top of page

Posts

Eric

Overwinteren Curaçao, Ups & Downs! (Blog 64)

Zondag 8 September, 2024 Dinghy weer te water.

Na de koffie komt John me even helpen met de dinghy en buitenboordmotor. De rand tussen de harde bodem en de tubes is weer vastgelijmt. en heeft 48 uur kunnen uitharden. We laten de dinghy te water en hangen daarna de 15 pk erachter met behulp van de bezaan giek.

Ik wilde eerst de kleine buitenboordmotor erachter hangen maar dat is hier in Spaanse wateren met die grote afstanden niet echt handig. Met de klein durf ik niet zoveel grote afstanden te varen. En ik moet gewoon testen of de lijm houdt.  Een paar dagen proberen en dan kijken. Fingers crossed! Ik vaar eerst naar Equus om de drie stootwielen te brengen. Dei willen ze graag overnemen. Toch weer US$120. De halve prijs van wat ze kosten en er zit al een beschermhoes en een lijn aan. Zij zijn er blij mee en ik heb weer wat meer ruimte. Dan vaar ik naar Into The Blue om even te kijken hoe zij de duik compressor in de bb kuip bak hebben geïnstalleerd. Ziet er netjes uit. Even bij Filip langs om mijn board op te halen. De reparatie moet alleen nog een beetje opgeschuurd worden. Als ik terug aan boord ben ga ik er gelijk mee aan de slag. Ik kom er echter achter dat er op de punt van het board nog een crack in de schaal zit.

Er sijpelt heel langzaam een beetje vocht uit. Dan kan ik er dus nog niet mee varen. Eerst een paar dagen goed laten drogen en ook deze crack lamineren. Zit weer lekker mee! Ik ga ondertussen even met de duikbril kijken of de naad van de dinghy houdt. Ziet er voorlopig ok uit. Ik besluit om het onderwaterschip maar weer schoon te maken. Het gaat hard hier. Na twee uurtjes ziet het er weer redelijk schoon uit. Volgende keer in Klein Curaçao. Ik neem een yoghurt met muesli en banaan. Even relaxen. Om 1645 ga ik met Filip tennissen. We hebben een baan gehuurd. Dat wordt de eerste keer sinds ik bij TVP heb gespeeld. Zeker 1.5 jaar geleden. Kan me het eerlijk gezegd niet meer herinneren wanneer de laatste keer was. We gaan er op de scooter naartoe. Mooie baan alleen wel hardcourt. Er zijn ook veel Padel banen hier. Filip kan aardig tennissen. Ik kan goed merken dat ik lang niet getennist heb. En dan hardcourt, behoorlijk warm nog (28⁰C) en zachte ballen. Ik bak er niet veel van. Mijn conditie is ook super slecht. Ik beweeg gewoon te weinig op de boot. Na het tennissen nemen we nog een biertje bij Uncle J. We hadden er wat willen eten maar dat was blijkbaar vanmiddag. Terug aan boord maak ik een grote boerenomelet. Dan is het alweer 2100. De tijd gaat zo snel.

Maandag 9 September, 2024 Diesel tank leeg maken of niet? Nachtduik op Superior Producer

Ik ben erg in dubio! Er lekt op een of andere manier nog steeds een heel klein beetje diesel van onder de brandstoftank.

