geanodiseerd. Moet natuurlijk nog op laten sturen maar dat komt goed. We komen overeen dat we later over de details bellen. Bye Bye Caraibe Marine. Ik koop in een van de andere winkeltjes op de werf wat epoxy voor een reparatie van een scepter voet op het achter dek. Daarvan is de polyester zitting gescheurd onderdeks. Een klusje voor later na vertrek uit Martinique. Ook koop ik een paar reserve pakkingen voor het Volvo water pomp deksel. Dan vaar ik naar de nieuwe marina voor de AIS. Bij de Raymarine winkel aangekomen leg ik uit wat ik denk dat er kapot is, een FET. De man, een echte elektronica monteur is zeer behulpzaam en verwacht dat hij het wel kan maken. Ik kan het dinsdag ophalen. Zeer veel belovend en positief. Een nieuwe gaat al snel €1200 kosten dus als hij hem kan maken scheelt dat veel geld en een hoop werk. Een nieuwe brengt ook weer allerlei verandering mee in het systeem en al de scheepsgegevens moeten opnieuw in worden geprogrammeerd. Zo goed ben ik niet met al die elektronica. Als het lukt heb ik een zeer positief resultaat. Keep up the spirit. Helaas is de Onan Generator dealer voor onderdelen pas vanaf maandag weer aanwezig. Daar dan dinsdag maar langs. Nu naar de andere kant van de Marina voor wat reserveonderdelen voor de 15 pk Yamaha en even langs bij Amel. Die blijken allebei dicht. Ook lang weekend. Volgende week dan. Terug aan boord om 12 uur meet ik de aluminiumplaat voor de grote giek na. Bekijk de tekeningen van de Amerikaan Phil en degene die ik zelf gemaakt heb. Lastige beslissingen. En alles in inches. Ik bel met Phil via de video en we spreken af dat hij een nieuwe tekening maakt in mm op basis van wat we besproken hebben. Er is in ieder geval vooruitzicht. Met een lange adem komen we er wel. Misschien dat ik het naar Curaçao of Aruba kan laten sturen. Hopelijk houdt het huidige systeem het tot die tijd goed uit. Dan nu maar even alvast een deel van de boodschappen doen met de dinghy. Vlak bij de werf zijn een Carrefour en een Leader Price waar je niet al te ver vandaan met de dinghy kan aanleggen. De supermarkt in de grote marina lijkt een stuk duurder. Voor ik echter vertrek naar de supermarkt krijg ik ineens een bericht en een videogesprek van Joyce. Zij blijkt een vriendin van Herman en Hella. Stond op het punt om te vertrekken met een zeilboot vanuit Nederland met haar vriend. Baan opgezegd en klaar om weg te gaan. Besluit haar vriend dat hij liever alleen weggaat. Bommer! Het is een lang en leuk gesprek met een ex-fysiotherapeut. Wie weet …… Even alles laten bezinken…..Al haar spullen naar de Caribbean brengen is wel een heel proces. Ach wie weet. Ik koop wat grote zware en bulky boodschappen, bier, wijn, keukenpapier, wat blikwerk en wat macaroni. Een winkelwagentje vol. €180. Hoppa! Boodschappen zijn echt een stuk duurder dan in Nederland. Alles in het bootje, aan boord hijsen en wegruimen. De dag is weer voorbij. Toch aardig wat gedaan denk ik. Eerst een Gin-Tonic!

 

