top of page

Posts

Eric

Verder uitstel van vertrek Curaçao door Orkanen in Florida (Blog 69)

Maandag 14 Oktober, 2024 Klein Curaçao

Deze morgen maak ik contact met Filip. Hij is in Colombia alweer van Cartagena naar Puerto Velero gegaan. Nieuwsgierig of hij een nieuwe dinghy heeft gekocht. Nog niet. Maar hij heeft wel een contact in Puerto Velero voor AB dinghy’s. Ik ga maar eens uitzoeken wat dat zou gaan kosten. Ik twijfel of een nieuwe auto nodig is. De huidige lijkt aan vervanging toe. Ik heb er wel een reserve maar dat is er een met zachte bodem en is ook van PVC. Alles is nog te doen maar de vraag is wanneer ik in de toekomst nog in de gelegenheid ben een nieuwe te kopen. AB dinghy’s worden in Colombia gemaakt. Ik vraag uiteindelijk een offerte aan voor een AB Vetus 9VS en een AB Navigo 9VS. Ik breng ondertussen Blog 68 online. Toch nog een mooi einde weten te breien aan een moeilijke week. Ik begrijp van John dat ze vannacht een krabbend anker hadden. Er was blijkbaar 30 knopen wind. Niks van gemerkt. Ze zijn zelfs een flexibel zonnepaneel verloren. Ik heb wel de regen gehoord maar verder niks. En mijn ankeralarm is ook niet afgegaan. Ik monteer de nieuwe aanrecht kraan.

De eerder gemonteerde nieuwe kraan begon na twee dagen al te lekken. Ik heb nog geprobeerd de kleine gaatjes te solderen maar er komen iedere keer nieuwe bij. Gewoon een slechte kwaliteit. Prijs was ook erg laag. Nu een iets duurdere. Hopelijk gaat die weer jaren mee. Shannon en de groep gaan een wandeling maken. Ik sluit me aan. We wandelen naar de vuurtoren en klimmen omhoog.

Lekkere airco door de ramen. Natuurlijk wandelen we naar de wrakken aan de andere kant. Deze keer ook naar het zuiden langs de schildpad nesten. Hier ligt ook nog een aluminium jacht op de rotsen. Of wat ervan over is. De helft is weggeslagen. Terug aan boord pomp ik eerst weer een beetje lucht in de dinghy. Daarna nog wat snorkelen en ik poets de schroef nog eens extra op. Nu hier in helder water. En goed voor de beweging. Ik blijf nog een nachtje hier. Morgenmiddag maar eens terug naar Curaçao. Heb nog geen bericht over dat de regelateur aankomt. Helaas. Vanavond eet ik Chili con Carne, kijk Nieuwsuur en een film.

 

Dinsdag 15 Oktober, 2024 Van Klein Curaçao naar Curaçao

Deze ochtend is het zwaarbewolkt en hangen er allerlei dreigende wolken boven Klein. Om 0850 begint het zwaar te regenen en onweren. Ik maak de boot binnen alvast maar zeilklaar. Straks na de buien vaar ik terug naar Curaçao. Om 1050 ga ik anker op en vaar halve/voor de wind terug naar Spaanse water. Om 1400 lig ik weer ten anker. Een korte zeiltocht maar heerlijk. Zo fijn om te zeilen.

Nu weer op naar de oplossing van de volgende issues. De regelateur is er nog steeds niet. Ik houd mij hart vast. Onderweg doet de COG en SOG het goed. Alleen valt nu iedere keer de Opencpn weer uit. Geen idee. Eerst ga ik langs bij de Fransman Pascal. Hij heeft een reserve multiplexer. Voor 100 US. Dat is een koopje als alles goed is. Die instaleer ik en de SOG en COG komen er gelijk weer op. Dat doet het.


