top of page

Posts

Eric

Troubles in Paradise (Blog 65)

Zondag 15 September, 2024, Curaçao, Boodschappen en Wing foil

Deze ochtend beginnen we met de Formule 1 om 0700. Het is een ontzettend spannende race. Er gebeurt veel. Net voor het einde crasht Perez met Sainz. Dat gaat wel even duren, later afkijken. Om 0900 heb ik me Lindsey afgesproken om boodschappen te gaan doen en de gerepareerde wing op te halen. Ik vaar met de dinghy naar hem toe. Eerst doen we boodschappen bij Centrum Supermarkt. Groentes, fruit, brood, krentenbollen, ontbijtkoek wat bier en tonic. Zo weer €135. Dan halen we de wing op. Gelukkig gemaakt. En deze keer een meevaller €17.5. Terug aan boord alle boodschappen opruimen. Dan nog even de finale kijken van de Formule 1. Ze hebben de laatste drie ronden onder safety-car afgereden. Max 6de. Er moet veel aan de auto gebeuren om hem weer vooraan te krijgen. In de middag om 1400 mijn wingfoil les met mijn eigen board en wing. De instructeur komt naar mij toe. Het is echt een stuk moeilijker om dit board aan het foilen te krijgen. In de uur les lukt het me drie keer. Pfff veel oefenen. Aan het einde van de middag maak ik de boot klaar om morgen naar Klein Curaçao te gaan. John helpt me rond 1800 nog even om de 15 pk van de dinghy te halen. Dan ook maar gelijk de dinghy aan dek. We moeten morgen aan de wind naar Klein Curaçao en er wordt veel wind voorspeld. S ’avond hoor ik via de app dat de dinghy van Hugo en Ellen gestolen is bij het dinghy dock. FXXX!

Ze waren er zo blij mee na alle problemen een half jaar geleden met hun vorige dinghy. En ze hadden net de motor voor €280 laten repareren. Het kan toch niet waar zijn.  Ik heb alleen net mijn dinghy en motor aan deck dus kan niet veel doen nu. Morgen maar vragen of John mee wil zoeken.

 

Maandag 16 September, 2024 Dinghy zoeken en naar Klein Curaçao

John en ik gaan samen om 0900 kijken of we de dinghy van Ellen en Hugo ergens zien liggen. Misschien gewoon een paar dronken gasten die een joy ride wilden maken. Eerst even langs Hugo en Ellen. We zoeken met drie dinghy’s de hele Spaanse wateren af maar zien de dinghy helaas niet. Echt K.U.T. Terug aan boord maak ik de boot klaar voor vertrek. Het navigatie programma OpenCPN is helemaal leeg. Alles moet ik op nieuw instaleren en ik heb ineens ook weer geen AIS-schepen op de computer. Heel vervelend nu. Gelukkig weet ik redelijk waar de ondieptes zitten dus na een uur geef ik het op en vertrek. Anker op 1100. Dan maar de Spaanse wateren uit op zicht. Buiten staat een behoorlijk windje. 20 knopen en een aardig zeetje. Hoog aan de wind steek ik naar buiten met 5 tot 7 knopen snelheid. Half gereefd.

Lindsey is al een 1 ½ uur eerder vertrokken. Carisma en Into The Blue komen een uurtje later naar buiten. Ik probeer onderweg de openCPN weer aan de praat te krijgen. Een deel lukt maar de AIS krijg ik er niet op. Ik kan nu geen andere schepen zien op de computer. Alles op zicht dan maar. Onderweg kom ik Happniz nog tegen.


