top of page

Posts

Op weg naar Gambier FP. We are doing it! (Blog 87)

  • Eric
  • 12 apr
  • 33 minuten om te lezen

Maandag 31, Maart, 2025 De allerlaatste boodschappen

We zijn het wachten zat. We gaan vanmiddag onze laatste verswaren halen. Kip, boter, brood, groente en fruit. Vanavond is er een klein gunstig wind window in de voorspellingen. Het is niet veel maar we gaan ervoor. De voorspellingen veranderen iedere dag. Hopeloos. We nemen de gok en vertrekken. Een kleine 900 mijl tot voorbij de Galapagos. Spannend. Ik merk dat ik best zenuwachtig ben. We hebben alles aan boord voor zover we kunnen zien. Echt perfect klaar zijn we er nooit voor. Ik heb me erbij neergelegd. We gaan. Na de koffie maken we nog een keer het vriesvak van de deurkoelkast ijsvrij en de bank koelkast droog. Ethan maakt bananenbrood met de bananen die overrijp zijn geworden. Die hadden we in Panama City gekocht en hebben het lang uitgehouden. Om 1330 varen we  met de dinghy naar het strand om de laatste boodschappen te doen bij de supermarkt en de groenteboer.

Ook nog een laatste tankje benzine voor de buitenboordmotor bijvullen. Alles vol. We trekken bij terugkomst de kleine buitenboordmotor aan dek en spoelen het koelsysteem met Barnackle Buster. Zo ook de grote 15 pk Yamaha. De  dinghy zeevasten we op het voordek. We zijn er klaar voor. Ethan maakt een verse salade met gebakken aardappelen en een stel worstjes. Het uur van de waarheid nadert. We gaan nog even te kooi. Er wachten 4000 mijl naar Gambier, de zuidelijkste atoll van de Tuamotu eilanden in Frans-Polynesië. Om 2345 gaan we anker op. Die reinigen we nu met zoetwater en spuiten hem in met WD40. Zo vertragen we het roesten hopelijk. De galvanisatie is er helaas voor een groot deel af. Ik zie geen slijtage aan de schalmen dus we doen er nog maar een paar jaar mee. Het anker wordt gezeevast en de ankerkluis sluiten we af met een stuk doek. Afsluiten met cement, zoals op de grote vaart lijkt me een beetje overdone.

 

Dinsdag 1 April, 2025 Foolsday, Dag 1 (Noon 06°07’5N 080°36’5W 183’ ~6.9kn)

Het is geen één April grap. We zijn echt vertrokken. Bye Bye Panama.

Het eerste uur varen we op de motor de baai uit. Geen wind. Als we buiten de baai zijn komt langzaam de wind opzetten. Acht knoopjes. Niet veel maar genoeg om op te zeilen. De motor kan af. Ik ga een paar uurtjes slapen. Ethan neemt de wacht. Slapen gaat prima op zo’n rustig zeetje. Om 0500 word ik wakker doordat we wat meer bewegen. Ook tijd om de wacht over te nemen. De wind is lekker toegenomen tot windkracht vijf. We staan op het punt de vaarroute van de grote scheepvaart te doorkruisen. De eerste twee schepen komen van bakboord achter. Ze veranderen achter ons langs koers in het VTS. Mooi. Ethan gaat te kooi. De zon komt rond 0630 op. Prachtig. De wind houdt me bezig. We varen voor de wind en hebben de genua en grootzeil elk over een kant. De bezaan aan de genua kant. De wind draait een beetje om de achtersteven. Enkele keren gooi ik de boel om. We lopen als een tierelier, 8, 9 knopen. 9.7 kn tikken we even aan. Over de grond natuurlijk. Met een behoorlijke poep stroom van 3.5 knopen mee. Dit zal voorlopig onze beste afstand worden tot we de doldrums (ITCZ) door zijn. Als we in het tegengestelde deel van het VTS zitten moet een tanker koers voor ons veranderen. Altijd leuk om een 250m lange tanker koers te zien veranderen voor ons Hij gaat een mijltje achter ons langs. Prima. Rond 0800 blijft de wind constant en zakt onder de 15 kn. Tijd om de ballooner erbij te zetten. Ethan slaapt nog dus doe ik het alleen. Niet de eerste keer. We blijven top lopen. In de eerste 8 uur maken we 6.25 kn gemiddeld. Goed begin. Ik leg de safety lijnen aan dek uit en bevestig ze op de kikkers voor en achter. De gastenvlaggen en ook de Nederlandse vlag haal ik weg. Niemand die we tegenkomen op deze oceaan. Om 0900 is Ethan weer wakker. Verbaast dat de ballooner al staat Hij neemt de wacht over. Met de naaimachine repareer ik de zoom in de Nederlandse vlag. Die begint net een beetje los te laten na twee maanden. Dus voor hij begint te rafelen snel de zoom weer vastzetten. Ik laat hem voorlopig maar even binnen liggen. Samen met Ethan plak ik een stuk zeildoek op een beginnende scheur in het onderlijk van het grootzeil. Eerder vorig jaar had ik er een nieuwe onderlijk band opgenaaid met de Sailrite van Lindsey. Zeer sterk maar net iets te kort. Twintig (20) cm langer en dit scheurtje was waarschijnlijk niet ontstaan. Nu proberen we het eerst met een stuk zelfklevend zeildoek. Kijken of dit voldoende is. Naaien met de hand is me net even te veel werk nu. Het lijkt goed te plakken. Zo is de morgen al bijna voorbij. We hebben er 12 uur op zitten. We zijn heerlijk aan het zeilen. Ethan maakt vandaag spaghetti met bechamelsaus en kip. Prima warme maaltijd. Rond 1430 zet ik de watermaker en de generator bij. Door het groot verbruik van de drie koelkasten en vriezer gaat het hard met de stroom. Daarnaast natuurlijk ook alle navigatieapparatuur en de autopilot. Nu kunnen we de drinkwatertank in ieder geval ook weer vol maken en blijft de watermaker gespoeld. Ethan slaapt een uurtje en ik begin te lezen over Gambier. Eigenlijk helemaal nog niet in verdiept. We gaan gewoon de grote plas over naar het onbekende.  Om 1600 komt Ethan op wacht en zet ik de generator en watermaker af. Drinkwatertank vol. Batterijen op 60 %. Na een G&T probeer ik te slapen. Wil niet echt lukken. Dan maar voor het donker eten. Tijdens het eten zien we bijzondere luchten. De zonsondergang veroorzaakt een schilderachtige stralen bundel. Prachtig schouwspel van wolken en avondrood.

De eerste dag zit er alweer bijna op. Nog 6 uur en we zijn 24 onderweg. Een top afgelegde afstand wordt dit. Nu hopen dat we langs de windstille gebieden te kunnen sluipen naar het volgende grote windveld. Ik bestudeer de weerkaarten aandachtig en houd de barometer scherp in de gaten.