Het is nu 4 maanden geleden dat ik de pakking op de flens en de afsluiter heb vervangen. Toen is er bij het er afhalen wel een litertje diesel gemorst toen ik de flens eraf haalde. Het is een stuk minder dan het was maar er komt nog altijd een vochtig doekje weg na een dag. Nu zit er nog maar 160 liter in de tank. Ik had het plan om nogmaals de pakking op de flens onder aan de zijkant van de tank te vervangen. Ik had al geregeld dat ik de 100 liter reserve diesel uit de jerrycans bij Lindsey in de tank te kunnen gooien. En dan met een transfer pompje de tank verder leeg te maken in de jerrycans. Alles afgezegd! Ik heb weer met een lampje en spiegeltje mezelf in een hoekje gefrommeld en zitten kijken. Ik zie het niet lekken of zweten. Nu weer een vloeitje onder de flens en afsluiter gelegd. Het lijkt niet dat deze lekt. Maar weer even afwachten. Een dilemma! De rest van de middag doe ik niet veel. Ik maak een grote salade voor mezelf want vanavond zal er wel niet veel komen van eten. Ik maak de duikspullen klaar en leg ze in de dinghy. Om 1700 vaar ik naar Lindsey. We laden alle duikspullen in de auto en rijden naar de Tula pier van de cruise terminal. Er ligt nog een groot boorschip dat om 1700 zou vertrekken. Op Marine Traffic zien we de sleepboten er al bij liggen. Het is niet helemaal duidelijk of we nu een nachtduik op het wrak mogen maken. We rijden gewoon naar de poort en ik klets wat met de bewaakster. Ja, we gaan zo duiken als het boorschip weg is. Officieel schijn je maar tot 1800 te mogen duiken op het wrak maar dat laten we even in de midden. Ik sein snel Johan, Shannon, Kurt en Elke in dat ze gelijk achter ons aan moeten komen. Het lukt. We zijn binnen. Nu nog het schip op tijd weg. Het duurt allemaal wat langer.

Net als de zon onder is maakt het schip los. We maken alle spullen klaar en lopen naar het einde van de pier. Vier van ons gaan via de kleine steiger. Kurt en ik springen van de grote pier. We dalen af naar 30 m. Eerst is het zicht niet zo goed. Waarschijnlijk door het draaien van de schroeven van het boorschip. Dan zien we ineens dat we al naast het wrak zitten. Gaaf. Er is niet zoveel vis als de vorige keer maar dit is supergaaf. We dalen deze keer ver af in het schip. Kurt en ik komen zelfs bij de machinekamer van de Superior Producer. De hoofdmotor staat er nog helemaal. Er is weer zoveel te zien. Na 40 minuten zwemmen we onder de pier en daar zijn we nog een 16 minuten op ondieper water. We zien een octopus, veel slapende papegaaivissen, een moreen en een kleine schildpad. Video : https://youtu.be/h1_vaB_Rh1A  Een toffe duik weer met een toffe groep.

Als we alles weer in de auto hebben rijden we naar het restaurant vlakbij en nemen nog een biertje en wat te eten. Niet te lang want morgen gaan we met z’n achten naar het west eiland. Daar hebben we het plan om twee duiken te maken. Om 2300 ben ik terug aan boord. Spullen uitspoelen, dinghy in de takel en dan is het alweer 2330. Tijd om naar bed te gaan. Morgen vroeg op. Om 0830 bij Lindsey.

Dinsdag 10 September, 2024, Duikexcursie, dinghy plakken

Als ik wakker word en mijn koffie heb gedronken neem ik snel een duik om wakker te worden om 0700. Als ik onder de dinghy doorzwem die in de val hangt aan stuurboord zie ik dat de verbinding tussen de harde bodem en “tubes” aan bakboord voor (weer) is losgelaten over 50 cm. Dat is volgens mij net een deel wat ik nog niet gelijmd had. Geen tijd nu, snel wat boterhammen smeren en om 0750 naar Lindsey. We gaan vandaag met z’n achten op duik excursie. Lindsey (Britt), Shannon & John Carisma; zonder H) Kurt & Elke (Into the Blue) en Magnus & Iris (LuLu). We gaan met drie auto’s. Eerst naar Double Reef. Om 1100 zijn we er.

Eigenlijk ten westen van Tula Pier waar we gisterenavond hebben gedoken. Het is wel een stukje lopen vanaf de parkeerplaats (250 m) met de tank op ons rug. Het is de moeite waard. Een prachtige duik van 55 minuten tot 25 m diepte. De foto’s en video’s zeggen genoeg.

Dan rijden we naar een plaatsje halverwege het eiland waar we de tanken vullen. Bij Relaxed Guided Dives BV. Voor Lindsey en mij eigenlijk niet nodig want we hebben ieder twee tanks bij ons. Ze zijn echter binnen vijf minuten vol. €9,-/stuk. Supersnel. We krijgen gelijk allerlei aanbevelingen voor de volgende duik. We besluiten naar Porto Marie te rijden.

