top of page

Posts

Eric

Onderhoud Abayomi in Martinique (Blog41)

Maandag 18 Maart, 2024 Rodney Bay. Saint Lucia

Vandaag eten we een ontbijtje met gebakken ei. Ik breng Shannon om 0900 naar de wal. Ze heeft een lokale taxi naar het vliegveld kunnen regelen via een vriendin in de USA. Scheelde de helft van de prijs. Ipv 85 maar 40 US. We nemen afscheid voor een weekje. Dat is lastiger dan we allebei denkenšŸ˜ŠĀ Ach het is maar voor een weekje. Terug aan boord doe ik eigenlijk niet veel. Alhoewel. Ik haal de Amerikaanse vlag uit het bakboord want. Shannon is van boord dus moet de vlag uit het want. Tegelijk dan maar even de Batavia vlag en de vlag van de familie Tromp een beetje repareren op de naaimachine. Zo kunnen ze nog een paar maanden mee.

Helaas heeft Ted geen vervangende wimpels meer. En 1x1.5 m is iets te groot voor het BB want. ā€™s Middags dan even uit klaren. Dat gaat weer super eenvoudig. Alles op de jachthaven bij elkaar. Klaar om naar Martinique te gaan. Daar ga ik proberen met de Amel basis wat achterstallig onderhoud te regelen/plannen en hopelijk wat onderdeeltjes te scoren.


Dinsdag 19 Maart Rodney Bay naar Le Marin, Martinique

Na een ontbijtje helpt Lourens van sv Echo me even om de grote buitenboordmotor en de dinghy aan boord te hijsen. Het is slechts 24 mijl maar met de deining en harde wind vind ik het geen prettig gevoel om de dinghy achter de boot te slepen. Daar is de dinghy en de goede 15 pk net even te waardevol en onmisbaar voor. Als alles aan boord is nemen we nog een bakkie Hollandse koffie en dan maak ik de boot verder klaar.

Om 1045 trek ik het anker eruit. Die zit goed vast en het kost wat moeite om hem uit de grond te trekken. Even met de motor iets over de kop trekken heeft effect. Dan snel weer de motor uit want ik wil op het zeil vertrekken. Dat gaat prachtig, Hier een paar videos die Lourens van sv Echo heeft gemaakt. Thanks Lourens!



Tezamen met nog een groot zeilschip vaar ik de baai uit. Wedstrijdje!?šŸ˜ Er staat een aardige deining en 18 knopen wind. Eerst met een rif in genua en grootzeil. Er staat teveel deining voor de watermaker. Door het slingeren en stampen slaat er steeds lucht in het zee-inlaat filter. Dan maar geen water maken. Wel zet ik in de voor en achter hut de droger een uurtje aan. Even wat extra vocht eruit trekken. Dat kan op de accuā€™s. Genoeg gevuld dus de generator hoeft niet bij. Al om 1400 loop ik de baai van Le Marin binnen. Zeker een half uur voor het andere jacht waar ik mee uit Rodney Bay was vertrokken. Abayomi loopt nog steeds lekker. Wat een drukte hier zeg, jeetje. De baaien liggen allemaal vol met jachten. Ik denk alles bij elkaar wel meer dan 2000 schepen.

Dicht bij de jachthaven zoek ik een plekje op een boei. Je moet hier echt tussen de jachten door manoeuvreren om bij een vrije boei te komen. Voor de zekerheid maar even de boegschroef laten zakken. Die blijk ik al snel nodig te hebben om niet te verlijeren. Ik kom netje bij de vrije boei die ik in gedachten heb. Gelukkig is er een aardige man van het jacht ernaast die even met zijn dinghy helpt om de lijn door het oog van de boei te krijgen. Om 1430 op de boei.


Na een boterhammetje de dinghy weer in het water en dan de 2.5 pk erachter. Zo kan ik snel even inklaren en op zoek naar de werkplaats van Caraibe Marine. Een bedrijf dat volgens zeggen veel ervaring heeft met Super Maramuā€™s. Het inklaren gaat ook weer online. En deze keer geen stempel in mijn paspoort. We zijn duidelijk weer in Europa. Ook het mobiele netwerk is Europees. Dus vol roaming op het Nederlandse abonnement. En betalen met bankpas in euroā€™s. Top. Bij Caraibe Marine aangekomen bespreek ik de email die ik eerder gestuurd had. We spreken af dat er morgen de technische manager even aan boord komt om te kijken wat zij kunnen doen. Zoals het er nu uitziet zal het alleen maar afspraken maken worden. Ze hebben op zijn vroegst half April weer tijd. De moed zakt een beetje in de schoenen. Ik had al zoā€™n vermoeden maar toch. Echt vrolijk word ik er niet van. ā€˜s Avonds komt de Zweed Hugo van sv Noird aan boord voor een biertje. Hij zit nu even op een andere Zweedse boot met Hendrik. Pelle is naar St Lucia om twee weekjes met zijn vriendin rond te zeilen. Het is een gezellige avond met Hugo en Hendrik.

