top of page

Posts

Eric

Onderhoud en prachtige duiken bij Curaçao (Blog 61)

Maandag 19 Augustus, 2024 Tour voor onderdelen.

Deze ochtend beantwoord ik de stapels vragen en aanvragen van de crew post die ik op facebook geplaatst heb. 😊 Of er wat van gaat komen is een tweede. Veel sturen likes. Daar heb ik niet veel aan. Er is al wel iemand waar ik gelijk een videogesprek mee heb. Leuk. Nu eens afwachten waar ze op uitkomen. Er zijn er ook al veel voor de Pacific oversteek. Daarvoor moet ik proberen echt weer zo’n leuke groep voor te zoeken als we hadden op de Atlatische oversteek. Ik denk aan twee dames en een extra man. Met z’n vieren biedt iets meer ruimte. Vijf zou ook nog wel kunnen. Dan blijf ik buiten het wacht systeem denk ik. Of een klein deel ervan. Nog veel om over na te denken. Ik zoek vandaag weer verschillende adressen voor onderdelen. Om 1230 appt Carin me dat zij klaar is met haar bezigheden en nog wel even samen langs wat winkels wil. Hendrik wil ook mee. Gezellig. Eerst halen we de was op van Carin. Dan even langs Budget Marine voor wat 316 rvs boutjes en een pomp adapter. Die laatste hebben ze niet. Ze gaan kijken of ze er een kunnen bestellen. Het is een chaotische winkel maar we wachten maar even af. Er is nog tijd. Dan rijden we naar de Suzuki dealer met de 2.5 pk buitenboordmotor. Ik leg uit wat het probleem is. Ze gaan er deze week naar kijken. Dan rijden we naar Turbo Machine shop. De traveller car hebben ze eindelijk uit elkaar weten te halen. Hij ziet er nog goed uit gelukkig. En voor maar Euro 75. Niet slecht. Ze zijn er veel langer mee bezig geweest dan verwacht. Ik denk wel een volle dag bij elkaar.  Vervolgens langs de International Marine, een van de merken van Akzonobel. Daar verkopen ze normaal geen professionele antifouling aan jachten. Ze maken het wel maar verkopen normaal alleen aan jachtwerven. Zoals ik in Colijnsplaat vorig jaar heb laten doen. Als ik het uitleg dat ik wat extra gelshield 200, harde anti-fouling en nog een paar blikken zelf slijpende anti-fouling begrijpt hij het probleem. Hij beloofd te kijken of hij eraan kan komen hier. Zal wel een goede 5 weken duren voor het er is. Niet geprobeerd is altijd mis.  We zoeken nog naar een nieuwe clip voor een van mijn duikvinnen. Er was er eentje gescheurd. Ik kon gisteren bijna niet duiken. Gelukkig had ik een redelijke tijdelijke oplossing door een zijde alleen met de lus van de band op de vin knop te zetten. Zo zie je maar. Als je equipment niet op en top is kan je zo een duik moeten missen. Dan gaan we naar de Supermarkt voor de dagelijkse boodschappen. Heerlijk, vers brood, bolletjes, verse melk, kipfilet, gehakt, groente en fruit. En vissticks. Mmmmm. Vissen lukt nu niet en dan is dat weer eens als vanouds. Lekker met sla en aardappeltjes. Alles is in overvloed aanwezig hier. Wel wat duurder maar we moeten onszelf ook maar eens verwennen. Op de terug weg nog even proberen bij Jan van Thiel duikshop voor de vin clip. Ze hebben niet de juiste. Hij gaat het vragen bij een andere zaak. Ik hoor het morgen. Voor de tijd krijg ik een ander setje clips van een paar vinnen die ze in de verhuur hebben. Zodat ik toch kan duiken. Zo aardig van de mannen. Ze vertellen ook in geuren en kleuren over de wrakduik bij de cruise terminal pieren. Daar gaan we van de week zeker proberen met een groepje heen te gaan. Wat een topservice van de mannen van de duikshop op het Jan van Thiel resort. Terug aan boord alles opruimen. De vin clip past. Mooi. Eigenlijk dus al opgelost. Maar een extra paar reserve is geen slecht idee. De kipfilet en gehakt in vacuümzakken in de vriezer. Hebben we dat ook weer even voldoende. Ik heb nog een halve avocado dus vanavond nog maar een keer tortilla’s maken met gehakt en verse groente (paprika, tomaatje uitje, knoflook, taco kruiden, avocado en slabladen. En een komkommer ernaast.  Als dat niet gezond is 😊 Dan de afwas. Ja de afwas ruimt zich helaas niet vanzelf op. Ook weer eens de vloer vegen en dweilen. Zo is het weer 2100. Ik zet de roestvrijstalen delen van de traveller car nog een nachtje in een mix van fosforzuur en water. Morgen alles weer monteren. Om 1050 heb ik morgen een afspraak bij de mondhygiëniste/tandarts. Dat wordt wel weer eens tijd. Misschien ook even een controle. Nu kan het nog.