 

Woensdag 2 April, 2025 Dag 2 (Noon 04°39’6N 081°40’ 7W 114~4.75kn/196’nm)

Om 2345 komt Ethan op wacht. In de eerst 24 uur hebben we 156 mijl afgelegd 6.5 gemiddeld. Top. De wind is nu echter ingezakt. Ik ga slapen. Om 0400 als ik op wacht kom heeft Ethan de genua en Ballooner ingerold om te beschermen tegen het klapperen. Geen wind. Wel wat stroom mee. In de afgelopen 4 uur toch negen mijl afgelegd. De weerkaarten zeggen toch echt dat er wat wind zou moeten staan. De barometer geeft echter 1008 aan i.p.v. 1009. Om 0600 komt er een klein beetje meer wind en ik zet de genua en Ballooner weer bij. Al snel lopen we weer 4 kn over de grond met 1.5 kn stroom mee. Gelukkig. Nog geen motor bijgezet al is de verleiding groot. We moeten nog een lange weg. Om 0730 zet ik de vislijn uit op een losse reel. Om 0820 hebben we ineens beet. Een grote zwaardvis springt uit het water met de lure in zijn bek. We halen snel de zeilen binnen om de snelheid uit de boot te halen. Als we zover zijn om hem binnen te halen breekt de lijn. Shit. Weer een lure kwijt. Geen eens tijd om een foto te maken. Na het yoghurt ontbijt met banaan maken we binnen schoon schip. Alles stofzuigen. We soppen de badkamers, wc’s, en kombuis. Daarna poetsen we alle mahonie wanden op met Pledge. Om 1045 is alles spik en span. Lekker. Nu zelf een douche. Om 1130 is het tijd voor een half uurtje Starlink. Een nieuw weerbericht en wat whatsapp. Twaalf uur positie en dan maken we alweer Nasi Goreng. Halve dag voorbij We lopen in ieder geval 4 tot 5 knopen vaart. De ballooner staat nu al 36 uur. De wind blijft mooi van achter komen. Als de wind om 1400 weer inzakt besluiten we om de ballooner weg te halen en een tijdje halve wind naar het zuiden te varen. De EMCWF en de GFS-weervoorspellingen spreken elkaar lekker tegen. Een slecht huwelijk. De EMCWF lijkt nu echter meer overeen te komen met wat we ondervinden. Geen goed vooruitzicht want dat zou betekenen dat we nog heel wat windstiltes krijgen in de komende dagen. Het enige waar beide het met elkaar eens zijn is de komende 12 uur. Logisch. Dat betekent dat de wind de komende 12 uur aan bakboord zit. Hopen dat de ECMWF er op langer termijn naast zit. We halen de ballooner weg en verleggen de koers 30 naar bakboord. Nu moet ik echt even een paar uur slapen. Om 1600 ben ik alweer wakker. Het was ook helemaal mijn buurt niet om te gaan slapen. Ethan heeft niks gezegd. Die vond dat hij al meer dan genoeg had geslapen. Kan zijn maar we moeten ons wel aan een schema gaan houden. Dan kunnen we onze slaapklok aanpassen. Dat is altijd even wennen. Tot middernacht heb ik nu dus wacht. Ethan stelt voor om 2300 op wacht te komen. Hij gaat om 1700 nog wat voorslapen. Kan nooit genoeg zijn. Prima. Ik neem een lekkere douche en lees wat verder over Gambier. Er staat nu wel wat wind gelukkig. We lopen 5 kn met een knoop stroom en 8-9 kn wind.

 

Donderdag 3 April, 2025 Dag 3 (Noon 03°25’5N 082°37’1W. 100’~4.2 kn/ 296’nm)

Gedurende de nacht staat er geen wind. We komen amper vooruit. Om 0430 zetten we de motor voor het eerst bij. Gedurende de wacht begin ik mijn harddrive op te schonen. Daar hebben we nu tijd voor. Om 0930 eten we een uitgebreid ontbijt.


Eieren, platanen en warme broodjes. Om 1100 zetten we de motor af. Dan maar even zwemmen. Een diepblauwe oceaan waar de zonnestralen de diepte in verdwijnen. Het onderwaterschip ziet er goed uit. Geen aangroei. Even het snelheidsradartje schoonvegen. 


Terug aan boord komt er een klein beetje wind. 5 kn. We halen de ballooner naar beneden en met vol zeil varen we met een snelheid van 2 a 3 knopen 70 graden aan de wind richting het zuiden. Op de middag hebben we 296 mijl afgelegd. Nog ongeveer 3600 te gaan. We downloaden een nieuw weerbericht en zetten onze positie op Noforeignland voor de achterblijvers. Vandaag eten we een uitgebreide salade met aardappelen en spekjes. Weer een gezonde maaltijd en vers. Ethan gaat om 1400 een paar uurtjes slapen. Ik heb de wacht tot 1600. De wind shift om 1500 en ik zet de ballooner weer. Zo blijven we lekker bezig. Ik neem een G&T en wek Ethan om 1545. Nu probeer ik in ons wacht schema om te gaan slapen. Ik moet nog erg wennen dat we 4 op 4 af lopen. Om 2030 kom ik weer op wacht. Ethan heeft me een half uur langer laten slapen. Dat heeft goed gedaan. We overleggen of het misschien een idee is om 6 op 6 af te gaan lopen. Dan hebben we een wat langere slaap periode. Overdag kunnen we dan een extra uurtje slapen als het nodig is. Komt ook beter uit met eten maken. We gaan het vanaf middennacht proberen. De laatste 36 uur hebben we al geen schip meer gezien. Wel een paar Bruine Jan van Genten, een grote schildpad die lag te zonnen, een aantal dolfijnen, wat plastic flessen en een aantal stukken drijfhout. Ethan moest zelfs een keer uitwijken voor een boomstam. Ik ga tijdens de wacht verder met opschonen van mijn harde schijf. Als alles netjes is ga ik proberen de boel te scheiden over twee schijven. Een voor de foto’s en de blogs en een voor al mijn andere data. De oude laptop moet ik leeg proberen te maken. Die blijft toch weer uitvallen op Windows. De nieuwe doet het goed maar heeft helaas weinig van mijn programma’s op de harddrive staan. Dat moet ik in de toekomst proberen aan te vullen. We lopen redelijk goed, zo’n 4 knopen. Zou top zijn als we dit windstille gebied met deze snelheid zouden doorkomen. Dan is het nog twee dagen naar de evenaar. Spannend. Ik moet een doop-certificaat maken voor Ethan en de doop ceremonie voorbereiden. Druk genoeg. Ineens doen de genua en grootschoot winches het weer niet. Ik hoor de relais schakelen maar de winches willen niet draaien. Het was al eerder gebeurt maar daarna deden ze het weer een week. Morgen eens de koolborstels van de elektromotoren bekijken en schoonmaken. Maar dat kan het eigenlijk niet zijn. Zou wel heel toevallig zijn als ineens de koolborstels van drie verschillende elektromotoren vuil of op zijn. Ik heb een aantal boeken gevonden over de Pacific crossing en de eilanden in de Pacific. Die hadden de vorige eigenaren aan boord achter gelaten. Heel blij mee. Tijd om daaraan te beginnen. Leuk om te lezen. Veel informatie. Dank Nathalie en HansPeter.