Ā 

Woensdag 20 Maart, 2024 Le Marin, Martinique

Ik ben moe. De afgelopen weken waren intensief met Shannon. En er kwam zo wie zo niets van onderhoud de laatste maanden. Dat begin ik nu te voelen. De moed zakt een beetje in de schoenen. Effe snel wat onderhoud doen gaat hem niet worden. Alles moet uitgezocht worden en gepland. Dan eerst maar de was doen. Dat is straight forward en moet ook gebeuren. Met twee zakken met beddengoed, handdoeken en kleren vol vaar ik in de dinghy naar de wal. Alles op zijn Frans natuurlijk. Het zijn ook een stelletje vreemden die Fransen. De haven ligt vol met meer dan 2000 jachten en nog steeds doen ze geen extra moeite om alles ook in het Engels aan te geven. Goedkoop is het ook niet. In totaal ben ik Euro 30 kwijt voor twee grote wasmachines en 2x 20 minuten drogers. Maar ja de was is klaar. Ik ga ook even bij Amel langs. De manager Alban is een bekende in de Amel groep. Samen bespreken we enkele van de issues. Hij gaat het even op een rij zetten en komt erop terug. Echt vrolijk word ik er niet van. Dat hoort Shannon ook als zij met belt. Ze pompt er gelijk weer een zee van energie in om me op te beuren. Alles komt goed. Ze probeert alles om me positief te ondersteunen. Erg lief.

Ik ga even verkennen bij de supermarkt. Ziet er redelijk groot uit. Ik koop wat brood (alleen maar stokbrood natuurlijkšŸ˜Š) En bananen. Terug aan boord is om 12 uur Hugo aan boord. We halen samen de genua naar beneden om de swivel te inspecteren. Er is duidelijk een pinnetje kapot. Maarja om dat te maken moet het voorstag los en de genua gearbox los. Dat kunnen we dus beter doen als ook de gearbox verbinding wordt aangepast. Zoals het er nu uitziet wordt dat eind april of begin Mei. Dan maar weer de genua gelijk omhoog. Wel vervang ik de tell-tales. Dat wil ik ook al zeker 6 maanden. Toch iets afgevinkt vandaagšŸ˜Š. Nu wachten op de technisch manager van Caraibe Marineā€¦ā€¦. Niet gekomen dus! Pfff. Dat kan er ook nog wel bij. Shannon houdt niet van bruine bonen! Goed moment om eens lekker Chili-Con-Carne te maken!

Ā 

Donderdag 21 Maart, 2024 Le Marin Martinique

Vandaag onderhoud. Eerst ga ik even langs bij IDS. De Volvo werkplaats. Daar bespreek ik de problemen van de turbo die niet werkt. Vuil of erger. Een nieuwe kost ā‚¬2000 als ik hem bij Volvo koop. Online ergens rond de ā‚¬1000. Ik besluit om de Turbo en de uitlaat elle boog eraf te halen. Ik breng even een rvs-scepter bij Inox Alu om hem recht te laten buigen. Ook ga ik nog even bij Alban van Amel langs. Daar spreek ik af dat we 12 Mei terugkomen om de popnagels in de genua furler te laten vervangen door inserts met boutjes. Een betere en sterkere upgrade. Ook laten we dan de swivel reviseren. Ik krijg al wel de lip mee want deze is kapot in de swivel. Die zou ik zelf moeten kunnen vervangen. Terug aan boord haal ik de Turbo en de elle boog eraf.

Behoorlijk vuil. Ik neem ze mee naar IDS om te overleggen wat te doen. De monteur vindt de Turbo er redelijk goed uit zien. Wel wat koolstof afzetting onder de wastegate klep. De Turbo kan ik zelf schoonmaken. De koelwater kant van de elle boog is weggerot. Die kan ik beter vervangen zegt de monteur. Als hij er tijdens het varen afbreekt zit je met een machinekamer douche en rook. Gelukkig heb ik die in de spare parts. Dat scheelt veel geld. Wel moet er een bochtje vernieuwd worden. ā‚¬ 120. Hoppa. Ik neem gelijk twee extra oliefilters mee en wat pakkingen voor de extra bocht. Aan boord eerst nu alles schoon maken. En dan ook gelijk maar wat onderdelen in vers Volvo groen spuiten. Met het schoonmaken ben ik de rest van de middag bezig. Aan het einde van de middag komt Gaetan van Caraibe Marine langs. Daarmee spreek ik af dat hij het nieuwe zadel voor de giek van de grote mast gaat maken. Die kan er dan hopelijk in Mei ook op gezet worden. Verder stuurt hij maandag een elektricien om even naar de dynamo van de generator te kijken. Het gaat erop lijken dat we een plan hebben voor alle reparaties. Nu nog de uitvoering. Ik neem maar eens een tosti want koken heb ik geen zin in. Dan maak ik in de avond een tekening in autocad voor het nieuwe zadel voor de giek. Zo is het een drukke dag geworden. Morgen verder met schoonmaken van de motor en wat verven. Dan de Turbo dit weekend terugplaatsen. Hopelijk is dat probleem dan opgelost. Zeker ben ik er nog niet van.