Een beach resort met een prachtig rif op 50 m van het strand. Eerst een bami goreng met kip van de green top BBQ. Lekker maar Shannon vindt mijn Nasi Goreng beter. Mooi zo. Om 1300 maken we ons klaar voor de tweede duik. Het strand ligt vol met witte toeristen 😊 Allemaal selfies makend met het azuurblauwe water op de achtergrond. Wij lopen van het strand de zee in en verdwijnen als Poseidon onderwater. Zo leuk met z’n achten. Een toffe groep. En allemaal goede duikers. Een prachtig rif met gigantische scholen vis. Ik kom er middenin. Grote en kleine morenen, prachtige koralen. We gaan niet al te diep (22m) want het onze tweede duik. Na 50 minuten zijn we terug op het strand. Een zeer geslaagde tweede duik. Hier een mooie compilatie van de laatste drie duiken door Shannon.

We kunnen alle spullen afspoelen bij de lokale duikschool en douchen. Zeer comfortabel. Lindsey en ik rijden nog even langs Marine Zone om te kijken of ze pvc twee componentenlijm hebben. Helaas. Niet. Dan ga ik het gewoon met de Hyperlon lijm proberen die ik heb. De andere delen die ik gedaan zitten ook nog vast. Moet wel weer extra lijm gaan bestellen. Hier hebben ze het niet dus dan moet ik het in Nederland bestellen. Hoop dat Jos het mee wil nemen. Die heeft al wat kleine onderdeeltjes. Als we terug zijn bij Lindsey laat ik snel alle duikspullen in mijn dinghy en vaar terug naar Abayomi. Alles er weer uit en klaar maken om de motor eraf te tillen en de dinghy aan dek. Ik ben net klaar met de voorbereidingen als John aan dek staat. Met z’n tweeën is het allemaal binnen 10 minuten gebeurd. Motor in de bezaan val, op de steun aan stuurboord. Brandstoftank uit de dinghy, dinghy naar voren en met de val eruit tillen. Het wordt bijna routine (helaas, John 😊) John en Shannon gaan snel verder want die moeten nog even de auto inleveren. Ik maak de reparatie schoon met de tuinslang, droog de boel, Met Thinner haal ik de oude lijm weg. Dan even opschuren en afnemen met Aceton. Ik wil het graag vanavond in de lijm hebben. Gelukkig heb ik nog een beetje twee componenten lijm die binnen 24 uur droogt. Genoeg voor dit deel. Lijm aanmaken. Daar word ik iedere keer nerveus van. Het luistert zo nou. Het lukt me ook deze keer weer niet om de goede verhouding te krijgen. Een eetlepel en drie druppels harder????? Wat voor eetlepel? sht**** De lijm wordt alweer snel harder dus maar snel de boel insmeren en hopen dat het goed gaat. Alles ingesmeerd en dan wat houten latjes erop met een aantal stukken duik lood. En maar weer duimendraaien. We gaan het zien. Niet veel meer te doen dan duimendraaien. Moet het opnieuw? Dan moet het opnieuw! Dan zit ik drie dagen aan boord i.p.v. 1.5. Ik neem een G&T en wat borrelnootjes. Een paar crackers met heerlijke brie. Vanmiddag hebben we warm gegeten. Het is alweer 2030. Een lange maar mooie dag met de groep. Volgende week gaan we maandag of dinsdag weer naar Klein Curaçao. Voor een aantal duiken waaronder een grot duik. Ik kijk ernaar uit. Nu even pauze van het duiken. Het is fantastische maar ook zeer vermoeiend.  Morgen ook de laatste crack in mijn foil- board maken.

Woensdag 11 September, 2024 Curaçao.