 

Vrijdag 4 April, 2025 Dag 4 (Noon 02°02’.9N 083°29’.1W 101’~4.2 kn/ 397’)

Om 2345 komt Ethan op wacht. Precies op tijd want de wind is iets meer naar het Oosten gedraaid. Om koers te houden moeten we COG 220-230 sturen. Een wind hoek van 95 aan bakboord. Dan moet de ballooner weg. Als Ethan zijn eerste koffie op heeft en wakker is zetten we de dekverlichting aan en halen we de ballooner naar beneden en de SB boom weg. We worden begeleid door een groep dolfijnen. Ook de bioluminescence neemt toe. Het maakt de dolfijnen zichtbaar als lichtstrepen in het water. Prachtig. We lopen halve wind 4.5 kn. Na een biertje ga ik slapen. Een lekkere lange nacht. Om 0545 kom ik weer op. Net voor zonsopkomst. We hebben top gelopen de heel nacht. 6kn, halve wind. Ideaal. Na een biertje gaat Ethan slapen. Ik maak om 0800 een yoghurt ontbijt. Ik lees verder in een mooie gids over de Pacific crossing en de eilanden. We blijven goed lopen. Weer heel andere weersomstandigheden dan in de voorspellingen. We hebben een wind van 9 tot 11 kn waar er maar 5 kn voorspelt is. Dan maar naar het zuiden blijven sturen op een koers van 210-220. Ik zie weer een grote schildpad die ligt te zonnen. En af en toe een bruine Jan van Gent. Nog geen blauwvoeten maar die komen denk ik straks als we dichter bij de Galapagos komen. We slaan die eilanden over omdat het erg duur is. Zou weer een US$ 3000 extra kosten aan park fees en formaliteiten. En hoge eisen aan onderwaterschip. Aan dat laatste zouden we wel ruim voldoen met een verse schone anti-fouling laag op het onderwaterschip. Ach ik ben er al een keer uitgebreid geweest in 2004. Er is veel meer nieuw te ontdekken in de Zuid-Pacific. Om 1100 komt Ethan weer aan dek. Ik zet de Starlink bij en download de grip files voor het weer. Ook zoek ik naar een handleiding voor de doop ceremonie tijdens het passeren van de evenaar. Het is vor mij de eerste keer dat ik Neptunus mag spelen. Dat gaat ergens morgenavond of zondag worden. Afhankelijk of we wind houden of niet. We maken heerlijke tortilla’s met saus die we nog in de vriezer hadden. Samen met een verse avocado, rauwe uitjes en tomaat. Om 1400 ga ik een middagdutje doen. Om 1600 ben ik alweer wakker. We proberen te kijken wat nou het probleem is met de elektrische winches. Dan doen ze het en dan weer niet. Geen idee. Als we samen er naar kijken doen ze het ineens weer. De hele nacht deden ze het niet en nu weer wel. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Geen idee. En dan hebben we een vis aan de haak. Een kleine Mahi Mahi.


Aan maar groeien. De wind zakt in en het wordt aan de wind varen. Met een kleine 2 a 3 kn blijven we in beweging. De wind is wel erg veranderlijk. Lastig koers houden. En we hebben voor het eerst wat stroom tegen. Om 1900 gaat Ethan zijn kooi in. Hij heeft geen behoefte aan avondeten. Ik maak de laatste twee vers gekochte broodjes warm in de oven. Net op tijd want die beginnen al licht te schimmelen. Snijden we eraf. Ze zijn zo lekker en knapperig uit de oven. De laatste. Een bewaar ik voor Ethan als hij op wacht komt. De ander snij ik in vieren. Een met blauwe kaas, een met Goudse kaas en een laagje satésaus. Een met cream cheese en een met pure hagelslag. Een feestmaaltje. Na donker haal ik de vislijnen binnen. S ’nachts wordt erg lastig met binnenhalen. Morgen weer proberen. Om 2000 de positie in de kaart en logboek.

 

Zaterdag 5 April, 2025, Day 5 (Noon 00°55’.3N 084°34’.3W 96’~4 kn/ 493)

Om 0545 maakt Ethan mij wakker. Goed geslapen. We lopen aan de wind 4 tot 5 kn door het water maar hebben een knoop stroom tegen. Toch gaat het lekker zo door de doldrums, we mogen niet klagen. Weinig tot geen drijf partijen of klapperende zeilen. Na de koffie stapt Ethan zijn kooi in. Ik begin aan de voorbereidingen van het passeren van de evenaar. Dat komt snel dichterbij. Zoals het nu gaat morgen in de ochtend. Ik moet een certificaat maken voor de pollywog aan boord, een bijnaam verzinnen, een kroon en een drietand maken. Ik zet de champagne alvast koud. Tussendoor stel ik de zeilen bij. De wind neemt iets toe tot 10- 12 kn. Prachtig. Met een klein knikje in de schoot lopen we 6.6 kn door het water. Nog wel 0.8 kn stroom tegen. Volgens de stroom voorspellingen zouden we die rond 12 uur weer meer mee moeten krijgen. We moeten ook niet te snel lopen anders komen we in het donker over de evenaar. Dat zou onhandig zijn. We hebbatig bezoek van Jan van Genten. Ze gaan mooi op de bakboord boom zitten.

Ook proberen ze op de preekstoel voor op de boeg te gaan zitten maar daar jaag ik ze weg. Ik hang een wapperende doek op om ze daar af te schrikken. Anders poepen ze het hele dek onder. Het is druk zo. Om 1100 kook ik alvast de aardappelen. Ethan gaat gebakken aardappelen met worst en salade maken. Nu we nog salade hebben kunnen we die beter goed gebruiken. Nog een paar dagen en dan wordt het snel minder met zulke groenten. Helaas rijpen de bananen veel sneller dan gehoopt. We hebben er een aantal in de koelkast die hopelijk langer meegaan. De bananen in het net worden al licht bruin. Ook een papaja hebben we al gesneden om langer in de koelkast te bewaren. Vanavond hetzelfde met een van de ananassen. Terwijl Ethan het eten maakt download ik de grip files voor de weerkaarten en zet onze positie op Noforeignland. We krijgen duidelijk nog een windstilte gebied. Vanmiddag ergens. Ik maak voor het eten de gebakken champions erbij. Ethan heeft een lekkere salade en aardappeltjes gemaakt. Weer een goed maaltje zo. We gebruiken alle verse producten zoveel mogelijk zo lang het nog kan. Waarschijnlijk moeten we in de komende uren als de wind draait overstag richting het oosten om zo het centrum van het hoog te vermijden en naar een nieuw windveld te varen. Klokslag 1400 probeer ik te gaan slapen. Om 1500 echter draait de wind en wil Ethan overstag. Dat heeft hij nog niet alleen gedaan. Ik hoor en voel dat hij twee pogingen doet maar Abayomi niet overstag krijgt. Dat hadden we toch al heel wat keer samen gedaan. Het is geen Lazer. Je moet hier echt de genua bak houden tot Abayomi helemaal door de wind is. Het is een dame hè! Heeft soms wat overredingskracht nodig. Zeker met deze deining en weinig wind. Samen gaat het makkelijker. Nu ik toch wakker ben zetten we ook de watermaker en de generator bij. Wat stroom draaien en tegelijk de drinkwatertank vol maken. Het is rustig weer en zo gaat alles een stuk makkelijker. Met het spoelwater van de watermaker membranen maken we gelijk de ramen, de rvs railing en het dek zout vrij. Dan blijkt dat bij de pogingen van Ethan om overstag te gaan een van de vislijnen achter het roer is blijven hangen. Shit. We hebben al een lure verloren. Niet weer een. We halen snel de zeilen binnen en ik spring overboord met mijn snorkel en vinnen als de boot bijna stilligt. Ja! Zo midden op de oceaan. Net de Kralingseplas joh! Wel hier helderblauw tot in de oneindige diepte, 3500 m diep geloof ik. De lijn is gelukkig zo los. De boot ligt heftig te slingeren op de deining als we stilliggen. De emmer met spoelwater dondert om. Alles in de kuip nat. Ach dan kunnen we gelijk alles lekker schoon maken. We trekken de zeilen weer open en proberen nog wat verder te komen. De wind neemt echter snel af. We hebben nu in 3 uur twee slagen gemaakt en komen geen steek verder. Twee mijl afgelegd. De stroom is vanaf hier ook tegen tot we ter hoogte van de Galapagos zijn en in de Trade Winds naar het westen kunnen afbuigen. Het is verstandiger om even een paar uurtjes op de motor verder naar het zuiden te varen. Door het centrum van het hogedrukgebied. Om 1750 zetten we de generator en de watermaker af. De drinkwater tank is vol. Dan de motor even checken. Een klein beetje olie erbij. Dan starten we de Volvo.