Zij zagen mijn eerder dan ik hen. Mooie beelden weer. Ik was helaas net bezig met mijn zeilen en had het niet in de gaten. Om 1530 en na 5 slagen gooi ik het anker erin. Net voordat Lindsey aankomt. Aan snelheid ligt het niet bij deze boot😊 Ik zet gelijk de watermaker bij en de generator. Dan eindelijk weer eens het dek en de kuip een grote sopbeurt geven. Ik ben er tot 1730 mee bezig. Zoveel mogelijk in een korte tijd gedaan. Halverwege komen ook Carisma en Into The Blue ten anker. Om 1800 ga ik nog even bij Lindsey langs voor een sundowner. De generator, watermaker, drogers en airco laat ik lekker doorlopen. Morgen gaan we natuurlijk duiken. Een grot duik! Om 1930 zet ik de generator, airco en drogers af. Even later ook de watermaker. Ik spoel het pre-filter uit. Toch zeker 400 liter water gemaakt. Alleen 150 liter gebruikt voor wassen van het dek en de kuip. In de komende dagen maak ik de drinkwater tank wel weer vol. Ook nog een paar wassen draaien wat elke was 40 liter kost. Genoeg te doen. Nu eerst wat eten. Ik neem maar een hele grote yoghurt met fruit muesli en van alles. Geen puf meer om te koken. Dat is wel een dingetje als je alleen bent. Gewoon te weinig tijd in een dag om alles te kunnen doen en ook nog eten maken. Dat schiet er steeds meer bij in.

 

Dinsdag 17 September, 2024 Klein Curaçao, Nog een probleem erbij! Wasmachine

Als ik wakker word zet ik de wasmachine bij. Even een paar wassen draaien. Dan een kop koffie. Al snel slaat de stop door. Oh NEE! De wasmachine heeft weer een probleem. Een tijd niet gebruikt en nu slaat de stop gelijk weer door. De vorige keer was het dachten we het verwarmingselement. Dan even proberen op 0⁰C. Dat werkte de vorige keer goed. Deze keer echter niet. De stoppen blijven doorslaan. Oh nee toch. Weer een probleem erbij. NEEEEEEE! Ik probeer de was te laten centrifugeren. Met moeite en na een aantal keer weer doorslaan van de stop lukt dat. Een half gewassen was ophangen en wat nu? Er staat ook een aardige deining deze keer dat we in Klein Curaçao zijn. Niet echt een plek om de wasmachine uit elkaar te halen. Eerst net als Carisma maar een lijn op de ketting zetten om de boot recht in de deining te leggen. Dat gaat netjes. Nu gaat de boot voornamelijk op en neer in de deining. Wat moet ik nu toch doen? Ik voel me niet lekker. Iedere keer komt er weer wat bij. Ik denk dat ik de duikcompressor maar afzeg. Dat kan ik er nu ff niet bij hebben. Misschien moet ik een nieuwe AIS, een nieuwe wasmachine, een nieuwe dinghy. De koelkast is ook niet top, ergens moet de boot eruit, het onderwaterschip moet nieuwe anti-fouling die ik hier in de omgeving maar niet kan krijgen……. Ik zie het ff niet meer zitten. Eerst maar eens een boterham eten. Nog niks gegeten vanmorgen. Dan gaat de wind plots draaien. We weten dat het kan. Maar waarom NU. En regen. De half gewassen was wordt zo ook niet droog. Pfffffff. Problemen in paradijs! Ff geen paradijs dus! Om 1100 komen John en Kurt me gelukkig een hart onder de riem steken en helpen. Niet eenvoudig. Eerst kijken we naar de AIS. Ik denk dat er echt weer een probleem met de AIS-module is. Er blijft een rood lampje branden wat op een foutmelding duidt. Dan eerst maar naar de wasmachine kijken. John komt met het idee dat het misschien de hoofdzekering is? Dat zou mooi zijn want die is eenvoudig te vervangen. Als we wat verder zoeken dan lijkt het toch in de wasmachine te zitten. We proberen eerst nog even met de generator aan te kijken wat er gebeurt. Dat lijkt geen goed idee. Gelijk slaat alles gelijk door en ruiken we een brand lucht. We halen de wasmachine er helemaal uit. Alles uit elkaar halen. Top eraf en achterkant. We zien niet echt iets geks. Heel klein beetje vocht aan de achterkant en een aarddraad die misschien aan het frame raakt.  Droog maken en draad van het frame weg. We sluiten alles weer aan en proberen een kort programma. Alles lijkt te werken. Niet te geloven. En eigenlijk niet echt iets gedaan. We besluiten alles weer in elkaar te zetten en een groter programma te draaien met een was erin. Het is ondertussen al 1400 geweest. De grot duik stellen we uit tot morgen. Dan nog even naar de AIS kijken. Kurt weet in ieder geval de boot positie weer op de computer te krijgen en ook het overzetten van een nieuwe route naar de GPS lukt uiteindelijk. De AIS-signalen van andere schepen zijn echter niet op het scherm te krijgen. Ik ben de mannen erg dankbaar dat ze de moeite hebben genomen. Alleen voel ik me in zak en as. Met z’n drieën is het net iets dragelijker. Op den duur moet ik echter wel aan een nieuwe wasmachine en AIS gaan werken. Dat baat me zorgen. Waar haal ik een gelijke maat wasmachine vandaan hier.  Kurt gaat zich nog even iets verder in de AIS verdiepen. We besluiten om onze zinnen te verzetten en toch een duik vanaf de boot te maken. Ik zet eerst nog de watermaker bij. Dan om 1545 duikset klaar maken en van het achter schip spring ik in het water. John& Shannon en Kurt& Elke ontmoet ik op 20 m diepte. Met z’n vijven duiken we richting Lindsey die we ook op 20 m diepte aan zien komen. Het is een leuke duik. Even zinnen verzetten.