Zaterdag 11 Mei, 2024 Rustdag

Vandaag besluit ik om eens niks te doen. Gewoon relaxen en filmpje kijken. Ik video bel met Hella en Herman. Onderweg met sy Kolibri. Een gelijke Amel Super Maramu. Ze varen langs de Needles van het eiland Wight. Leuk. Vroeger met mijn ouders ook langs gevaren in de vakantie. Herman en Hella kunnen meepraten dat het niet altijd makkelijk is. Ze adviseren om ff niks te doen. Ik doe m’n best. Van Hendrik heb ik een internet link gekregen waar je gratis goede films kan bekijken. Lookmovie2.to Werkt prima. Tussen de middag maak ik mijn favoriete snack. Brood met knakworstjes. Voor de avond haal ik chili con carne uit de vriezer. Ik update de firmware van de verschillende Victron componenten maar weer eens. De solar doet het vandaag heel erg goed. Ik zie soms zelf 860 W binnenkomen. Aan het einde van de middag haal ik samen met Hendrik de Genua alvast naar beneden. Deze moet eraf om van de week de swivel te kunnen laten repareren door Amel. We vouwen hem netje op en leggen hem in de voor-hut. Ik denk dat ik de oude er na de reparatie weer op ga zetten.  Die heb ik in Trinidad laten herstellen. Eerst de oude opmaken. We nemen er een biertje op en een cola met Dominicaanse rum. Hendrik vertelt me over zijn reis vanuit zweden. Ook een heel verhaal, waar ik met volle bewondering naar luister. Het doet me realiseren dat ik een bevoorrecht man ben. Niet zoveel zeuren Eric. Het gaat eigenlijk met Hendrik vergeleken erg goed me je!!! Ik kan er veel makkelijker van genieten als ik me niet zo druk zou maken om de details! Hij is een van degene die ook door orka’s is aangevallen voor de kust van Marokko. Dit is al de derde die ik ontmoet die dat is overkomen. Het is Russische roulette. Voor het donker wordt gaat Hendrik weer naar zijn eigen boot. Ik maak Chili con Carne. Morgen naar binnen de jachthaven in. Nog een avondje relaxen en dan aan het werk Eric!

 

Zondag 12 Mei, 2024 Binnenkomst in de jachthaven van Le Marin

Vandaag naar binnen. Naar de jachthaven. Er staat aardig wat wind op de ankerplaats. Het maakt me een beetje zenuwachtig. Ik heb de steiger al eerder verkend maar toch. Ik voel me erg gespannen. Ik bereid alle stootwillen en lijnen voor. Om 1000 ben ik klaar. Alles staat bij voor het aanleggen. Ik roep de jachthaven op VHF-kanaal 9. Ze reageren gelijk. Ik geef aan dat ik alleen ben. Geen probleem. Of er iemand aan boord mee moet? Nou dat hoeft nu ook weer niet. Als ik dichterbij komt willen ze me aan de zuid kant hebben, Ik heb echter aan de noord kant van de steiger ook al een aantal plaatsen gezien. Dat is beter want dan kan ik tegen de wind in over de achtersteven naar de steiger toe. Dan waai ik van de steiger af als ik de lijnen aan de wal heb. Alles gaat uiteindelijk heel mooi. Weer iets te veel druk gemaakt misschien. Maar ja dat zit in het beestje. Als ik de hydraulische gangway wil laten zakken doet hij het niet. Wat nu weer!

De zekeringen zitten er allemaal nog op. Als ik een paar tikken op de elektromotor van de hydraulische pomp geef doet hij het even maar de motor is gloeiend heet en de hoofdzekering slaat er nu ook uit.  Er komt zelfs een beetje rook uit. Dat is foute boel, Ik sloop de elektromotor eraf en zie dat hij overleden is. Weer een uitdaging erbij. Het houdt niet op! Het houdt maar niet op! Nou ja misschien dat het universum het met opzet nu laat gebeuren. Hier kan ik het waarschijnlijk het makkelijkste oplossen. Fingers crossed dat ze hier de elektromotor kunnen herwikkelen. Eerst nu de boot een grote wasbeurt geven. Lekker alles met zoet water poetsen. Is dat in ieder geval alvast gebeurd. Ik ben er van 1100 tot 1730 mee bezig. Alles is weer schoon. Ook de romp boven water. Een voldaan gevoel. Het stikt hier van de Amel Super Maramu’s, 54’tgers en Santorni’s.

Naast me ligt er aan de ene kant een van de Colombiaan Charlos. (Een arts) en aan de andere kant een van Terry uit Noorwegen. Beide zijn hier al vier jaar. Leuk om ideeën uit te wisselen. Ook Bill Kinney en Carren van Harmonie zijn er. Bill is een van de deskundige op het forum. Ik vraag gelijk of hij een zaakje weet waar ik de motor kan laten her-wikkelen. Hij weet het niet maar Alban van Amel zal me zeker kunnen helpen. Morgen als eerste vragen dus. Ik heb goed mijn best gedaan vandaag dus nu maar even wat aan de wal eten. Geen puf meer om te koken.

 

Maandag 13 Mei, 2024 Le Marin Marina.