We maken gelijk stroom met de dynamo. Twee vliegen in één klap. Erg blij dat ik in Curaçao vorig jaar volgehouden heb om de dynamo en de regulateur werkende te krijgen. Was een hele klus en niet goedkoop. Nu hebben we er ons voordeel van. Scheelt draaiuren voor de generator. We mikken voor 170 graden. Richting het nieuwe windveld. Zo hebben we straks ruimte om aan de wind over stuurboord verder te zeilen. Om 1800 nemen we een broodmaaltijd. Ethan wil graag de tortilla saus opmaken. Ik neem liever een paar tosti’s en bananen brood. Na het eten doet Ethan de afwas, neemt een douche en duikt zijn kooi in. Kan ik mooi even verder met de voorbereidingen voor de doop morgen. Ik moet nog een baard verzinnen. Ah het kleedje bij de ingang is aan het uitrafelen en heeft zijn beste tijd gehad. Mooie baard Om 2200 komt de wind terug. Ik trek de zeilen open en stop de motor. Met een 4 tot 5 kn snelheid zeilt het heerlijk verder. Nog twee uurtjes en dan kan ik een lange slaap periode maken. Als we maar niet te hard gaan anders komen we voor zonsopkomst al bij de evenaar.

 

Zondag 6 April, 2025, Day 6 (Noon 00°05’.3S 085°17’.1W 94’~3.9 kn/ 587’)

De dag van de passage van de evenaar. Ik heb sinds vertrek vanuit Nederland op 6 Juli 2023 in totaal 10745 mijl afgelegd. Dat is op drie maanden na twee jaar geleden. Wauw! Al bijna twee jaar onderweg! Ongelofelijk. Nu steek ik dan dadelijk de evenaar over van het Noordelijk naar het Zuidelijk halfrond. Op de Pacific! Best indrukwekkend! Om 0545 kom ik op wacht. Gelukkig is het vannacht niet al te hard gegaan. Wel in de goede richting. Zoals het er nu uitziet komen we ergens rond 1030 over de evenaar. Zo kan Pollywog Sullivan nog even goed slapen voor hij de doop ceremonie moet doorstaan. Ik heb nog een hoop te doen. Alle karakters moeten voorbereid worden. The Herald, Neptunus, de dokter, de kapper, de astroloog. De zeezeep (prutje van voedsel resten die al aardig beginne te fermenteren) de sextant, het certificaat, de drietand en baard van Neptunus. Ik heb het er druk mee. Ondertussen vaart Abayomi gestaagd door onder een ZW-windje 4 bft. Wel soms 2 kn stroom tegen. Over de grond lopen we 4.5-5 kn. Door het water 6.5-7 kn. 10 tot 14 kn wind. Super. Zoals het er uitziet in de weerkaarten en de huidige situatie hebben we de doldrums nu al verlaten. De wind is SSE or SE. In nog geen vijf dagen door de doldrums! Not bad! In totaal maar 11 van de 120 uur gemotord om de kernen van twee hogedrukgebieden met windstilte door te komen. Nu is het een kwestie van zuid gaan tot we bij de Trade Winds komen. De stabiele windkracht zuidoostelijke windkracht 4 a 5 bft die ons naar Gambier zal brengen. We gaan daarom ZZW tot 5°Z. Tot die tijd zal het voornamelijk aan de wind en nog een deel tegen de zeestroom in zijn. Als de wind aanhoudt zijn we daar ergens op dinsdag. Om 0945 wordt Ethan uit zichzelf wakker. Mooi want rond 1030 zullen we de evenaar passeren. Daar we maar met z’n tweeën zijn zal ik alle karakters zelf moeten spelen. We nemen ze allemaal op en maken er een video van. Er staat een behoorlijk windje met bijbehorende deining en golven. We besluiten dat Ethan niet de evenaar hoeft over te zwemmen maar aan boord met het oceaanwater van de evenaar gedoopt wordt. Gewassen met de speciale zeezeep natuurlijk Dat laatste is een verrassing voor Ethan. Eerst zijn we beide getuigen van de passage van de evenaar op de GPS. De breedte verandert van Noord naar Zuid. Machtig. Samen met Ethan en Abayomi passeer ik de evenaar.


Voor mij niet de eerste keer. Ik ben ooit gedoopt door Henk van Hoogdalem. Onze kok, die Neptunus speelde aan boord van de Happy Buccaneer van destijds rederij Mammoet Shipping BV. Ja Henk, Ik ben het niet vergeten en heb ook mijn certificaat en de video nog. Die liggen helaas thuis in Nederland. Na de passage van de evenaar komt de Herald. Hij kondigt aan dat Neptunus in de oceaan aan de oppervlakte is gesignaleerd. Onze video laat het vervolg van de ceremonie zien.


 Ethan wordt gedoopt en ontvangt de bijnaam The Hairy Barracuda. We open de champagne en toosten op een succesvolle passage en ceremonie. Top. Leuk om te doen. Na de ceremonie download ik de laatste weerkaarten. De GFS en EMCWF zijn het vanaf hier eindelijk met elkaar eens. De wind blijft ESE. Nog een paar uurtjes en dan zal hij naar het Zuiden draaien en wat afzwakken. We houden zo lang mogelijk een zuidelijke koers aan. Als de wind afneemt en naar het zuiden draait kunnen we wat westelijker sturen. Om 1400 probeer ik te slapen. Middagslaapjes gaan nog niet makkelijk. Om 1550 ben ik weer wakker. Dan maar even kijken naar het elektrische probleem met de winches. Op dit moment doen ze het wel weer. Het is alleen erg vervelend dat ik maar niet kan vinden waarom ze het af en toe niet doen. Goede vriend en ook eigenaar van een Amel Super Maramu, Stefan van Malakka Queen (die in Nieuw-Zeeland is) heb ik om advies gevraagd. Hij is zeer beknijst met Elektra. Misschien een losse draad? Ik kijk bij de breaker maar alles zit vast. Geen idee waar ik verder moet kijken. Om 1800 neem ik de wacht over. We eten vanavond de Thaise noedels die we eerder al eens gemaakt hadden. Even een makkelijke dag qua koken. De wind blijft voorlopig vrij gunstig, ESE. Met vissen wil het maar niet lukken. Behalve een zwaard vis die onze lure af beet en een zwaar ondermaatse Mahi Mahi hebben we nog niks gevangen! Wat doen we toch verkeerd? Als het donker wordt haal ik de lijnen maar weer binnen. ‘s Nachts een vis binnen halen in je eentje wordt een beetje te lastig.