 

Dinsdag 20 Augustus, 2024 De tandarts & Burger night

Om 1020 ga ik met de dinghy naar de wal. Carin zet me even af bij de tandarts en mondhygiëniste. Het kan hier vrij eenvoudig en is ook niet duur om weer eens tandsteen en plak weg te laten halen. Ik heb van mijn mondhygiëniste in Nederland alle tools gekregen om het elf te doen. Heb ik ook zelf al een keer tandsteen en plak mee verwijdert. Maar toch. Als we onderweg zijn besluiten we dat het handiger is als ik Carin afzet bij haar werkplaats. Die heeft genoeg te doen om op 1 September de zeilmakerij te kunnen openen. Daarna rij ik naar de tandarts. Een echte mondhygiëniste is na ruim een jaar wel weer eens tijd. Gelukkig blijkt het alles mee te vallen. Ze is heel tevreden met de conditie van mijn tanden. Dat is een opluchting. Natuurlijk is het vuil. Kan ook niet anders na een jaar en ook nog roken.

Na ruim een uur heeft ze alles schoongemaakt en gepolijst. Toppie. En voor nog geen Euro 65. Kijken of ik het kan declareren bij mijn VGZ verzekering. Daar betaal ik elk jaar in Nederland nog genoeg geld voor. (Ik krijg zowaar Euro 51 terug!) Ik haal Carin weer op en we eten een broodje. Dan even opzoek naar een bodyworkshop om een polyester ring te laten opknappen voor een van de eerste klanten van Carin. Die willen een nieuwe spinaker hoes. Daarna zet Carin me af en vaar ik met de dinghy terug naar de boot. Oeps telefoon in de auto vergeten. Gelukkig heb ik nog Whatsapp op mijn computer open staan. Ik krijg een bericht dat de Suzuki reparateur bezig is met mijn buitenboord. Een van de nokken armen van de zuigers schijnt los te liggen en de motor koelkanalen zijn zeer vervuild. Er is blijkbaar niet goed gespoeld met zoet water voor het wegzetten van de motor in de afgelopen jaren.


Nou die nokkenas pen had ik zelf niet zo snel gevonden denk ik. Ben ook een beetje huiverig om de motor helemaal uit elkaar te halen zonder de beschikbaarheid van allle benodigde pakkingen en materialen. Hopelijk is het niet al te duur. Ik begin aan het schoonmaken van alle onderdelen om de traveller car weer te monteren. De roestvrijstalen delen hebben een nachtje in de fosfor gestaan, zijn ontroest en blinkt weer. Als je kijkt wat ik allemaal tevoorschijn moet halen en wat ik allemaal moet doen om dit onderdeel weer goed werkend te krijgen! Het is ongelofelijk wat er allemaal moest gebeuren vanwege een (1) gebroken veertje. De werkplaats was alleen al 1.5 dag bezig om het voorzichtig uit elkaar te halen. Alles zat vast vanwege de oxidatie tussen aluminium en roestvrij (arm)s staal. En dan nu nog alles weer schoonmaken en goed conserveren. De gaten in de stootrand moeten ook weer gevuld worden met sikaflex om te voorkomen dat het inwatert. De contactpunten tussen rvs en aluminium insmeren met Tefgel zodat het niet weer vast gaat zitten. Hoop ik. Dan de schijf en lagertjes met siliconespray. De boot is een grote werkplaats met allerlei bakken die ik moet opentrekken voor gereedschap en onderhoudsmateriaal. En dat allemaal vanwege een (1) gebroken veertje. Om 1730 heb ik alles schoon en weer op zijn plaats. De stuurlijnen weer vastgemaakt met mooie takelingen. Het was een behoorlijk werk. Eigenlijk moet de andere kant ook uit elkaar. Maar de veertjes zijn daar nog goed. Dat moet dan maar eens voor ik naar de Pacific ga.