Ik controleer de lijm op de dinghy. Redelijk. Wel zie ik nog een paar kleine puntjes los zitten. Ik heb ook nog een gewone 1-componenten dinghy lijm. Ik probeer het daar maar eens mee. Net die puntjes vast zetten voorkomt misschien dat er water onder komt. Starlink stuurt een berichtje dat er weer wat verandert in de abonnementen. Vanaf 10 oktober waarschijnlijk niet meer mogelijk om offshore mobile priority aan te zetten voor US$ 2/GB. Er is dan alleen een heel duur abonnement mogelijk van US$ 268/ per maand als ik offshore internet wil hebben. Dat wordt te duur. De roaming zou wel hetzelfde blijven tot 12 mijl offshore. Pfff we gaan het maar weer afwachten. Ik ben al een aantal weken aan het nadenken waar ik de boot eruit kan halen om het onderwaterschip te doen. De anti-fouling is er voor een deel af. Zelfs de harde anti-fouling. Ik ben ook ongerust dat er toch weer osmose plekjes op zitten aan bakboord voor. Als ik volgende week op Klein Curaçao ben ga ik een video maken met de GoPro en kijken wat de werf in Nederland ervan zegt. Het probleem is dat ik hier in de Caribbean erg moeilijk aan de juiste International BV verf kan komen die erop zit. Ik heb nu weer een International BV dependance in Colombia aangeschreven om te kijken of ik het daar kan krijgen. Anders moet Delta Yachts het me maar gaan opsturen vanuit Nederland. Ook ben ik in Cartagena dus op zoek naar een werf waar ik de kant op kan. Het is een hele uitzoekerij. Om 1100 komt Filip aan boord. Samen repareren we de laatste cracks op het foil board met epoxy en fiberglas matjes.

Nog een dagje drogen en dan kan ik eindelijk weer met het wing foilen oefenen. Als het board in de epoxy staat ga ik weer verder met zoeken naar een werf in Cartagena. Zo gaat de dag weer voorbij. Ik bekijk de foto’s en filmpjes die we gisteren tijdens het duiken hebben gemaakt. Het waren twee mooie duiken.  Deze avond maak ik tortilla’s met gehakt, knoflook, bruine bonen, wortel, ui, paprika, tomaat, slablaadjes en Guacamole. Allemaal verse groentes. Ik ben trots dat ik weer eens netjes kook. Dan gelijk de afwas en de vloer even doen. Tijd voor Nieuwsuur en een beetje TV. Morgen hopelijk weer de dinghy in het water.

Donderdag 12 September, 2024 Curaçao

Ik probeer deze ochtend weer om de International verf te krijgen. Ik heb bericht van International in Colombia maar die komen al snel terug dat ze niet kunnen leveren. Een groot probleem om aan deze verf te komen. Wat nu? Volgende week maar eens een video maken en met Delta Yachts in Colijnsplaat bespreken. De dieseltank blijft ook een issue. Ergens komt een hele klein lekkage vandaan maar ik kan het niet vinden. Wat moet ik!!!!! Het aantal zorgen wordt groter en verontrust me! Het geeft me een knoop in mijn maag. Proberen te ontspannen. Trust the journey! Deze morgen de dinghy weer in het water en hopen dat de gelijmde delen houden. Ik had nieuwe pvc-lijm besteld die bij Jos Overbeek in Delft zou worden afgeleverd. Om onduistere reden hebben ze het bij een service punt afgegeven zonder bij Jos langs te gaan. Gelukkig is Jos bereidt om er even heen te lopen zodra ik een afhaal code heb. Het is een paar minuten lopen zegt hij. Wat moet ik zonder zulke fijne mede cruisers die begrijpen hoe lastig het soms is om iets te krijgen. Heel veel dank Jos!  Hendrik wil al naar Colombia. Zo ook Filip hoor ik deze morgen. Ik zou ook wel willen maar moet nog op de nieuwe regelateur voor de dynamo en de duikcompressor wachten tot einde van de maand. En we gaan zeker nog een keer of twee naar Klein Curaçao tussendoor. Ik gooi de dinghy met hulp van Chris (Dali) in het water en hang de 15pk erachter. Ik vaar even naar het tankstation en gooi de brandstoftank weer vol. Daar kom ik Hendrik tegen. Na een praatje ga ik langs bij Filip. Die gaat morgen naar Colombia. Daar zie ik hem wel weer. Dan even langs de surf school. Met Max spreek ik af om zondag nog een les te nemen voor het foil surfen. En misschien gaat hij een paar dagen mee naar Klein Curaçao als hij vrij kan krijgen. Terug aan boord neem ik het board onder handen. Even alle overtollige epoxy afschuren en de boel een beetje polijsten. Dan neem ik ook gelijk de dinghy onder handen. Deze schoonmaken en de vlekken wegpoetsen. Ondertussen krijg ik een appje van Jos dat mijn Nasi Goreng nu wereld beroemd is. Steve en Judy van Fair Isle hebben het in hun vlog verwerkt. Leuk.