Video thanks to Elke van sv Into The Blue

Heel veel kleine vissen en een mooie koraalwant. Een aantal Lion Fish, een schildpad, een zwemmende grote groene moreen. 45 minuten met maximaal 26 m diepte. Op de terug weg kijk ik even bij het anker en maak ik tussen het roer en de skeg schoon. Ook het roer zelf. Aan boord snel de laatste was eruit. Hij is blijven draaien. Vreemd verhaal. Ik voel me er niet gerust. Dan de andere was die droog is opruimen, bed opmaken, watermaker uitzetten. Weer 200 liter erbij. Nu klaar maken voor de BBQ op het strand met de groep. Het is allemaal erg veel in mijn eentje. Gelukkig heb ik leuke mede-cruisers. Dat maakt veel goed. Om 1830 gaan we het strand op met de dinghy’s. Het is een prachtige avond met een volle maan.



Iedereen heeft wat gemaakt. Yambalya van Shannon. Pasta Salade van Elke, Worstjes en appetizer van Lindsey en ik heb beef sate’s gemaakt. Onder het genot van een biertje en de BBQ genieten we van de avond. Morgen met z’n alle op zoek naar de grot.


 Video thanks to Elke van sv Into The Blue


Woensdag 18 September, 2024 Klein Curaçao, De grotduik

Na de koffie maak ik de achter delen van de kuiptent ramen schoon met Vuplex spray. Daarmee krijg je veel vuil en lichte beschadigingen eruit. Ik gebruik deze delen op het ogenblik weinig omdat het zelden regent in Curacao. Beter om ze voorlopig netjes op te bergen zodat ze niet beschadigen. Ook een van de zijpanelen doe ik alvast. De rest komt later. Ik breng mijn duikfles bij John om te vullen. Van Shannon krijg ik nog een bakje met Yambalaya. Ze heeft veel over en het is erg lekker. Terug aan boord zet ik de generator en de watermaker bij. Even de tank optoppen. Dan alweer klaar maken voor de duik.

Van de Belg Jean-Marc heb ik een schets gekregen van de duikplekken rond het eiland. Hij had in Belgie een duik winkel in duikcompressors en dergelijke. Ik kwam in contact omdat hij nu compressors verkoopt op Curaçao. Het plan is/was om er een te kopen voor mijn verjaardag. Ik twijfel nu omdat ik waarschijnlijk een nieuwe AIS  en wasmachine moet kopen. Die duikcompressors zijn duur. Hij heeft ons een schets gegeven van de duikspots en uitgelegd waar de positie van de grot is aan het noordelijk deel van het eiland. We gaan er met z’n zessen vol verwachting naar zoeken. Ik denk op basis van zijn aanwijzingen het ongeveer gelokaliseerd te hebben. Ik zwem wat rond met de snorkel en het lijkt er wel erg op dat het dak van de grot onder ons zit. We leggen de dinghy’s ten anker en dalen af. Op 16 m zitten we precies voor de grot! De bodem van de grot zit op 30 m. Wauw, bij de eerste keer zoeken gelijk raak! Top!