Om 1830 is ook al het gereedschap en kisten weer opgeruimd. Tijd om naar de Dinsdag Burgeravond te gaan. Alle cruisers komen dan bij elkaar bij Uncle J’s. Ik kom tegelijk aan met een Engelsman. We stellen ons voor aan elkaar. John is zijn naam. Een oudere gepensioneerde zeiler uit Engeland. Net aangekomen uit Grenada. Hij wil LiFePo4 batterijen laten instaleren. Echter het bedrijf dat het zou doen geeft nu aan dat ze dit niet meer doen. Ik geef hem een nummer van monteur Bob. Die schijnt dat wel te kunnen. Sterker nog Bob komt van de week eens naar mijn probleem met de dynamo op de hoofdmotor kijken. Gelijk is het erg gezellig. We overleggen verder met John, Shannon, Kurt en Elke over hoe we nu het beste naar de Superior kunnen voor de geplande duik op donderdag. Voor je het weet is het alweer donker. Een paar dagen geleden heb ik ook Steve en Judy ontmoet. Een bekend Engels YouTube koppel. Steve en Judy. Ze hebben ook een indrukwekkende vlog gemaakt over de orkaan Beryl in Cariacou. Toevallig kwamen ze aan boord bij me toen John en Shannon bij me waren voor een sundowner. Zij kennen alle grote You-Tube zeilers kanalen en gaan binnenkort ook naar de Boatshow in Indianapolis voor al hun fans. Erg leuk om eens mee te praten. En advies van te krijgen. Ze komen allebei uit de documentaire wereld. Goede story line en goede editors. Steve vertelt me tussen neus en lippen door dat John (de Engelsman die ik bij binnenkomst ontmoette) een aantal boeken heeft geschreven. Als iedereen al weg is zitten John en ik nog aan een van de tafels. John heeft geen motor achter zijn dinghy. Hij was komen roeien. Geweldig. Ik bied hem aan om hem terug te slepen. Aangekomen bij zijn 32 voet (9 m) boot nodigt hij me uit voor een biertje. Hij vertelt honderd uit. Prachtig om zo mensen te leren kennen. Ik krijg ook een brochure van zijn boek: Old man Sailing van John Passmore. Dat ga ik zeker lezen. Terug op de boot beantwoord ik weer een paar berichten van mogelijke opstappers, neem nog wat te eten en schrijf deze woorden van de blog. Wat een dag weer. Er gaan geruchten dat Starlink nu ook wordt afgeschermd op Curaçao. Op Bonaire kan je al geen Starlink meer gebruiken. De lokale mobiele providers zijn begonnen met het beschermen en afdekken van hun wifi gebied. En Elon Musk schijnt geen contract te hebben kunnen afsluiten met de lokale autoriteiten.  Het gerucht gaat dat dat morgen ook op Curaçao gaat gebeuren. Ik heb voor de zekerheid al een lokaal sim kaartje gekocht vorige week. Ook op aan land mobiel te kunnen hebben. We gaan het morgen zien. Nu eerst eens lekker slapen.