 

Maandag 7 April, 2025, Day 7 (Noon 01°57’.5 S 086° 57’.1W 137’~5.7 kn/ 724’)

Om 2345 komt Ethan op wacht. Ik neem nog een biertje en probeer te gaan slapen. Om 0350 word ik wakker van de helling. De wind is toegenomen en het wordt tijd om te reven. We lopen als een gekko, 7 a 8 knopen. Maar een beetje te veel helling. Weer een leermomentje. Iets eerder reven, we gaan er niet minder hard van. Wel kan de ander beter slapen. De genua rollen we voor de helft in. Ook de koffie machine moet nu in het aanrecht. We bewegen meer en we hebben maar één machine. Ik probeer wat verder te slapen maar om 0530 hoor ik de winches weer. Aan wind geen gebrek. Het grootzeil moet ook een stuk gereefd worden. We verleggen de koers iets naar het westen, 220. Van slapen komt nu niks meer. Om 0600 neem ik de wacht over. De wind neemt iets af en het grootzeil kan weer vol open. Ik bestudeer het weer en besluit even de Starlink bij te zetten om een nieuw weerbericht op langer termijn tot Gambier te downloaden. Ook krijg ik bericht dat de huurders van mijn huis in Nederland aan het einde van het contract op 31 juli opzeggen. Jammer. Betere huurders kon ik me niet wensen. Gelukkig hebben ze vrienden die het huis gelijk daarna heel graag willen huren. Dat zou top zijn. Even afwachten. Ik maak een yoghurt ontbijt en bestudeer het weer. Ziet er goed uit. Voldoende wind. Misschien vandaag aan het einde van de dag nog even wat afnemend voor een zes uurtjes. Dat zou mooi zijn. Dan kunnen we deze morgen nog even een paar wassen draaien als het wat rustiger is. We komen een grote containerbak tegen van MSC, 300 m lang en 51 m breed, vaart 19 kn. Hij heeft zijn koers een paar graden verlegd om op een mijltje achter ons langs te gaan.

Netjes. Ik maak via de VHF contact voor een praatje met de stuurman. Ze zijn op weg naar Mexico vanuit Peru. Ze hebben veel havens gedaan in Chili. Nu nog wat containers ophalen in Manzanillo, Mexico en dan naar China terug. De stuurman vraagt of het goed zeilweer is en of we geen last hebben van de deining en zee. Nee prima wind hoor. Deze boot kan wel wat hebben. Straks verleggen we koers naar stuurboord en dan hebben we een lekker bakstag windje. We wensen elkaar goede reis en schakelen terug naar kanaal 16. Als de wind iets begint af te nemen doe ik de eerste lading was in de machine. Nu hopen dat hij het ook tijdens helling blijft doen. Er sijpelt een beetje water langs de het waspoeder bakje maar hij blijft het gelukkig doen. Als om 1000 Ethan ook wakker is begin ik met een ontbijt te maken. Lekker gebakken eieren met spek, ui en tomaat. Op geroosterde boterhammen. Glaasje melk erbij. Top. Dan weer aan het werk. Ethan stofzuigt de boot en ik hang de eerste was op.

De tweede erin. Als ik Ethan zijn beddengoed uit wil kloppen in het gangboord blijken de kussen slopen er nog in te zitten. Shit die klop ik zo overboord. Zonde. Twee kussenslopen verloren. Die hoeven we in ieder geval niet meer te wassen. Ook de overtrekhoezen van de kuip kussens gooien we in de was. Zo hebben we drie wassen. De eerste is al droog als de derde eruit komt. Dan is het tijd voor een weerbericht downloaden en de Noon positie op Noforeignland zetten. We stoppen het vuil uit de afvalbak in een grote vuilniszak. De eerste volle pendaalemmerzak van de afgelopen week. Een aantal stootwielen uit de achter storage gaan naar de dek store aan bakboord voor. Zo kunnen we al het vuil achter in een grote zak bewaren. Ethan gaat aan de gang met de montage van de doop ceremonie video. Ik ga om 1400 proberen een paar uurtjes te slapen. Ik moet nog erg wennen om direct te kunnen slapen. Om 1630 ben ik alweer wakker. Hopelijk gaat dat in de komende dagen beter. De wind is een stuk afgenomen. Hij komt wel uit het ZZO maar het is nog geen stabiele Passaatwind. Daar moeten we nog 4 graden verder zuid voor varen. We hobbelen nu met 3 á 4 knopen richting het zuiden.

Vanavond laat zou de wind weer moeten gaan toenemen. We hebben in ieder geval de stroom weer mee. Ethan heeft het wasgoed opgeruimd, de ramen ontzout en de hoezen over de kuipkussens gedaan. Alles ziet er weer netjes en schoon uit. Het is een goed team zo, wij twee. Fijn dat we dit allemaal gedaan hebben nu het nog rustig is. Straks in de Passaatwind kan het wel eens heftig tekeer gaan. Dan hebben we alleen tijd om de boot fatsoenlijk en comfortabel op koers te houden. De squalls alleen zullen al onze aandacht nodig hebben. Als je dan van wacht komt ben je moe en wil je slapen. Om 1800 maken we de hoofdmaaltijd. Een mooie uitgebreide salade met spekjes en ei. Ethan maakt aardappelpuree. Eigenlijk hebben we wat te weinig aardappelen meegenomen. Die bewaren we liever nog wat langer. Ook om gebakken aardappelen te kunnen maken. De wind is 5 á 6 kn. De zee is kalm maar de oceaan deining wordt langzaam langer en hoger. Zo’n 12 seconden en ruim 2.5 hoog. Mooie lange oceaan deining. Prachtig. Ik begin het steeds meer in te slingeren en naar mijn zin te krijgen. We hebben een rustige en mooie zonsondergang. Na een biertje en een douche gaat Ethan om 1930 naar zijn kooi. Ik zet voor mezelf een bakkie koffie en neem er een Grand Marnier bij. Een heerlijke avondwacht zo. Ik lees verder in de gids over Frans-Polynesië. Waar varen we eigenlijk naar toe? Voor ik het weet is de wacht alweer voorbij. Om 2345 wek ik Ethan en zet een bak koffie voor hem. Zelf neem ik een biertje. De tijd vliegt. We hebben niet stil gezeten vandaag. 

Dinsdag 8 April, 2025, Day 8 (Noon 04°10’.3S 087°46’.6W 154’~6.4 kn/ 878’)



Ook niet heel groot maar al flink groter dan de Tonijn. Weer genua inrollen en lijn binnenhalen. Mooie vangst. Nu nog een Wahoe en we hebben alle verschillende sashimi aanwezig. Straks als Ethan wakker is maken we ze schoon. Dan willen we ook de video van de doop ceremonie online zetten. Die heeft Ethan gemonteerd. Om 1100 maak ik hem wakker voor ontbijt met sashimi. Eerst downloaden we om 1130 het weer en uploaden onze Noon positie op Noforeignland. We proberen de video te uploaden op YouTube. Dat gaat een uur duren. Ik fileer de Mahi Mahi en de Tonijn. Precies een mooie sashimi lunch. 