Om 0815 sta ik op de stoep bij Amel en Alban. Hij komt gelijk naar me toe en geeft aan dat je jongens gelijk bij mij beginnen. TOP! Dat is een positief begin. We besluiten om voorlopig alleen de swivel te repareren en de nieuwe inserts ter vervanging van de popnagels. Nou ja alleen. Hiervoor moet het achterstag, de backstays en het voorstag los. Een heel karwei. De mannen Alex & Jan zijn om 0900 aan boord en gaan gelijk aan de gang.


Alban geeft verder een adres om te proberen de elektromotor van de hydraulische gangway pomp te laten herwikkelen. Ik moet hem alleen zelf naar Fort de France brengen. 38 min rijden met een auto. Charlos van de ASM naast mij spreekt goed Frans en biedt aan om mee te gaan. Dan maar de Amel mannen zelf laten werken. Ik moet zo snel mogelijk die elektromotor proberen te laten herwikkelen. Ik huur een auto bij Europcar en om 1030 zitten we in de auto op weg naar Ducos. Een dorpje tussen Le Marin en Fort de France. We komen bij een auto dynamo shopje in de middle of nowhere. Dat zijn meestal de beste en meest vakkundige. Ze denken dat ze er twee dagen voor nodig hebben. Ze laten me vanavond of morgenochtend weten of het kan. Spannend. We rijden vervolgens naar Dykro, een elektronicawinkel waar ze drones verkopen! Ja ja ik ga proberen er weer een te kopen. Ze hebben hier de DJI-mini 2 SE. Het is een iets eenvoudigere versie zegt men maar het is een bedrag van €380. Dat vind ik nog acceptabel. We proberen het maar. Daarna rijden we langs de Yamaha dealer voor een paar pakkingen en wat o-ringen. Die hadden ze niet in Le Marin. Wel de impeller. Ook weer geregeld. We zijn om 1345 terug in Le Marin. Nou ja €25 voor auto huur is een stuk goedkoper dan een taxi.  DE mannen van Amel hebben ondertussen de swivel in de werkplaats uit elkaar gehaald en de tongue vervangen en wat lagerballetjes. Hij zit alweer in elkaar. Mooi. Aan boord zitten om 1500 de plaatsjes van de nieuwe inserts er ook in. Morgenochtend maken ze het af. Ik rij nog even met de auto naar een aantal winkels voor metabisulfiet. Een conserveringsmiddel voor de watermaker als ik die langere tijd niet gebruik. Verder probeer ik nog een paar pakkingen voor de generator te kopen maar die hebben ze niet en bestellen duurt twee weken. Dan maar niet voorlopig. Na morgen is het wachten op de elektromotor voor de gangway. Erg spannend maar we maken vorderingen. Eigenlijk kan ik na morgen wel weer naar de ankerplaats.  Om 1800 ga ik bij Carren en Bill van Amel Super Maramu 160, sv Harmonie op de borrel. Dat wordt een lange avond. We hebben zoveel te delen. Om 2200 stap ik pas weer van boord. Misschien dat ik een aantal deliveries kan gaan doen. Bill en Carren gaan er morgen ook weer een doen.

 

Dinsdag 14 Mei Le Marin Marina.

Ik word weer vroeg wakker om 0600. Ik maak me druk over de lekkage van diesel van de brandstoftank. Ik heb géén idee waar het vandaan komt. Het is per dag maar een bodempje uit een glas. Als ik de boot echter langere tijd ergens moet laten liggen wordt het een paar glazen. Er zit een bodem afsluiter in de tank die niet al te nieuw meer is maar ik kan geen echte lekkage waarnemen, Deze tank kan er onmogelijk uit. Ik overleg met Alban van Amel en hij adviseert me om met zijn buren te praten. Als ik de tank afsluiter moet vervangen en de flens pakking dan moet ik 325 liter diesel tijdelijk opslaan.