 

Woensdag 21 Augustus, 2024, Easy day

Vannacht heb ik nog een film gekeken die werd aanbevolen Charlie Wilson’s war. Met Tom Hanks en Julia Roberts. Een van mijn favoriete acteurs. Dus dat werd laat. 0300. Ach vandaag dus maar niet te veel doen. We proberen een auto te regelen om morgen te kunnen gaan duiken op het wrak bij de cruis terminal. Ik beantwoord weer wat facebook post vragen en reacties. Ik maak de buiten douch slang die lekte. Aan het einde van de middag vaar ik naar Lindsey. Hij is weer terug aan bood van Britt. Even overleggen want hij wil morgen ook mee op de duik. Dan zijn we met z’n zessen. Leuk. Steve moet dan helaas een andere keer mee. De andere duikers vinden het ook niet zo prettig dat hij geen duik certificaat heeft. Komt nog wel een andere keer. Aan boord bij Britt is het leuk om even bij te praten met Lindsey. Hij ligt nog een tijdje in de jachthaven omdat hij voor 6 weken betaald heeft. We hebben veel te bespreken en te vertellen. Morgen gaan we met z’n zessen duiken. We spreken af om 0930 bij de dinghy dock. Aan boord maak ik vissticks met aardappeltje en verse sla. Heerlijk. Een rustige dag. Ik heb geen eens een foto gemaakt😊 Voorlopig blijft de Starlink het gelukkig doen. Blijf maar duimen.

 

Donderdag 22 augustus, Scheepswrak Superior Producer

Vandaag gaan we met z’n zessen duiken op het wrak Superior Producer. Een mooi wrak net naast de nieuwe cruiseterminal pier Tula Pier. Een mooi verhaal over hoe het zonk in December 1977. Je kan er gewoon naar toe rijden en van de pier af springen. Even aanmelden bij de security van de Cruise Terminal. En alleen als er geen cruiseschepen liggen. We volgen het cruiseschip schema en hebben vernomen dat er tussen 19 en 26 Augustus geen cruis schip aanmeert. We zijn met z’n zessen. John en Shannon van sv Carisma. Kurt en Elke van sv Into the Blue, Lindsey van Britt en ik. Lindsey komt mij ophalen bij het dinghy dock en we nemen een aantal tanks en duikuitrusting van de anderen mee. Shannon en John huren een extra autootje voor een dag en die nemen Kurt en Elke mee. Om 0930 verzamelen we en rijden naar de cruise terminal. Alles gaat soepeltjes. Als we er zijn komen er net twee duikers het water uit. Die nemen het laatste beetje twijfel weg.

Als we allemaal onze uitrusting klaar hebben lopen we de pier op. Een grote pier die de grootste cruiseschepen kan accommoderen. Elke en Lindsey stappen van de kleine pier in het water. John, Shannon, Kurt en ik nemen de grote sprong in het water op het einde van de pier.

Prima te doen. Als we afdalen richting het wrak zien we het al als we op 10 m diepte zijn.  Het ligt echt vlak bij de pier. Zelfs onder de grote cruiseschepen als die er aanmeren. Het schip ligt recht op en het diepte deel ligt op 33m. Als we afdalen zien we gelijk de grote groepen met giga Tarpons.


Een grote vis waar in Florida veel door sportvissers op gevist wordt. Soms duurt het wel 3 uur om zo’n vis aan dek te krijgen. Nu bij het wrak lijken ze in slaapstand. Ze zijn zeker niet angstig voor ons. Het is een eenvoudige duik. Er staat geen stroom en het zicht is goed. Het schip is sinds het gezonken is overgroeid met koralen. We zien veel grote Tarpons, een grote rog en veel koraal vissen (papagaai vissen, box vissen, allerlei trigger fish, etc)


Op de terugweg zwemmen we tussen de gigantische pilaren van de cruise pier door. Ook een mooie ervaring. Aan het einde van de kleine tender pier zit een duikers ladder waardoor we eenvoudig terug op de pier komen.




Een prachtige duik van 45 minuten. Iedereen is enthousiast en dit zou een mooie nacht duik kunnen zijn voor later deze of volgende week.