Aan het einde van de middag vaar ik met de dinghy even naar Lindsey voor een praatje en om mijn duikfles op te halen. Als ik erheen vaar komt Filip (sv Kaloa) net naar buiten zetten. Hij gaat naar Colombia nadat hij bij Boca nog even het onderwaterschip heeft geborsteld.

Ik drink een biertje bij Lindsey en we spreken af om zondag morgen nog even boodschappen te doen voor we maandag naar Klein Curaçao varen. Terug aan boord heb ik een video call met Stephie, een dame van 35 uit Puerto Rico die graag een stuk wil meevaren. Ik laat de boot zien en we spreken een uur met elkaar. Nu even afwachten of en wanneer ze aan boord komt. Ik neem de nasi goreng uit de vriezer en maak er een satésaus en een gebakken ei bij. De rest van de avond kijk ik Louise Vuitton Cup/ America’s Cup races en wat documentaires.

Vrijdag 13 September, 2024, Curaçao, Spaanse wateren

Ik voel me een beetje koer loos op dit moment. Ik heb moeite om me zelf enthousiast te maken om wat te doen. Ik zou wat onderhoud kunnen doen maar kan mezelf er niet toe zetten. Er moeten een aantal knopen doorgehakt worden maar ik kom er maar niet toe. Eerst de afwas maar eens doen. De boot moet ook aan dek schoongemaakt worden. Maandag echter gaan we weer aan de wind naar Klein Curaçao en wordt alles zout. Dat kan beter wachten tot in Klein Curaçao nadat ik voldoende water heb gemaakt. Daar ook maar weer eens zelf een was draaien om de was machine weer te laten draaien. Het is bewolkt vandaag. Het heeft zelfs een paar druppels geregend. Ik ga vandaag een wandeling maken naar de top van de berg Seru Kabritu of Kabrietenberg waar ik de hele tijd tegenaan kijk. Ik vaar langs John & Shannon om te vragen of ze mee willen. Die hebben nog wat telefoontjes te doen. Ik vaar naar de voet van het schiereiland waar een klein oud steigertje ligt en een gezonken vlet. Bergschoenen aan. Ik loop langs een smal pad, soms over het vulkanische gesteente. Soms klimmend. Binnen een half uur sta ik al boven. Dat is snel. Ik zie John aan dek van zijn boot en geef hem een yell. Dan zie ik dat hij zijn drone in de lucht brengt. Leuk. Johns Video :

With thanks to John , sv Carisma

Het uitzicht is prachtig. Na een half uurtje probeer ik aan de andere kant van de berg een nieuw pad te vinden terug naar de dinghy. Dat valt echter tegen. Alles is overwoekerd. Uiteindelijk zit er niets ander op dan terug omhoog te lopen. Via het pad dat ik oorspronkelijk omhoog was gegaan weer naar beneden. Twee keer de Kabrietenberg beklommen. Terug bij John aan boord download ik gelijk de videobeelden. Dan overtuigt hij me om toch even te gaan oefenen met wing foilen. Hij let wel op als ik afdrijf. Terug op de boord gooi ik het foil board in het water en pomp de wing op. Als alles klaar is laat ik het John weten. Hij komt eraan. Als hij en Shannon in hun dinghy komen aanvaren hoor ik ineens de wing sissen! NEE HE!!!!??? Een lek. Pfffff Deze set brengt me geen geluk! € 950 en nog pas twee keer op het board gestaan! En nog niet echt goed ook. Ik app Hugo-Jan. Die heeft een adres waar hij de wing al een keer heeft gebracht. Lindsey appt net of ik nog mee wil rijden. Hij gaat een anker permit halen voor volgende week. Als een geschenk uit de hemel. Lindsey pikt me op bij het dinghy dock. Eerst rijden we langs de havenmeester voor de ankerpermit. Dan langs de reparateur. Hij gaat hem morgen maken. Ik kan hem dan zondag ophalen. Dat komt goed uit want dan gaan we toch boodschappen doen. Als alles meezit kan ik dan zondag middag toch nog naar de afgesproken les met mijn eigen wing set. Om 1625 ben ik terug aan boord. Niet een verloop waar ik vanmorgen aan gedacht had! Eerst maar eens een G&T. Het is tenslotte vrijdag middag. Weekend! :)  Het is hier altijd weekend aan boord toch?