We maken er een Romana salade bij. Die moet vandaag op. Een koningsmaal. De wind begint te draaien en af te nemen. Tijd om de ballooner erbij te zetten. Eerst de passaat bomen optuigen. Voor het lapje draaien en dan de ballooner erbij. Er staat aardig wat cross swell. We rollen behoorlijk. Als ik een douch genomen heb ga ik om drie uur een tukkie proberen te doen. Dat wil niet erg lukken. Om 1600 stap ik er weer uit want we liggen volgens mij meer te rollen dan we vooruitgaan. De ballooner heeft niet veel effect bij zo weinig wind en zoveel deining. Ook is de koers veel te westelijk. We moeten eerst nog wat verder naar het zuiden. Beter halve wind over stuurboord. Dat lijkt een goede beslissing. Abayomi loopt al snel weer 7 tot 7.5 kn. Tijd voor een sundowner met toastjes. Camembert, cream cheese en blauwe kaas in de aanbieding. Om 1830 heeft Ethan een vis aan de haak. Een heel, heel klein blauwvin tonijntje. Die moet nog groeien en mag verder zwemmen. De zon gaat onder en dag 8 is alweer voorbij. De tijd gaat zo hard. Op de Atlantic crossing was het nu nog maar 4 dagen voor we in Frans-Guyana aankwamen. Dat ging echt veel te snel. Nu hebben we nog 3000 mijl te gaan. Als het meezit nog 17 dagen. Ach, dat is ook zo voorbij. Ik zie er in ieder geval helemaal niet tegen op. Integendeel zelfs. Ik heb er lang naar uit gekeken. Halverwege mijn wacht neemt de wind weer toe. Erg vlagerig. Soms tot 18 kn. Ik neem wat genua in. We lopen nog steeds ruim 7 knopen, soms over de 8 zelfs. Wel beginnen we wat meer te stampen. Niet comfortabel voor ons en niet fijn voor Abayomi. Ik bestudeer de weerkaarten en kom tot de conclusie dat we wel wat kunnen afvallen. De wind komt nu meer uit het Zuidoosten. Later weer meer uit het Oosten. Dan kunnen we wel weer wat zuidelijker sturen. Nu even naar 240. Zo lopen we lekkerder door de deining en golven. Comfortabeler en harder. Ethan was met John een weddenschap aangegaan. Binnen 28 dagen krijgen wij een fles Gin. Meer dan 28 dagen krijgt John er een. Hij ziet de bui al hangen Vanmiddag appte hij dat we te hard gaan. Ja ja zoals het er nu uit ziet zijn we er in 25 of 26 dagen. Misschien wel sneller. We gaan het zien. Er is nog een lange weg te gaan. Tijd om Ethan te porren. Ik ga proberen te slapen. Ik heb de boot zo getuned dat dat zou moeten lukken.

 

Woensdag 9 April, 2025, Day 9 (Noon 05°54’.7S 089°56’.9W 164’~6.8 kn/ 1042’)

Vandaag is schoonmaak - en wasdag! De zon komt om 0630 op. Een half uur na het begin van mijn wacht. Een beetje laat. We zitten bijna op 90 W(90/15=UTC-6) We kunnen de klok wel een uurtje achteruitzetten vandaag. Dan is het wat eerder licht. Kunnen we nu heerlijk zelf bepalen. In totaal moeten we van UTC-5 naar UTC-9. Dat is dus 4x de klok verzetten tijdens deze reis. Ik gooi alvast een wasje in de machine. Hij doet het nog steeds. Zoooo blij mee! Ik moet er niet aan denken dat we ook nog eens de was op de hand moeten doen. Genoeg ander werk die al onze tijd in beslag neemt. Ik maak een yoghurt ontbijt. De laatste ananas is ook toe om gevild te worden. Helaas rijpt al het fruit erg snel. Binnen twee weken zitten we zo zonder. Van deze ananas extra genieten. Met een banaan, wat ananas en cruesli een heerlijke yoghurt. Als het licht is zet ik de generator en de watermaker bij. Ik begin de kuip te soppen en te ontzouten. Lekker alles plakvrij. Een heel groot goed voor het comfort. De watermaker is daarvoor essentieel. Anders zouden we zo door onze drinkwater voorraad zijn. In dat geval is het alleen hopen op een verdwaalde regenbui om te kunnen ontzouten. Na een dag spray over dek voelt alles al klam van het zout. Je loopt het op die manier zo naar binnen en uiteindelijk wordt alles binnen ook klam van het zout dat je meeneemt van dek. Als ik mijn hand langs de hele railing zou halen heb ik een vaatje vol zout. Na de kuip komt de cockpit tent, ramen en het achterdek aan de beurt. De wasmachine is al klaar. De was hang ik op het achterdek tussen de bezaan stagen. Een beetje beschermt tegen de wind en eventuele spray. Als laatste zijn het dek, de ingeklapte passaatbomen en de railing aan de beurt. Ondertussen natuurlijk gewoon uitkijk houden en zeilen trimmen. Ook slaat er twee keer lucht in het zee-inlaat filter. Daar houdt de watermaker niet van. Watermaker en generator stoppen, filter ontluchten en alles weer een voor een opstarten. Zo blijven we druk. Er zit zelfs een vis aan de lijn. Gelukkig weet hij zich los te werken. Even geen tijd voor hoor. Om 1100 ben ik zo goed als klaar. De drinkwatertank en de batterijen zijn vol. Wel zo goed want het is vandaag bewolkt. Geen tot weinig zonnestralen die binnenkomen. We hebben zelf een eerste regenbui. De ochtend en de wacht is al bijna weer voorbij. Ethan wordt wakker en neemt ook een yoghurt. Om 1200 zetten we de Noon positie op Noforeignland. We appen wat en proberen nog een keer de doop video online te zetten. Tevergeefs. Ook via Facebook kan je blijkbaar maar 3 min posten. Dan komt het in Gambier wel. Vreemd want ik zou het toch via Starlink op mijn You Tube kanaal moeten kunnen uploaden. Dat duurt echter op dit moment erg lang. Wordt een beetje te kostbaar Off Shore met USD 2.14 per GB. Ondertussen heeft Ethan een Spaghetti gemaakt. Met verse Parmezaanse kaas, uit een zakje! Na het eten tijd om even te gaan liggen. Slapen in de middag lukt nog niet echt. Om 1550 ben ik er alweer uit. Ethan is druk met zijn deel van de schoonmaakdag. Hij heeft gestofzuigd en nu even een doekje langs alle schotten die we vastpakken en tegenaan lopen. Dan nog wat Pledge en alles is weer fris. We maken een nieuwe yoghurt. 1800! Tijd voor een sundowner biertje. Verveel je je niet op zo’n lange reis wordt ons gevraagd? Man geen tijd voor! En nog al het leeswerk. Om maar niet te vergeten dat we ook weer eens brood moeten gaan bakken. Van luieren komt weinig. Straks wat verder inlezen. Vanavond zetten we de klok een uur terug, naar UTC-6 of GMT -6. Whatever. Geen vis vandaag. Wel vannacht een kleine squit-lokaas verloren. Afgebeten denk ik. Zo gaat het hard en halen we Gambier niet met de lures. Alison en Dan hebben al wel een paar extra lures voor ons gekocht. Zij gaan een dezer dagen ook vertrekken naar Gambier vanuit Panama. Ook een top stel, leuk dat die ook naar Gambier komen. De avondwacht is zeer onrustig. Ik probeer een boek te lezen over de Pacific eilanden maar kom amper verder. De overheersende wind is SE, lekker windje, 15 kn en we lopen 7 tot ruim 8 kn. Er trekken echter meerdere squalls langs. Ik stuur 60 á 70 graden aan de wind voor een koers van 235. Door de squalls verandert de wind richting en sterkte enorm. Dan weer stuur ik 210 dan weer 275. Dan weer 19 kn wind, even later 5 kn wind. Ik moet constant de koers en de zeilen aanpassen. Ik word er gek van. Heel onrustig en ik kom geen bladzijde verder. Ik hoop dat als Ethan straks op wacht is dat het weer wat stabieler is. Anders zal er van slapen voor mij weinig terecht komen. We gaan ook nog een uur terug. Een half uur extra wacht. Ben blij als ik mijn bed in kan. Dus heel blij dat we met z’n tweeën zijn. Een lucky strike. Had me geen beter behulpzaam tweede bemanningslid kunnen wensen. Een paar extra dames was natuurlijk een kers op de taart geweest. Maarja, je kan niet alles hebben in het leven. Dat komt ook wel weer.