Op de terug weg rijden we langs het havenkantoor om een anker permit te halen voor volgende week. Dan gaan we met een paar boten weer naar Klein Curaçao om het onderwaterschip en de ankerketting te reinigen. En om natuurlijk een paar duiken te maken. Hopelijk is mijn wingfoil board dan ook klaar om mee te nemen. Vandaag hoor ik dat er met de 2.5 pk Suzuki toch wel iets meer aan de hand is. Een van de rockerarmen is losgeraakt en teruggevonden in het carter. Dat gaat nog even duren. Ik wacht nu op een prijsopgave voor de reparatie. In ieder geval blij dat ik hier ben. Ergens anders had ik dit niet zo kunnen laten repareren. Een tweede ( lichte) buitenboord motor is toch wel heel fijn om te hebben.

 

Vrijdag 23 Augustus, 2024 Delivery’s, Generator onderhoud, Ostracods

Een drukke dag. Ik heb vernomen dat mijn bestellingen uit Amerika bij eZone Curaçao zijn aangekomen. Daar zitten de pakkingen voor de Generator uitlaat elle boog bij. In Juni besteld, Via Shannon in Las Vegas uiteindelijk naar Miami gestuurd waar ik nu een accountadres heb bij eZone. Niet goedkoop maar wel heel makkelijk en de pakkingen zijn nergens anders te krijgen. Ik heb als proef ook een waterdichte rugzak gekocht via Amazon. Alles is nu binnen 10 dagen naar Curaçao gekomen. Top. Ik kan met Lindsey vanmiddag meerijden om het op te halen. Ook hoor ik dat de 2.5 pk Suzuki weer gerepareerd is. Toch sneller dan verwacht. Ze hebben hem intern schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet. Er was een kleppenstang zomaar losgeraakt. Nog nooit voorgekomen zei de dealer. Nou ja hij heeft het kunnen repareren. Nu even afwachten wat de rekening wordt. Ik begin deze morgen met het uit elkaar halen van de uitlaat elle boog van de generator. Er wordt aangeven dat deze regelmatig (elke 500 uur) moet worden schoongemaakt om te voorkomen dat hij dichtslipt met koolstof. Hoog tijd dus want nog nooit gedaan. Ik had alleen eerst een nieuwe pakking nodig voor ik hem weer in elkaar kon zetten na het schoonmaken. Die heb ik nu eindelijk. De elle boog zit op een moeilijk bereikbare plaats. Altijd lastig. De slangen die erop aangesloten zitten krijg ik moeilijk los. Dan maar lossnijden. Als ik het mes erin zit schiet ik uit. Gvd! Eikel! Zo in mijn vinger! Bloeden als een rund! Oh Oh wat stom! Het lijkt behoorlijk diep. Ik heb alleen geen tijd om nu naar de dokter te gaan. Het bloed goed schoon dus eerst maar eens proberen met een verband. Dat gaat aardig,

Hopen dat het snel geneest. Een wondje en een boot gaat niet goed samen. En ik wil vanavond ook graag mee met de groep voor de nachtduik om de Ostracods te zien. Ander verhaal. Komt later. Nu eerst de elle boog eraf. Dat gaat uiteindelijk redelijk. Hij is vuil maar zit gelukkig niet erg verstopt. Met een schroevendraaier en een vijl maak ik hem eerst schoon. Later met mijn nieuwe dremel met tanartsverlenging. Zit goed vast die carbon aanslag. Om 1230 appt Lindsey me dat hij me bij het dinghy dock kan ophalen. Mooi. De rest van de generator morgen dan maar. Ik neem een stuk uitlaatslang van de generator mee. Gelijk maar vervangen nu toch alles losligt. Niet goedkoop maar hier makkelijker te krijgen dan straks op de Pacific. We halen de slang bij Budget Marine. Gelukkig hebben ze hem daar al is hij niet goedkoop Euro 85 voor een 2” natte uitlaatgassen slang van een meter. Ook een paar rvs-clips gelijk maar. Dan rijden we naar eZone voor mijn pakketjes. Top! Het is de juiste pakking. Thank you Shannon for the help!