Video thanks to Elke van sv Into The Blue

Dank Jean-Marc voor de goede aanwijzingen. Als we de grot binnen zwemmen komt er een grote Tarpon van 1.2 m naar buiten. Prachtig. De grot loopt zo’n 40 m naar binnen. Erg leuk om alle anderen zo naar binnen te zien komen. Prachtig. Er is verder weinig vis en helaas zijn er geen slapende haaien. Terug buiten zwemmen we langs de muur van koraal naar het oosten. Waanzinnige duik. Zo mooi met z’n zessen. Als we op 100 bar zitten draaien we langzaam terug richting de dinghy’s en stijgen naar 12 m. Zoveel te zien. Barracuda’s, grote zwemmende groene moreen, scholen vissen. Veel kleine morenen, steenvissen. Te veel om op te noemen. Ruim een uur zijn we onder water. Terug aan boord spullen uitspoelen, generator, drogers en watermaker afzetten. De tank is zo goed als vol. Misschien morgen nog een uurtje.  Dan een beetje administratie. Vanavond vertrekken Elke en Kurt richting Aruba, Shannon en John moeten terug naar Curaçao voor een afspraak. Wat ik en Lindsey gaan doen weet ik nog even niet. We kunnen nog een dagje blijven. Kijk wel. In de middag ga ik even langs bij Kurt. Even bespreken wat ik moet doen met de AIS. Ik besluit een nieuwe te bestellen. Het is ook belangrijk voor mijn veiligheid. Zeker als ik alleen vaar. Het meest zorgen maak ik me over de installatie. Ook kijk ik op het internet naar een nieuwe wasmachine. Dat wordt niet eenvoudig want de afmetingen moeten kleiner zijn dan normaal. Om 1745 komt Lindsey eten. Ik maak Thaise noedels. Om 2100 komen John, Shannon, Elke en Kurt ook nog even langs. Het is een gezellige laatste avond samen. Om 2300 gaan Elke en Kurt verder naar Aruba. Het is geen echt afscheid. We hopen ze in de komende maanden weer te zien in Colombia of San Blas.

 

Donderdag 19 September, 2024, Klein Curaçao terug naar Curaçao

Na de koffie een aantal zaken opruimen en veel te doen voor we weer terugvaren naar Curaçao en de Spaanse wateren. Eerst het onderwaterschip nog een beetje schoon maken. En een video maken van het onderwaterschip om de conditie van de anti-fouling met Delta Yachts te bespreken. De boot is niet heel veel aangegroeid deze keer. Elke week schoonmaken werkt toch wel goed. En hier in Klein Curacao is het water kraakhelder. Met de 25 m duikslang op de fles aan dek gaat het makkelijk. Schroef ook weer mooi schoon met een koperen borstel. Lindsey is ondertussen al vertrokken. Niet veel later gaat Carisma ook. Ik ben nog druk. De airco’s spoelen met zoet water. Dan de watermaker en generator bij. Even de tank optoppen. Tegelijk een yoghurt ontbijtje en de video’s en fotos naar Arjan Krijger van Delta Yacht sturen in Colijnsplaat. Ik hoop dat hij me helpen en advies kan geven. Ik kan nergens dezelfde verf krijgen. Ik heb tenslotte 5 jaar garantie op de osmose behandeling. Ik haal de 2.5 pk buitenboordmotor eraf en spoel hem gelijk met zoet water en barnacle buster. Even laten staan, naspoelen en opbergen in de achteropslag. Ook weer gebeurt! Dan is de drinkwater tank vol. Echt vol. Hij loopt over via de meetpijp. Net op tijd voordat alle voorraad in de bilges nat is. Dan de boot verder klaar maken voor vertrek. Computer bij. AIS bij. Ik word wel gezien door anderen maar ik zie geen andere schepen op de computer. Hopelijk over twee weken een nieuwe AIS module @ €800. Kassa weer. Wordt een dure maand. Regelateur voor de dynamo van Euro 400 + nog kosten voor instaleren. Ik twijfel of ik nu wel een duikcompressor kan en wil kopen. Ik zet het bezaan zeil en haal de bridle van de ankerketting. Die had ik gezet om wat meer met de boeg in de deining te liggen. Werkt prima. Deze derde keer op Klein Curaçao was de meest onrustige. Meer deining dan de andere keren. Ik zet ook het grootzeil alvast. Dan haal ik het anker om 1200 op en trek de genua bak. Op het zeil vertrekken. Super. Geen motor bij gehad. De koers naar Spaanse Wateren is pal voor het lapje. Ik heb geen zin om voor twee uur de bomen uit te zetten dus gijp een aantal keren om niet “dead down wind” te varen. Het is een heerlijk tochtje. Ik word er rustig van en voel me gelijk wat beter. Binnen twee uur ben ik bij de ingang van Spaanse wateren. Op het zeil manoeuvreer ik naar binnen. Tot vlak bij de ankerplaats. Eerst de bezaan wegdraaien met de hand, dan het grootzeil en de genua. Motor bij en alleen nog even in de wind draaien om een paar boten heen. Ten anker om 1430. John heeft van mijn binnenkomst een geweldige video gemaakt met de drone. Thank you John!