 

Donderdag 10 April, 25, Day 10 (Noon 07°23’.9S 092° 25’.1W 180’~7.2 kn/ 1222’)

Als ik de gebeurtenissen van deze dag opschrijf is hij al bijna voorbij. Wat heb ik ook alweer allemaal gedaan vandaag? De zon kwam van morgen op om 0615, net nadat mijn wacht was begonnen. Goed dat we de klok een uur teruggezet hebben. Ik lees wat in de boeken over Gambier en Polynesië in het algemeen. Ik neem een yoghurt ontbijt met ananas, banaan en cruesli. Heerlijk. Het is volledig bewolkt. Weinig zon vandaag! Vannacht enkele buien uit squalls gehad. Ook deze morgen nog een flinke bui. We voeren voor de wind en alles regende de kuip in. Vandaag de achterramen van de kuiptent erin zetten. Die zullen het in de kuip beter drooghouden. De wind wil ook niet echt doorzetten. Een schamele 10 kn. Dat mag wel wat harder. Er staan behoorlijke kruisdeiningen. Abayomi wordt alle kanten opgeslingerd. Daardoor wordt de genua ook niet optimaal gevuld. Om nu de passaatboom te zetten is geen oplossing want dan lopen we voor de wind nog langzamer. De ballooner is ook geen optie. Met de overtrekkende squalls is dat vragen om problemen. We sturen bovendien van de te verwachte windvelden af en te veel naar het westen. We sturen nu een beetje zuidelijker, naar meer wind. Door de kruis deiningen doe ik deze morgen verder niet echt veel. Gelukkig hebben we alle huishoudelijke werkzaamheden gisteren gedaan. Om 11 uur is Ethan wakker en maken we een uitgebreide brunch, gebakken eieren met spek, ui en tomaat. Aan eten voorlopig geen gebrek. We zorgen goed voor ons zelf. Ik download de grip files voor de weerkaarten en verstuur wat what’s app berichten.

Vandaag een nieuw afstandsrecord. 180 mijl in 25 uur is 7.3 kn gemiddeld. Kan zeker nog wel een tandje sneller. Dat verwachten we in de komende dagen. Om 1330 ga ik even liggen. Eerst wat lezen want slapen wil nog steeds niet lukken in de middag. Ethan probeert van alles om wat rustiger in de deining te liggen. Wil niet lukken. Het gevolg is dat ik niet in slaap kom van alle winch handelingen. Om 1600 geef ik het op en stap uit mijn kooi. De wind is iets gedraaid maar nog steeds 10 á 12 kn. We besluiten om de ballooner erbij te zetten. Aan de horizon zien we wel aardig wat donkere wolken ontstaan. Dat voorspelt niet veel goed. Toch ff een uurtje de ballooner erop, tot het donker wordt. Deze keer zetten we de ballooner aan bakboord kant. Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Altijd aan stuurboord kant gezet. We gooien wat blokken en schoten om. Zetten de passaat bomen en daarna de ballooner. We liggen gelijk een stuk rustiger en minder te rollen.

Wat een topsysteem toch. Dank Henry Amel We nemen een G&T als sundowner. Halverwege begint de wind wat toe te nemen. Het wordt zo ook donker. De ballooner staat nu voor het eerst bij mij aan bakboord. Het muis-profiel zit nu aan de andere kant. Dat werkt dus ff anders. De ballooner zullen we naar stuurboord moeten laten gijpen, in de genua. Anders kan de muis om de ballooner los te klikken niet omhoog. Allemaal net ff een andere benadering. Moet je wel bij blijven nadenken. Nu in deze deining omhoog de mast in is geen pretje. Niet onmogelijk maar liever niet. Ik besluit om de ballooner dan toch maar weer naar beneden te halen. Het is nog licht. We gijpen de ballooner in de genua en sturen de muis omhoog met de val. Klik. Is hij los? Normaal valt de ballooner gelijk naar beneden. Nu niet. Nog een keer de muis een stukje naar beneden en opnieuw in de swivel omhoog. Klik. Weer valt hij niet. Dan realiseer ik me dat de ballooner tegen de genua geplakt wordt door de wind. Als ik een beetje aan de onderhoek trek zakt hij geleidelijk naar beneden. Gelukkig, dat is een pak van mijn hart. Samen halen we de ballooner binnen en ruimen alles op. Weer een mooie oefening voor Ethan. Zo leert hij elke dag wat bij. En ik ook! Tijd voor Nasi Goreng met satésaus. Heerlijk! We ruimen de afwas op en Ethan neemt een douch voor het te kooi gaan. Even alle zout eraf voor je je kooi instapt. De wind neemt toe en onder een volle maan varen we met een lekkere vaart van 7 kn de nacht te gemoed. Ik neem een bakkie koffie met een Grand Marnier en een stuk pure chocola. Het leven is goed We hebben al meer dan 1280 mijl afgelegd. Om middernacht zijn we precies 10 dagen onderweg. Ongelofelijk, de tijd gaat zo snel. Nog 3 dagen en dan zitten we met deze snelheid al op de helft. Geen eens tijd om me te vervelen. In de loop van de wacht begint de wind toe te nemen tot 18 á 20 kn. Ik haal een beetje genua binnen om niet te veel helling te hebben. We lopen ruim 8 knopen. Soms zelfs over de 9, met een gereefde genua! We doorklieven de Pacific Ocean, de nacht in, onder een halfwindse koers van 240. Machtig! Comfortabel in de center cockpit in alleen een korte broek. De kuiptent hebben we dicht om het zout buiten te houden. De temperatuur wordt ook steeds aangenamer. 27 ° C Iets koeler. Het is s’ nachts niet meer zo warm binnen. Liggen we niet meer te zweten. Als ik aan dek een controle rondje maak zie ik alweer drie vliegende vissen liggen. De kleintjes die nog leven gooi ik terug. De grote hangen we morgen aan de lijn als lokaas voor die grote tonijn waar we op zitten te wachten.