Altijd spannend of het de juiste is. We rijden langs een paar Doe Het Zelf winkels voor een paar Sodastream patronen voor Lindsey. Die zijn duur maar zonder zitten is duurder. Dan halen we de buitenboordmotor op. Wonder boven wonder slecht Euro 107 voor een hele rebuild! Dat is heel netjes. En hij doet het weer. Beter spoelen na gebruik!

Lindsey heeft een vriend Graig die hier in de jachthaven ligt. Gedwongen. Hij heeft zijn schouder gebroken toen hij van de steiger in het water viel. Minimaal 6 weken herstel. Heel vervelend. Dan zijn die vingers van mij niets bij. We gaan even met z’n drieën de stad in (Punda) om wat te eten. Even een uitje in deze drukke dag. We zetten Graig na de lunch weer af en Lindsey rijdt me terug naar het dinghy dock. Terug aan boord om 1715 snel alle spullen opruimen. Dan alweer klaar maken voor de nachtduik. Ik pak mijn rechterhand in een chirurgenhandschoen om mijn verbonden vinger niet nat te laten worden. De handschoen tape ik dicht met Duck tape. Dan mijn duikershandschoen eroverheen. Het gaat redelijk goed. Iedere keer maar verbandje netjes verschonen. Mijn nagel is in tweeën gesneden en een klein beetje eronder in mijn vinger. Heel vervelend.  Hopen dat het snel dicht is. We gaan met een grote groep duikers kijken of we de Ostracops (Seed Shrimps) kunnen zien. Hele kleine organisme die 4 dagen na volle maan vonkelen (bioluminescentie) in het ondiepe water als ze de aandacht trekken voor het vinden van een partner. Doe ik ook af en toe😊 Het is een waanzinnig fenomeen die 4 dagen na volle maan het hevigst schijnt te zijn. We varen met 4 dinghy’s naar buiten. Lindsey vaart met mij mee. Gelukkig staat er niet al te veel wind en deining dus goed te doen. We ankeren vlak onder de kust op 4 m diepte en wachten tot de zon onder gaat.

Er komen steeds meer dinghy’s. Uiteindelijk zijn we met 8 dinghy’s. Een grote groep. Zo leuk. Als de zon onder is maken we onze duikuitrusting klaar en zakken naar de bodem. Daar wachten we op het zand tussen de soft koraal zonder licht aan te doen. (Waaiers en palmen). Het is niet echt donker. We kunnen elkaar en de nabije omgeving goed zien. We wachten en wachten. Na 20 minuten begint het. Waanzinnig. Een soort lichtgevend elfenstof wat rond dwarrelt tussen de zacht koraal. Het zijn de kleine seed shrimps die aandacht trekken om te paren. Een prachtig gezicht Het ontstaat overal om ons heen. In Bonaire hebben we het ook geprobeerd maar toen zaten we waarschijnlijk te diep. Na een half uur wordt het minder en zwemmen we naar de rand van de ondiepte. We zakken af langs de wand naar 22 m voor de rest van de duik. Zo waanzinnig deze duik. De afgrond loopt steil af in de diepte. Zo mooi om ons heen de andere duikers p verschillende dieptes te zien langs de wand. De zaklampen geven een prachtig zicht van de dieptes.

Lindsey en ik duiken nog 40 minuten langs de wand. Een super duik. We zien zwemmende morenen. Slapende papagaai vissen en veel spinnen krabbetjes. Alles in een prachtig koraalrif. Een van de mooiste nacht duiken ooit gemaakt. Perfect. Zie de instagram post van Kurt en Elke sv Into The Blue. Ik zet om 2030 Lindsey weer af bij zijn boot en vaar terug naar Abayomi. Dinghy weer ophijsen, uitrusting uitspoelen. Het is alweer 2130. Een lange dag. Nog even de trainingen van de F1 in Zandvoort en het journaal kijken. Tijd om te gaan slapen. Morgen weer druk met onderhoud.