Waanzinnig top. Zo’n geweldig stel. Zo behulpzaam. Ik voel me schuldig dat ik nu weer om zijn hulp moet vragen om de zware 15 pk buitenboordmotor achter de dinghy te hangen. Alleen is het echt een hels karwei. Met z’n tweeën vijf minuten werk. We liggen weer in Spaanse wateren. Morgen komen mijn door Carin gemaakte overtrek hoezen voor de cockpit kussen. Om 1700 vaar ik naar de surfschool voor een biertje met Lourens en Ingeborg. Ze hebben de boot zo goed als verkocht. Morgen alleen nog een survey aan boord. Afgelopen dinsdag is de boot al het water uit geweest voor een inspectie van het onderwaterschip. Het moet wel gek lopen willen ze hem niet kwijt zijn nu. Wat een perfect moment voor ze. Nu kunnen ze met een gerust hart naar huis en daar de zaken op orde maken. Ik zie ze wel een nieuwe boot kopen als alles in kannen en kruiken is. Het was weer een drukke dag maar lekker stukje gezeild ook.

 

Vrijdag 20 September, 2024 Spaanse Water, Curaçao

Ik heb een antwoord van Arjan van Delta Yachts over de anti-fouling. Zoals verwacht kan hij moeilijk bepalen of de witte plekjes/bobbeltjes die ik zie osmose zijn. Ik stuur een antwoord op een aantal vragen die hij heeft en vraag om een advies wat we het beste kunnen doen op korter en langer termijn. Ik kom alleen maar in meer afgelegen gebieden als ik begin volgend jaar het Panamakanaal doorga. Weer afwachten. Wat zal ik gaan doen vandaag? Ik ben aan het wachten op allerlei dingen regelateur, AIS-module en ik twijfel nog steeds over de duikcompressor. Wat doe ik ondertussen. De energie is er niet om iets aan te pakken. Zoveel energie ik had voor we vertrokken. Zo hard als ik toen dagelijks met van alles bezig was. Zo weinig puf heb ik nu. Gewoon maar even rustig doen. Misschien als er straks wat meer wind staat nog eens proberen te wing-foilen. Ik besluit in ieder geval om de reverse diesel uit de jerrycans in de tank te gooien. Nu zat er nog 150 liter in. Met de 100 extra liter uit de jerrycans eens kijken of de lekkage weer gorter wordt. Fingers crossed dat het nog steeds diesel is die ik gemorst heb in Mei tijdens het vervangen van de flens pakking en afsluiter. Die zou nog heel langzaam onder de tank vandaan kunnen komen. Ik hoop dat het niet een crack in de tank is of de flensafdichting. We houden het maar weer een tijdje in de gaten. Ik maak vandaag vroeg avond eten. Verse sla salade met aardappelen en vissticks. Toch redelijk gezond. Ik eet de laatste tijd slecht vind ik. Beter voor mezelf gaan zorgen. Maarja ik moet overal voor zorgen. Het is niet mijn beste week kan ik wel zeggen. Aan de andere kant heb ik lekker gezeild en een hele mooie duik gemaakt. Even weer in een betere vibe komen. Zou fijn zijn als ik weer eens een leuke reisgezel kan vinden. Even wat nieuwe energie erbij.