Dat is een heet hangijzer. Hier kan ik echter makkelijker een oplossing vinden. In de toekomst is dat heel onzeker. Misschien in Curaçao. Om 0830 zijn de Amel mannen er. De gereviseerde swivel wordt tijdens de ochtend weer geïnstalleerd. Ook het verbeterde verbindingssysteem van het profiel met de furler motor wordt erop gezet. Het belangrijkste Amel systeem waarmee je met Genua en Code-zero (rood/wit/blauwe Ballooner) tegelijk voor de wind kan varen is weer gerepareerd. Dit is waar deze boot voor gebouwd is. Dat moet dus werken. Daarna nog even de verstaging weer op spanning. Het is een hele operatie voor het reviseren van de swivel. Moet ik de verstaging en de spanning nu nog door Caraibe Marine laten checken? We hebben het in mei vorig jaar met de spanningsmeter gedaan. Ik pas maar even. Zou weer een extra rekening worden. Amel wordt al over de €1200. Alles maar weer zelf met Amel op spanning zetten en een slagje erbij. We gaan het even aanzien. De kosten lopen toch al uit de klauwen. Rond de middag probeer ik te vergeefs nog een keer naar het diesel lek te zoeken. Ik besluit om morgen een specialist om een second opinion te vragen. Zoals afgesproken loop ik na de middag en een tonijn broodje bij de bakker naar de Raymarine man die mijn AIS 500 zou klaar hebben. Daar aangekomen blijkt hij er geen tijd voor gehad te hebben. Morgenochtend kan ik hem ophalen. Hij gaat er vanavond aan werken. Het is het echt Caribbean!!  Ondanks dat het Frans is. De elektromotor voor de hydraulische gangway kan opnieuw gewikkeld worden €560. Hoppa. Tjing tjing. Maarja weinig keuze. Als ik er een uit Italië moet laten komen gaat het weken zo niet maanden duren. En een nieuwe kost waarschijnlijk meer dan €1000. Als hij al te leveren is want dit is een model uit 1998. Terug aan boord besluit ik alvast maar de genua weer terug te hangen. Mijn buurman Carlos helpt me graag. Een nieuwe dyneema splits er nog even op en dan kan hij omhoog, Wel zet ik nu weer de oude genua. Kijken hoe die zich houdt en even de nieuwe Genua sparen. Het is onder tussen alweer 1600. Tijd voor een Gin-Tonic. Het is ook zo warm hier in de haven. Nog even volhouden. Nu tijd om even te relaxen. Ik blijf nog maar een extra nachtje in de jachthaven. Terry (Noorse ASM aan mijn rechterzijde) en Carlos (Colombiaanse ASM aan mijn linkerzijde) komen een drankje drinken aan boord. Het is gezellig om even bij te praten. Veel uitwisselingen van ervaringen. Even mijn hoofd ergens anders naar zetten. Om 1900 gaan ze allebei naar hun eigen boot en maak ik chili con carne voor mezelf. Morgen weer een dag. We hebben weer een hoop gedaan en geprobeerd. Ik kan positief zijn😊Proberen vroeg te gaan slapen. Ik ben moe. Het is uitputtend.

 

Woensdag 15 Mei Le Marin Marina.

Om 0830 is er een tank specialist aan boord. Ik heb de ruimte rond de afsluiter gisteren schoon gemaakt en met keukenpapier omwikkelt. Er zit weer heel klein beetje diesel op het keukenpapier. De enige mogelijkheid is om te kijken of de flange van de afsluiter op de tank de lekkage veroorzaakt. Ik heb echter nog 325 liter in de tank. Het universum is met me. Terry van de ASM naast me heeft een brandstof transfer pomp met twee filters. En hij heeft slechts 230 ltr in zijn tank. Daar past mij 325 ltr dus wel bij. De tanks zijn 600 ltrs. Ik kan het door de workshop laten doen maar dat gaat minstens €500 kosten. Ik besluit de gok te nemen. Ik koop 10 m tuinslang om genoeg lengte te hebben om de brandstof van mijn tank naar die van Terry te pompen.

We zijn er 2 uur mee bezig en dan is alle diesel over. Nu de afsluiter en de flange eraf. We hevelen met de pomp de laatste 15 liter via de afsluiter en een bakje ook naar zijn tank. Om 1230 is alles schoon. Nu de afsluiter en de flange eraf. Het lijkt alsof er een slechte gemaakte pakking op de flange zit. Maar ja zeker gaan we het niet weten tot ik alles vervangen heb. De staal flange ontroest ik.