 

Zaterdag 24 Augustus, 2024 Druk, druk, druk

Ik ga na een bak koffie en een boterham verder met schoonmaken van de uitlaat elle boog van de generator. Gelukkig heb ik een nieuwe Dremel met een verlenging. Hierdoor kan ik een borsteltje in e elle boog stoppen om de aanslag weg te slijpen. Ik heb eigenlijk een hittebestendige witte verf nodig om de roest plekjes op de generator te verven nu de elle boog eraf is. Ik app Lindsey of hij nog naar de stad gaat. Gelukkig. Hij moet ook nog boodschappen doen en wat spulletjes bij de lokale Karwei (Kooyman en Home Depot) halen. Ik vaar naar Lindsey en samen rijden we naar Kooymans. Daar hebben e allerlei hittebestendige verf in spuitbussen maar geen wit! Shit. De generator is wit en dat is een goede kleur. Daardoor zie je eventuele lekkages snel. En je houdt de boel beter schoon. Bij Home Depot hebben ze gelukkig wel wit. Daarna rijden we naar de supermarkt. Beetje brood, bananen, stukje kaas. Gin. Al snel weer te veel. Ik heb met opzet een mandje genomen en geen karretje. Er is ook zoveel lekkers hier. In overvloed. Terug bij Lindsey laden we de videobeelden van de nachtduik Echt waanzinnig. Sv “Into The Blue” heeft ook weer een mooie video gemaakt van de duik.

Zo leuk om er deel van uit te maken, Het was ook een waanzinnig mooie duik. De natuur is verbazingwekkend. Er is onder water zoveel meer te zien dan boven water. En dat te weten dat 2/3 van de wereld uit water bestaat. Wat doen wij op het land😊Terug aan boord snel aan de slag. Eerst de elle boog verder schoonmaken. Dan ontvetten met Aceton en een keer in de verf zetten. Ook de plekjes rond de elle boog op de generator schuren en in het erf. Zo herhaal ik dat 3 keer. Ondertussen bekijk ik de video’s van de nachtduik van Lindsey. Het zijn mooie beelden en we kunnen er een mooie film van maken. Helaas geen tijd voor. Dus dan maar een paar foto’s uit de video downloaden. Dan belt mijn Neef Marco van den Berg. Leuk om even mee te videobellen. Veel verhalen over en weer. Blij hem weer even te zien en horen. Goeie gozer. Daarna snel een tweede laag verf op de onderdelen.

Straks nog een derde. Dan uit laten harden en morgen de boel weer in elkaar zetten. Ik wil broccoli maken maar als ik hem uit de verpakking haal blijkt hij al beschimmeld te zijn. Shit. Te lang gewacht. Dan maar een grote rijke salade met aardappelen en vissticks. Ook lekker. Na het eten is het tijd voor de kwalificatie van de F1. Max kan niet tippen aan Noris. Maar een tweede startplaats is ook niet slecht. Eerste rij. En morgen alles mogelijk.

 

Zondag 25 Augustus, 2024 Generator weer in bedrijf

We zetten deze morgen de uitlaat elle boog weer op de generator. Nieuwe slangen erop. Dan even de Stukje voor stukje alles weer in elkaar zetten. Het is allemaal om een hoekje en aan de achterkant. Ondanks de grote machine kamer niet makkelijk te bereiken. En fucking hot. Ik zweet me een hoedje. Ik moet een handdoek over de generator leggen om de elektronica niet drijf nat te maken van het zweet. Maar alles zit weer in elkaar.