Ā 

Vrijdag 22 Maart, 2024 Le Marin Martinique

Vandaag verder met schoonmaken en plekjes ontroesten op de hoofdmotor. Nu de turbo eraf is kan ik op die plekken er makkelijker bij. Als alles schoon, ontroest en vetvrij is spuit ik alle plekjes en de lucht kant van de turbo in met Volvo groen. Tijdens het drogen ga ik even de kant op om te overleggen met Amel en Caraibe Marine. Gaetan van Caraibe Marine is pas dinsdag op kantoor. Als ik bij Alban van Amel langs ga komen we tot de conclusie dat de swivel boven in de genua van een ander type is. Goed om te weten. Onderhoud en vervangen van de lip kan dus pas in mei. Hopen dat hij het tot die tijd uithoudt en niet vast komt te zitten. Ik ga bij de havenmeester langs om een reservering te maken voor 12 tm 17 mei. Dat moet online blijkt. Terug aan boord spuit ik de onderdelen voor een tweede keer in met Volvo groen. Het droogt snel. Aan het einde van de middag zet ik de turbo en de uitlaatgassen elle boog er weer op.


Ik haal de rvs water-lock box los om de slang vanaf de elle boog erop te kunnen zetten. Er is een lasje van de ophangbeugel afgebroken. Ook blijkt dat de 4.5 m lange uitlaatgassen slang zijn beste tijd heeft gehad. Shit ook dat nog vervangen. Ik ga naar de kant maar zowel Inox Alu voor de las als de winkels voor de slang zijn al dicht. Tevergeefs naar de wal dus. Morgenochtend maar proberen. ā€™s Avonds eet ik weer lekker chili con carne met aardappelen. Gedurende de dag heb ik veel contact met Shannon. Ze belt vaak via de whatsapp video. Ze heeft drie dozen met spullen die ze meeneemt. We spreken af dat ik dinsdag in de jachthaven naar binnen kom voor een nachtje. Kunnen we makkelijk alles aan boord nemen. En ook voor de boodschappen is dat handiger.

Ik boek online een ligplaats voor 26 naar 27 Maart en ook gelijk voor 12 tot en met 17 Mei. Ik kom erachter dat ik voor op de boei liggen ook moet betalen. Geen idee hoe ze dat dan innen. Ik heb nog niemand langs zien komen. Nouja we zien wel. Voor het slapen nog even het NOS-journaal en een docu kijken. Weer een lange dag voorbij.

Ā 

Zaterdag 23 Maart, 2024 Le Marin Martinique

Na een stuk stokbrood, melk en koffie ga ik de wal op. InoxAlu voor de las is maandag pas weer open. De winkel voor de slang in de nieuwe jachthaven heeft niet de juiste maat. Hun dependance bij de jachtwerf heeft hem wel volgens de voorraadlijst. Die is echter ook pas maandag open. Jammer, nu kan ik het niet afmaken. Als ik terug aan boord kom zie ik dat een van de bouten van de uitlaat elle boog is afgebroken. Geluk dat ik dat zie zeg. Waarschijnlijk te hard aangedraaid. Maandag bij IDS hopelijk een nieuw scoren. Wat nu. Het is 1130. Ik heb een heel weekend voor de boeg! De dinghy is erg vies. Overal zwarte vlekken, voetstappen en de onderkant wordt geel. De tijd maar goed benutten. Eerst maak ik de dinghy schoon met een sopje. Echt schoon wordt hij niet. Ik draai hem op zijn kop en begin met polijst crĆØme de bodem polijsten. Dat duurt me te lang. Dan maar gelijk met 1200 polijstpapier. Wordt hij ook weer netjes glad. Het resultaat is goed zichtbaar. Mooi. Daarna de tubes aan de bovenkant en de bodem aan de binnenkant. Drie uur later hebben we weer een schone dinghy. Alleen op sokken te betreden!!!