Daarna een lange reis langs allerlei winkels om de juiste afsluiter en pakkingen te vinden. Om 1700 heb ik een nieuwe afsluiter. Ook gelijk de gerepareerde AIS-transducer opgehaald. Dan nog een drie uur zoeken naar een paar koperen ringentjes Die vind ik niet. Amel maakt wel een nieuwe brandstof bestendige pakking voor me. Daar ben ik goed mee geholpen. Ik spuit op de flange na het ontroesten in met een aantal lagen primer. Het was weer een lange dag. Nu tijd voor een Gin-Tonic met Terry. Vanavond even relaxen in het restaurant en de bar. Morgen proberen alles weer in elkaar te zetten. We hebben een gezellige avond in de KokoaRum bar met een aantal Nederlanders, Hendrik, de Zweed en Terry, de Noor. Er wordt ook salsa gedanst. Even proberen met een hele goede lokale danseres. De basis van het salsa dansen ben ik helaas verleerd. Moet maar weer meer oefenen. De draaien gaan echter prima.

 

Donderdag 16 Mei Le Marin jachthaven, Martinique

Deze ochtend de AIS-transducer weer installeren. Ik sluit hem maar aan samen met de VHF op de 12V transformer. So far so good. Hij lijkt het weer goed te doen. De flange tussendoor een aantal keer inspuiten met een top coat. Hopelijk vanavond brandstoftank afmaken. Morgen moet ik rond de middag de elektromotor van de gangway ophalen. Omdat ik een auto moet huren maar gelijk boodschappen doen in de ochtend. Deze middag maar alvast weer even een was draaien in de wasserette. Alles weer lekker fris voor ik dit weekend weg ga. Tijdens het wachten koop ik twee nieuwe korte broeken, De broeken die ik heb zijn allemaal te groot geworden. En kan wel een paar nieuwe gebruiken. Dat is het enige wat ik draag, als ik de wal op ga.

Bij terugkomst aan boord zet ik de flange en de afsluiter van de brandstoftank in elkaar. Dan hevelen we de brandstof weer terug in de tank. De afsluiter en de flange blijven droog. Om 1700 zit er weer 310 liter in de tank. Zo’n 15 liter verloren maar ja. Ik heb de kosten voorlopig laag weten te houden. Wel zie ik weer brandstof tussen de tanks en de girder naar voren lopen. Fuck!!!! Is dit nu nog oude brandstof of is er toch iets anders dat lekt? Ik laat het er vandaag even bij zitten. Weer een drukke dag geworden. Probleem is dat ik na zo’n dag weinig zin heb om nog te koken. Geen puf meer. Ik haal maar weer mijn voorraad chili con carne tevoorschijn. Altijd lekker. Met aardappelen. Morgen boodschappen doen en de elektromotor ophalen. Vanavond even bijkomen, rustig een filmpje kijken.

 

Vrijdag 17 Mei, Le Marin jachthaven, Martinique.

Na mijn koffie kijk ik of er nog lekkage is in de machinekamer. Helaas. Er is niets verandert. De nieuwe afsluiter en flange pakking lijken niet te lekken maar aan de voorkant is er nog steeds diesel lekkage. Ik ben zowat wanhopig. Alles ervoor gedaan, tank heen en weer gepompt en afsluiter en flange is overhaald. Eigenlijk geen resultaat. Nou ja er zit en mooie nieuwe afsluiter op en de flange is ontroest en geverfd. Hopen dat het iets met het vullen te maken heeft. Ik moet het even los laten. Ik ga de huurauto halen. Dan eerst bij de Leader Price langs (de lokale Lidl) om inkopen te doen zover ze hebben. Daarna rij ik om 1200 naar Ducos om de elektromotor voor de gangway op te halen. Hij is heel netjes opnieuw gewikkeld. €530+ 2x €30 voor auto! Nu afwachten of het alleen de elektromotor was.

Morgen installeren en testen. Op de terugweg rij ik langs de grote Carrefour supermarkt in het shoppingcenter voor de resterende boodschappen. Hier hebben ze alles. Om 1500 ben ik terug aan boord. Alle boodschappen wegruimen. Dan is het tijd voor een Gin-Tonic met Terry. Morgen wil hij me wel helpen met de gangway. Weer een dag voorbijgegaan in het Paradijs:)😊. Weinig van kunnen genieten. Tijdens alle werkzaamheden verbruik je liters zweet. Alles is weer drijfnat. 37°C. Deze week is gewoon hard werken en veel kosten. Alleen boodschappen al in totaal €550. Het is wat het is! Nu even relaxen/samen met Terry, zijn vriendin en Carlos nemen we een drankje. Gezellig! Om 1830 ga ik een heerlijke gekochte Gordon Blue met sla en aardappeltjes maken. De rest van de avond relaxen!