 

Zaterdag 21 September, 2024 Spaanse wateren.

Deze morgen begint weer met Formule 1 Singapore. Uiteindelijk weet Max op de tweede startplaats te komen. Dat is al een hele verbetering. Dan komt Carin met de overtrek hoezen voor de cockpit kussens.



Spannend. Al snel blijkt dat ze een foutje heeft gemaakt. Ze heeft twee lange hoezen gemaakt i.p.v. twee lange en twee korte voor de zij kussentjes. Helaas! Ze gaat het aanpassen. Ik heb nog een paar weken tijd gelukkig. Ik vaar naar Lourens en Ingeborg omdat hij wat advies nodig heeft over onderhoud aan de boiler. Dat komt goed. Ik krijg gelijk allemaal oude handdoeken en lakens. Kan ik mooi poets doeken van maken. Verder nog wat andere dingetjes en een tweetal opberg dozen. Harstikke bedankt Lourens en Ingeborg. In de middag heb ik met kennissen afgesproken die hier op Curaçao op vakantie zijn. Gezellig. Ik haal ze in de loop van de middag op bij de steiger in de baai met de dinghy en laat ze de boot zien. We drinken wat en gaan daarna naar het strand bij hun hotelcomplex. We hebben een gezellige avond en middag en laat in de avond ben ik weer terug aan boord. Helaas geen foto’s want mijn telefoon was leeg😊

 

Zondag 22 September, 2024. Formule 1 en een duik bij Barracuda Point.

Na het ontbijt eerst de Formule 1 race. Ik kan hem niet afkijken want we gaan om 1030 duiken.

We gaan met vier dinghy’s naar buiten. John & Shannon. Dan & Alison, een Canadees stel en Lindsey. Het is weer een prachtige duik. Dit keer op Barracuda Point. Niet al te ver naar buiten. Een duik van een uur met als maximale diepte 34 m. Jullie hebben al zoveel duik foto’s gezien. Ik wacht maar niet tot alle video’s gemonteerd zijn. Na terugkomst kijk ik de formule 1 af. Max eindigt op de 2de plaats. Schade beperkt. Ik hoop dat het de komende week allemaal weer wat rooskleuriger wordt. En dat ik de positieve vibe weer kan oppakken. Eigenlijk eil ik naar Aruba maar nog een paar weekjes hier om te wachten op onderdelen. Volgende week hopelijk de regelateur voor de dynamo monteren. In de eerste of tweede week oktober komt de nieuwe AIS Module. Meer in de volgende blogs.

 

Later xoxo

203 weergaven5 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

5 則留言

評等為 0(最高為 5 顆星)。
暫無評等

新增評等
訪客
4 dagen geleden
評等為 5(最高為 5 顆星)。

Tante Jos wil je bellen, maar krijgt geen gehoor

按讚

訪客
7 dagen geleden
評等為 5(最高為 5 顆星)。

Great blog... in hard times I used to tell myself... "this too shall pass". I know it's tough to get through, especially by yourself, but when you beat the challenging scenario, it will be that much more rewarding. Much Love~~~ Carisma

按讚

訪客
9月26日
評等為 5(最高為 5 顆星)。

Hallo Eric, wederom met heel veel plezier je verhaal en prachtige beelden

tot mij genomen. Niettegenstaande de vervelende dingen blijft er toch

heel veel moois over. Spreek de hoop uit dat je snel mede opvarende mag

vinden. Eric blijf genieten van al het moois en vrienden om je heen.

Vanuit hier wens ik je het allerbeste.

xxx

Hans.


🙂

按讚

訪客
9月23日
評等為 5(最高為 5 顆星)。

Hoi Eric, super zover als nu bent gekomen met mooie , leuke en ook minder leuke avonturen wat er ook bij hoort.

Houdt het glas halfvol waar je uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor bent met ook de steun van de gezelschappen waar je mee omgaat. Er zijn maar weinig mensen die in positieve zin meemaken wat jij nú meemaakt. Houden zo en er komt vast wel weer een of meerdere leuk gezelschap. Groeten Nicole &Ton

按讚
svabayomi
9月23日
回覆

Dank voor de bemoedigende woorden. We doen ons best om positief te blijven😊

xxx

按讚
bottom of page