 

Vrijdag 11 April, 2025, Day 10 (Noon 08° 19’.9S 095°09’.1W 175’~7.3 kn/ 1397’)

De dag is alweer voorbij als ik dit opschrijf. Nadat de zon is opgekomen begon ik met het aanzetten van een nieuwe lure aan de hengel. Weer een afgebeten. De lures gaan hard zo. Nu zet ik er een aan met een squit en een aan dek gespoelde vliegende vis. Al snel heb ik beet maar de vis is slim en hapt alleen de vliegende vis eraf. Bijna. Ik neem een douch, scheer me en lees verder over de eilanden. De wind neemt toe. We verleggen de koers iets meer naar het westen om zo bijna voor de wind te varen op de genua en de bezaan. De zee is chaotisch en de deiningen komen van drie kanten. Ze worden hoger. Ik schat 3.5 m 10 seconden. We rollen en surfen over de golven. Elke dag gaan we voorlopig een record afstand afleggen, 7, 8 soms tikken we de 9 aan. We zitten vol in de Trade Winds met windsnelheden van tussen de 15 tot 23 kn. Ik maak de kuip aan kant en controleer of alles ok is in de machinekamer. Alles ziet er goed uit. Ik loop alle groentes en fruit na. De overgebleven champions zijn helaas aan het rotten. Die kunnen overboord. Alle groente en wat fruit uit de bank koelkast weet ik in de deur koelkast onder te brengen. Alleen de laatste papaja is te groot. Die gaat met wat appels in een net. Het broodbeleg kan in de nieuwe Dometic koelkast. Nu kan de oude bankkoelkast uit. Die hebben we niet meer nodig. Zo gebruiken we een stuk minder energie. Tenzij we een grote tonijn binnen weten te hengelen. Dan zetten we hem weer bij. Om 1100 komt Ethan boven. Hij neemt ook een yoghurt met ananas en banaan. Nu hebben we nog één gewone banaan over. Die gingen erg snel. Wel hebben we een aantal bruine eerder gepureerd en ingevroren. Zo kunnen we nog een keer bananenbrood maken. Volgende week of zo. Even wat bewaren. Verder hebben we nog 6 platanen. Ik maak voorbereidingen om Mexicaanse tortilla’s te gaan maken. Ui, paprika, tomaat, prei, beetje witte kool, bruine bonen, mais, knoflook en gehakt. En natuurlijk een avocado voor de guacamole. Daar hebben we er hierna ook nog een van. Om 1200 zet ik de Starlink bij en upload de Noon positie en track op Noforeignland voor de thuisblijvers.

Laat vooral weten in de opmerkingen onder deze blog als je de Noon posities volgt. Dat geeft ons een idee of we de Noon positie en track elke dag of een keer in de week moeten uploaden. Ik download het weer nog een keer maar daar zal niet veel in veranderen de komende week. Wat whatsappjes en e-mail checken. Dan maak ik het middag eten. We hebben een heerlijke goed vullende lunch. Tijdens de lunch zien we toch echt een schip! (FOTOS) Even niet zichtbaar op de AIS. Ik reset de computer en dan zien we hem ook op het scherm. Hij passeert op 4 mijl aan stuurboord. Mooie check van de AIS. We roepen hem op de VHF. Een Filipijnse officier beantwoord de oproep. Kraakhelder. Hij is onderweg van Nieuw Zeeland naar Balboa Panama. Na het eten verleggen we de koers weer naar 240. Terug backstage wind. 120 graden van bakboord in ZW-wind 18 kn. We lopen gelijk weer 8 knopen en rijden schuin over de deining heen. Zo liggen we minder te rollen. Af en toe worden we door een hoge deining wel nog op ons kant gezet. Ik probeer vanaf 1400 te slapen. Eerst lukt het niet en om 1500 hoor ik de hengel ratelen. Even later echter wordt het stil. De tonijn heeft weten te ontsnappen. Uiteindelijk blijk ik in slaap gevallen te zijn want om 1750 maakt Ethan me wakker voor de wacht wissel. Even weet ik niet wat voor tijd het is. Heb zelfs het gevoel dat het 0550 in de morgen is. Oh nee ik heb eerst nu de avondwacht . Ik neem een kop koffie en zie dat de deining wat regelmatiger is geworden. De wind is ook iets afgenomen tot 16 kn. Halve wind lopen we 7.5 tot over de 8 kn. Er kan wel weer wat zeil bij. Het grootzeil zetten we weer helemaal bij en iets meer genua. 8.5 kn. Top. Heerlijke zonsondergang. Nog wel bewolkt. Weer zien we een schip aan de bakboord horizon op 10 uur. Dit keer alleen het felle licht van de vislampen. Hij is niet op de AIS zichtbaar. Als het donker is halen we onze vislijnen binnen. Ethan neemt een douch, een G&T slaapmutsje en we zetten de muziek wat harder. I did it my way, de versie van Herman Brood. Hij deed het op zijn manier. Een artiest, schilder en drugsverslaafde. Maar een hele sympathieke gozer. Hij deed het op zijn manier en sprong voor zijn 50ste verjaardag van het dak van het Novotel in Amsterdam. Ethan kruipt zijn kooi in en ik schrijf dit deel van de blog. Het is 2100. Ik geniet van de opkomst van de volle maan. De nacht is licht. We lopen ruim 8 kn. Gambier here we come. Machtig. We are doing it! Nog twee weken. Dat gaat zo snel. ETA 25 April. Elke dag rond ons middaguur zetten we even de Starlink een uurtje bij. Dus wil je appen doe dat dan voor die tijd of rond 1200 lt., GMT-6 op dit moment. Een e-mail is ook mogelijk.


Later xoxo


6 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Apr 17
Rated 5 out of 5 stars.

Om stil van te worden al dat werk en anderen ook nog mee te kunnen

laten genieten van jullie reis.Top dat jullie ook een geweldig team vormen.

Blijf van dit alles genieten ik doe dat ook .

Groet,

Hans

Like

Guest
Apr 15
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric

ik vind het toch wel spannend hoor! en het werk houdt idd nooit op, pfff! Fijn dat jullie zo een goed team zijn. Ik wens jullie veel voorspoed en goede wind en lekkere vis!

groetjes,

Marjolijn

Like

Guest
Apr 14
Rated 5 out of 5 stars.

Love the blog and was thrilled to watch Hairy Barracuda's Baptism. What a fine shellback! LOL. I send my esteemed approbation to Captain Eric and King Neptune. I do check noon locations on NoForeignLand out of curiosity but if it becomes a hassle for you I'll take what I can get, whenever.

Ethan is great at communicating on What's App. Sail on .... Betsy

Like

Lourens
Apr 13
Rated 5 out of 5 stars.

Wouw, guys. What an incredible journey so far. Great to read the progress on this crossing. From North to the South of the equator, a truly achievement for the two of you. Quite some work for the two of you in a tight schedule of 6 on 6 off. Amazing story. Keep up the good spirits and hope to read the rest of the the journey soon.

Regards, Lourens.

PS: I do not follow you on noforeign…..

Like

Guest
Apr 13
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric, goed om van jullie te horen. Werd al een klein beetje ongerust omdat ik de blogs 85 en 86 nog niet had ontvangen.

Kan ze nu gelukkig lezen.

Wat een verhaal weer met de superleuke video van Ethans doop door King Neptunus. Wat heb je een geweldig leuk en goed maatje aan hem, een Topper👍

Zo te zien never a dull moment maar het houdt jullie en de Abayomy in een goede conditie met daarbij onvergetelijke belevenissen. Tot horens Ton & Nicole


Like

You can't buy happiness

but you can buy a boat

and that's pretty much the same

©2023

bottom of page