Ik maak een gebakken eitje voor op stokbrood. Tja we zijn in Frankrijk. Meeste tijd alleen stokbrood beschikbaar. Als we dadelijk weer varen maar eens zelf weer een ECHT brood bakken. Nu geen zin en tijd voor. Vanavond maar eens op de wal gaan kijken. Met al dat onderhoud heb ik van Martinique nog niets gezien. Ook niet veel zin in mijn eentje. Wacht wel tot Shannon terug aan boord is. Dan kunnen we samen het eiland verkennen. Het is alweer 1630. Ik zal de blog even bijwerken. Morgen maar online brengen. Vanavond ga ik aan de wal eten. Geen puf om te koken. Ik ben echt een beetje reis - en onderhoud moe denk ik. Straks als Shannon terug is maar eens een paar rustige dagen houden op een mooie ankerplaats waar je lekker kan snorkelen en zwemmen. Verder niks doen. Aangekomen op de wal loop ik een stukje langs de haven. Het is hier groot. Maar of er een echt centrum is weet ik eigenlijk niet. Ziet er niet echt uitnodigend uit de stad. Langs de waterkant is het allemaal maritieme shops, werkplaatsen en wat restaurantjes. Eerst een biertje. In het restaurant zijn ze een band aan ket opzetten en sound checken. Klinkt goed maar er zit nog weinig publiek. Het restaurant is nog leeg.

Terug op de nieuwe haven ga ik in een restaurantje op de haven zitten. Krijg ik natuurlijk weer een menu alleen in het Frans. Het is toch ongelofelijk arrogant van die Fransen dat ze niet eens een Frans/Engels menu hebben. Er liggen meer dan 2000 boten in de omgeving! Spreek je Nederlands? Nee natuurlijk niet. Ik spreek wel ook Engels! Pfff wat een vreselijke arrogantie. Daarom trekt heel Frankrijk me niet. Maarja ik heb een Franse boot. Zeilen kunnen de Fransen trouwens als geen ander. De beste zeezeilers ter wereld. Dat dan weer wel. En Amel heeft hier een goede basis voor onderhoud. Daarom ben ik hier hoofdzakelijk. De rest van die Fransen kan me gestolen wordenšŸ˜ŠEerst maar eens een echte Mojito (Euro 10!) Tartaar vooraf en Gambaā€™s als hoofdgerecht. te grillen op een eigen grill steen. Kan ik lekker de koppen ook doorgrillen tot chips. Beste deel van de grote garnalen, Geleerd in Korea, long long time ago. Soms moet je jezelf even kietelen.

Na het eten vaar ik terug naar boord. Te moe om nog rond te gaan hangen in de bar. Effe rustig journaal en een docu kijken. Lang leven Starlink. Even checken wat die gekken in de politiek nu weer allemaal van plan zijn. Of eigenlijk wat ze niet van plan zijn. Hoe lang ze nu al om elkaar heen draaien en niks besluiten. Het moet ook niet gekker worden. Wat een egoā€™s allemaal in die Nederlandse politiek. Misschien moet ik maar helemaal niet terug willen komen!

Ā 

Zondag 24 Maart, 2024 Le Marin Martinique

Vandaag als ik wakker word eerst Formule 1 race in Australiƫ kijken op de IPad. Verstappen valt al snel uit met een kapotte rechter achterrem.

Moest eens gebeuren. Sainz komt als winnaar uit de bus. Leuke race weer. Wat zal ik nu eens gaan doen. Rusten! Zwemmen gaat hier niet. Met 2000 boten om me heen is dat niet echt fris. Daar zijn de jachthavens rond het Haringvliet en zijn wateren niks bij, Mijn belastingaangifte dan maar eens indienen. Heb ik dat ook weer op tijd gedaan. Als ik het goed heb gedaan krijg ik weer een aardig bedrag terug. Dan deze blog even online brengen. Zo wordt de dag eens rustig doorgebracht Morgenochtend vroeg op want dan wil ik echt de uitlaat gassen slang en het lassen voor elkaar krijgen. Hopelijk aan het einde van de dag dan proefdraaien. Nog twee dagen en dan is Shannon ook weer aan boord. Een stuk gezelliger. En dan gaan we na de boodschappen doen verder naar het Noorden.

Ā 

Later

xoxo

276 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Mar 25
Rated 5 out of 5 stars.

Toch weer een volle agenda zo Eric. Dan snap ik wel dat dat veel energie kost. Leuk om straks met Shannon even een paar dagen bij te komen. Prachtige baaitjes voldoende. Mooi verhaal weer en leuk om te lezen. We houden contact. Groeten Lourens.

Like

t.opdeweegh
Mar 24
Rated 3 out of 5 stars.

Goed om te horen dat je Shannon al na een paar dagen mist, houden zošŸ˜Š

Like
bottom of page