Zaterdag 14 September, 2024, Formule 1 en Duik

Deze morgen eerst de kwalificatie voor de Formule 1 kijken. Leclerc uiteindelijk op pole position. Max 6de plaats. Beetje teleurstellend. Maar er is van alles mogelijk morgen. Al snel komen de andere op de app of ik ook geïnteresseerd ben in de duik deze middag. Tuurlijk. We gaan met John & Shannon, Kurt & Elke en Lindsey. Drie dinghy’s. Leuk. Tot die tijd maar even mijn blog bijwerken. Voordat we uiteindelijk op duik gaan is het 1600. Ik vaar alvast naar Lindsey. Ik durf voorlopig nog niet met mijn dinghy te gaan. En zeker geen twee mijl op zee met veel golven. Eerst even kijken of de lijm houdt.

We varen met drie dinghy’s naar Beacon Point . Net voorbij Caracas Baai. Een aardig eind met de dinghy. Maar meer dan waard. Heel veel papegaaivissen in paartjes, een grote moreen en een schildpad tussen heel veel mooi koraal op een steil aflopende wand.

We duiken ruim een uur met als diepste punt 32 m. We hebben een geweldige groep. Goeie duikers en altijd enthousiast. En altijd behulpzaam. Ik voel me bevoorrecht Shannon, John, Lindsey, Kurt en Elke te hebben leren kennen. Om 1800 zijn we terug aan boord bij Lindsey. Ik neem nog een biertje en we spreken morgen af om 0900 voor boodschappen en de wing halen. Ik heb bericht dat hij is gemaakt. Morgen om 1400 dus lessen met mijn eigen setje.  Dan vaar ik nog even bij John & Shannon langs. Zij hadden mijn duiksetje meegenomen zodat Lindsey en ik iets lichter waren in zijn dinghy. Zo konden we iets harder meevaren. Als ik aan boord kom bij J&S is hij al weer bezig de flessen te vullen. Zulke aardige mensen. Komende week als we op Klein Curacao zijn ga ik een mooie Thaise gerecht voor iedereen maken.

Dat, de aanstaande drone beelden van John als ik aan het proberen ben te foil surfen en ons volgende avontuur bij Klein Curacao is stof voor de volgende Blog. Laat voor al een opmerking of vraag achter onder aan de blog. Even voorbij de previews van de andere blogs scrollen.

Later xoxo

9月18日
評等為 5(最高為 5 顆星)。

Hallo Eric,

Wow het ene na het andere mooie verslag met prachtige beelden

je moet het maar kunnen. Eric het was wederom top.

Leef het leven daar ben jij een mooi voorbeeld van.

Groet,

Hans😍

9月15日
評等為 5(最高為 5 顆星)。

Wat een heerlijke week weer Eric, in het teken van duiken. Prachtige beelden en inspannend volgens mij. Niet gek ook om soms even doelloos rond te lopen. Al die tijd op het Spaanse Water is natuurlijk heel wat anders dan het cruisen in de Carieb van afgelopen maanden. Prima tijd om alle reparaties te doen, al blijven dat vervelende klusjes, zeker met deze temperaturen.

Succes komende week en genieten op Klein Curacao 👍 We spreken ook zeker nog wat af 💪

Groeten Lourens.

9月15日

Ieder week weer leuk om je blogs te lezen!

Gave foto's en dronebeelden ook.

Joh, en die hoofdbrekers en downs vallen uiteindelijk allemaal in het niet met alle ups! 💪😎