 

Zaterdag 18 Mei Van Le Marin Marina naar anker, Martinique.

Deze ochtend even de machinekamer checken. Nog steeds diesel lekkage. Misschien is het diesel die we gemorst hebben tijdens het openen van de flange. Beetje valse hoop denk ik. We gaan nog maar een week door met deppen. Op dit moment kan ik niet veel meer. Her is uitputtend. Ik breng de sleutel van de huurauto terug, betaal de jachthaven liggelden (Euro 167) en check alvast uit van Martinique. Hopelijke morgen naar St Lucia. Als de gangway het doet! Samen met Terry instaleren we de elektromotor. Duurt even voor we door hebben hoe dat het makkelijkste gaat maar hij zit erop en aangesloten.

Als ik de gangway probeer draait de motor. Er gebeurt alleen verder niets. We proberen het nog een paar keer maar er gebeurt niks. Ik heb geen idee!!! De merken en details op de motor en de hydrauliekpomp zijn niet meer leesbaar. Ik kan dus ook geen tekening tevoorschijn halen op het internet. €600 verder en nog geen werkende gangway. Ik moet er een hydrauliek specialist bij halen. Die heeft nu geen tijd meer. Misschien maandag. Ik denk dat ik dit toch hier moet proberen te maken anders wordt het een lange tijd niks. Ik kan nu ook de gangway niet helemaal binnenhalen. Hij steekt iets uit. De hydrauliek man zit in Fort de France. Betekent waarschijnlijk dat ik beter daarheen kan varen, 21 mijl. Even maandag afwachten. Ik vaar naar Sainte Ann. Daar lig je iets meer buiten de baai van Le Marin. Beetje schoner. Als ik ten anker ga zie in het zeilschip Blueberry!! Leuk. David heb ik weken mee opgetrokken in Tobago en Trinidad. Ze komen al snel aan boord. Hij heeft twee opstappers die morgenavond terugvliegen naar Duitsland. Overdag gaan ze morgen nog een dagje over Martinique. Nou daar ga ik graag mee mee. Even een dagje ertussen uit en eindelijk iets van dit eiland zien. We verhuizen naar de andere ankerplaats bij de scheepswerf van Le Marin. Als ik ten anker lig neem ik eerst een Gin- Tonic en kijk ik naar de kwalificatie van de F1 in Imola. Max is ondanks een moeilijk begin van het weekend op P1 gekomen. Leuk. Morgen na het tourtje de wedstrijd kijken. Verheug me er nu al op  Dan maak ik een gezonde maaltijd. Broccoli met aardappelen en een gordon-blue. Met Appelmoes! Lekker.  Na het eten bereid ik deze blog 48 voor. Het zijn tropen dagen hier maar ik probeer de moet erin te houden. Helaas weinig mooie idyllische foto’s deze keer. Alhoewel?! Ik probeer ook even de nieuwe drone. Die wil ik morgen meenemen als ik de tour ga maken. Ik kom er ineens achter dat op een of andere manier de video’s van de crash van Drone II toch terug te halen zijn.?! Hé dat is gaaf! Ik zal jullie de beelden niet onthouden. Daar ligt drone no 2 dus. Op Marie Galante. Zie blog 46.

 

Zondag 19 Mei 2024 Martinique, Didier Watervallen en Chateau Ausbery

Vanmorgen rustig aan. Eerst ontbijtje en dan de Formule 1 race in Imola, Italie kijken. De race is bijna afgelopen als David en zijn opstappers langskomen om naar de wal te gaan. Einde van de race dan maar later afkijken. Het is wel spannend. We varen met zijn Dinghy naar de steiger waar ze de huurauto hebben geparkeerd.

Het is ongeveer een uur rijden naar de Didier watervallen. Vanaf de parkeer plaats is het 15 minuten lopen naar de eerste. Onderweg moeten we door een lange donkere tunnel. Het is zondag dus best wel druk maar gelukkig niet te druk. Het is een mooie waterval. Maar Middleham Falls op Dominica blijft nog steeds de mooiste. We nemen een duik in het koele water. Lekker. Ook even de drone de lucht in voor zijn eerste opnames. Even raakt hij een paar takken. Gelukkig hersteld hij zich, pfff.