Dan de generator testen. De accu’s zijn vrij ver opgeladen door de zonnepanelen dus eerst even de accu’s leeg trekken met twee drogers en twee airco’s. Worden de voor en achter hut ook weer even ontvlocht. Dan start ik de generator. Hij start moeizaam….. maar dan toch. Hij draait, er lekt niks. Alleen wil hij nu de accu’s niet laden. Oh shit! Heb ik draadjes losgehaald of zo? Ik reset de 5000W /120A lader-inverter. Dan alles even af en alleen de generator starten. Pffff na een minuutje begint hij gelukkig het net weer te laden. Altijd wat. Dan de airco’s en drogers weer bij. Even de generator op vol vermogen laten draaien. Temperaturen voor en na de koeler en op de elle boog zijn na een half uurtje prima 82/52/42 met een water temp van 30. Prima. Geslaagde operatie! Gelukkig. Dan alles weer opruimen en terug op zijn plek. Als alles weer netjes is tijd om me eens te scheren en een lekker frisse douch. Dan is de ochtend al weer voorbij. De rest van de zondag maar eens even onderuit liggen😊 Ik bel met een mogelijke nieuwe opstapper. Verder heb ik bericht dat de glazen slaande scheepsklok klaar is. Yeh!!! Arno is zo vriendelijk om hem naar Hugo te brengen zodat hij hem volgende week mee terug naar Curaçao kan nemen. Heeeel fijn dat Arno zo behulpzaam is op afstand. Dat is een gigantische verlichting! Anders was dit allemaal niet mogelijk geweest. Top Arno! En ook Ellen en Hugo van sv Adventure die hem van Curaçao naar Nederland en terug meenemen. Nu hopen dat hij heel aankomt. Spannend! Ik smeer een boterham en dan lekker F1 kijken. Zandvoort. Spannend in het begin maar uiteindelijk komt Max te kort om Noris bij te houden. Ach tweede is ook prima al hoewel ze wel een stuk langzamer zijn geworden. Werk aan de winkel.  De rest van de middag de blog bijwerken. Dinsdag weer voor een paar dagen naar Klein Curaçao. Even in helder water anker schoon spoelen en onderwaterschip schoon maken. En hopelijk wat duiken met John en Shannon. Ik kijk ernaar uit. Eind volgende week kan ik ook mijn wingfoil set ophalen. Ook weer een leuke nieuwe fase. Maar dat en meer in de volgende blog. En als je de blogs leuk vindt of vragen hebt? Laat het me vooral weten in een opmerking onder aan deze blog. Even voorbij de previews van de andere blogs scrollen.


Later xoxo



220 weergaven7 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

7 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Aug 28
Rated 5 out of 5 stars.

voor zeilen moet je veel technische kennis hebben blijkt en veel fantasie en enthousiasme Zit bij deze skipper wel goed. ps tolgeld Panamakanaal onder de 50 ft is 800 dollar of minder. Prachtige story wederom. veel plezier jck

Like
svabayomi
Aug 28
Replying to

Dank u kapitein. We doen ons best. En met zoveel enthousiate duikers om me heen is het geen moeite🤣Helaas ben ik 53 ft maar begreep dat tot 60 ft de fee hetzelfde is. Er wordt nu geschat US 3000,- Even sparen dus:)

😶

Edited
Like

Guest
Aug 27
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric

Altijd leuk om te lezen wat je allemaal beleeft en doet. Pech van je vingers, hoop dat het heel snel geneest!

Liefs,

Marjolijn

Like

Guest
Aug 27
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric, never a dull moment, lekker bezig en knap om zoveel zaken zelf op te lossen. Daarbij genieten van alle mooie momenten met duiken, sociale contacten enzovoort.

Hoop dat je snel een goede bemanning kunt samenstellen voor de overtocht van de Pacific. Tot horens van Nicole & Ton


Like

Bakker Derks Nijmegen
Bakker Derks Nijmegen
Aug 26
Rated 5 out of 5 stars.

Hai Neef!

Top om jouw blogs elke keer weer te lezen! Zoveel respect voor je man. Maar blijf aub goed uitkijken, want een ongeluk heb je zo blijkt maar weer. Super leuk dat we elkaar van de week hebben gesproken. Ik wens je nog veel plezier en veel mooie avonturen. Ik blijf je volgen en kijk alweer uit naar je volgende blog. Je Neef Marco🙏🏻❤️😃👌🏻🍀💥

Like

Guest
Aug 26
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric,

Kolere man dat was optimaal genieten hoe krijg je het allemaal in een verhaal verwerkt.

En alles wat er bij komt om alles draaiende te houden heel bijzonder hoor.

Eric weet dat ik er van geniet en wens je het allerbeste.

Hans😍

Like
bottom of page