Na de duik klimmen we verder naar de tweede waterval. Zo’n 20 minuten lopen en klauteren over rotsen en door de stroompjes. Ook hier een mooie waterval. Een leuke wandeling. Lekker om even de benen te strekken.


Om 1400 zijn we terug bij de auto en rijden nog even naar verlaten en vervallen kasteel “Chateau Aubery” (of Chateau Lord Byron) Je kunt er zo doorheen wandelen. Ooit een prachtig kasteel in een gebied met heel veel bananenplantages. Moet vroeger erg mooi geweest zijn.

David en zijn opstappers gaan daarna met de auto richting het vliegveld want zij gaan naar huis vliegen. Ik ga al liftend terug naar de boot. Er rijden op zondag nauwelijks bussen. Binnen een uur ben ik terug in Le Marin bij de dinghy steiger. Supersnel en met slechts drie auto’s. De laatste twee reden zelfs een stuk verder dan ze moesten. Omdat ik met David was meegevaren moet ik even wachten tot ik een lift van een van de andere cruisers kan krijgen. Al met al bijna net zo snel als op de heenweg met de huurauto.

Aan boord om 1630 neem ik een lekkere Gin-Tonic en kijk de Formule 1 race af. Max heeft weer gewonnen maar met slechts een kleine seconde voorsprong. De laatste rondes waren nog spannend. Londo Norris zat er heel dichtbij. Om 1730 komt Hendrik nog even een biertje drinken. Het was een mooie dag en eindelijk wat gezien van het eiland. Vanavond maak ik Broccoli met kip en aardappelen. Weer een gezonde maaltijd! Dan bekijk ik de drone beelden en maak de blog voor jullie af. Hoop dat hij weer geboeid heeft. Het waren twee zware weken maar met een leuke sluitend sightseeing tour. Laat maar weten wat je ervan vond in de opmerkingen onder deze blog. (Even helemaal naar onder scrollen) Als je vragen hebt ook altijd leuk om te krijgen. De opmerkingen geven me zeker extra sterkte om verder te gaan op deze reis en met het blijven schrijven van de blog.

 

Later xoxo

268 weergaven7 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

7 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Bakker Derks Nijmegen
Bakker Derks Nijmegen
May 25
Rated 5 out of 5 stars.

Wederom met veel plezier deze blog gelezen. Geweldig hoe je alles oppakt en er een positieve draai aangeeft al valt dat niet mee soms. Ook je technische kijk op het materiaal heeft me verwonderd. Zo leuk om te lezen. Ik wens je nog veel plezier neef. Hgr. Marco🙏🏻🦅😃

Like

Guest
May 24

prachtig verslag en fotos. prachtig je doorzettingsvermogen en technische kennis. Je maaltijden maken me ook hongerig .Nieuwsgierig uiteindelijk naar je escape route ivm hurricane seizoen slds jck

Like

t.opdeweegh
May 20
Rated 4 out of 5 stars.

Wederom met veel interesse gelezen en heb bewondering voor je om alles zo goed mogelijk, ondanks alle tegenslagen die er helaas ook bijhoren, onder controle te houden, tekent je in positieve zin.

Er komt vast weer een leuk maatje in je leven, daar ben ik van overtuigd maar laat het wel op je afkomen zonder jezelf druk op te leggen. Daarbij ontmoet je zoveel bekende mensen en leer je ook gemakkelijk weer nieuwe kennen.

Blijf het leven vieren 🍾

Like

anita.vanderveer
May 20
Rated 5 out of 5 stars.

Het zit je niet mee allemaal, jammer hoor! Maar het tij zal heus wel keren. Nu je zoveel gerepareerd hebt, kan er weer minder kapot gaan ;). Blijf lekker bloggen, hartstikke leuk om te lezen. We zijn benieuwd wat je in hurricane season gaat doen. XOXO M&A

Like

Guest
May 20

Handig, die link op FB. Het is altijd weer leuk om je blog te lezen. Het is zo'n andere wereld! Groetjes, Marjolijn

Like
bottom of page