De Opencpn blijft alleen iedere keer crashen. Geen idee. Pascal komt langs. Die blijkt een computerexpert te zijn. Hij heeft alleen vandaag niet al te veel tijd dus ik moet geduld hebben. Hij zegt dat hij het kan oplossen. Morgen hopelijk dan. Om 1800 varen we naar Uncle J’s voor de Burger night. Hoef ik niet te koken. Ik ontmoet weer meerdere andere cruisers. Ik blijf me alleen onbehagelijk voelen met al die issues die ik zo snel mogelijk wil oplossen. Ik wil hier weg maar kan niet tot het nu een voor goed opgelost is. Het is in Nederland al 0021. De eerste felicitatie komt binnen. Als ik dat aan David, de Engelsman vertel krijg ik mijn eerste verjaardag biertje.

Proost! 57 jaar. Pfff. Het voelt niet als een feestdag moet ik eerlijk zeggen. Om 2100 ga ik terug naar boord. We maken er maar een rustige avond van.

 

Woensdag 16 Oktober, 2024 Mijn verjaardag vol met verrassingen

Vannacht kon ik niet in slaap komen van alle dingen die gaande zijn. Het was 0230 voor ik in slaap viel. Het baart me zorgen. Als ik wakker word neem ik een koffie, een krentenbol en lees de vele verjaardag felicitaties via de whatsapp, facebook en email. Een kort appje van drie woorden van mijn dochter Elianne. Had op meer gehoopt. Jammer maar het is wat het is. Vanaf hier kan ik er weinig mee en ik laat het met rust. Richard van Moana Nui blijkt ook veel verstand van Opencpn te hebben. Hij komt om 1000 even kijken of hij me kan helpen. Nadat ik alles uitgelegd heb wat er allemaal gaande is besluiten we om het hele Opencpn programma van de computer te gooien. Daardoor ben ik wel een aantal tracks van de afgelopen reis kwijt. De meeste heb ik op een USB-stick staan. Er zit niets anders op. We downloaden de laatste versie van het navigatie programma en onder leiding van Richard zetten we een voor een alle settings terug. Een heel werk. We gaan secuur te werken en kijken iedere keer of er iets crasht. Het blijkt goed te gaan. Een voor een zetten we alle connecties en plug-ins er weer op. Uiteindelijk hebben we om 1300 alles weer aan het werk. Ik maakte me er veel zorgen over. Achteraf en met de kennis van Richard is het heel goed gegaan. Een paar settings bleken echt verkeerd te staan in de Multiplexer. Die wordt ook voorzien van de laatste firmware updates. Nu alles weer goed staat draait alles behalve de heading van de radar. Hierdoor geen overlay en geen AIS/Arpa op de radar.

Heel, heel erg bedankt voor je hulp Richard! Zonder jou was het me niet gelukt. Nadat Richard is vertrokken kan ik een groot aantal van de tracks terugzetten. Zo heb ik de belangrijkste stukken weer gedocumenteerd op de OpenCpn. s ’Middags komt Pascal langs van Felicity. Een echte computerexpert. Na een anderhalf uur komen we erachter dat de Radar een verkeerd IP-adres oppikt. We schakelen de radar en multiplexer een paar keer af en zetten na veel zoeken wat andere settings om. Uiteindelijk komt de Radar overlay op de kaart. Nog niet zoals het moet gaan maar dat is een zorg voor later. Pascal en zijn vrouw Veronique hebben met een groepje afgesproken pickle ball te gaan spelen om 1800. We besluiten morgen met het IP-adres issue verder te gaan. Hij gaat bij zijn denktank navragen hoe het IP-adres moet worden aangepast. Het is ook wel mooi geweest vandaag al dat werk op mijn verjaardag. Voor de fun en de afleiding ga ik mee naar de pickle ball baan bij Mambo beach. Even van de boot af. Ondertussen heb ik wel vernomen via de whatsapp dat de nieuwe regelateur voor de dynamo nog geen eens in Miami aan is gekomen. Er schijnen door de overgetrokken orkanen in Florida allerlei problemen en vertragingen met vervoer te zijn. Heb ik weer! Dat baart echt zorgen. Zoals het er nu uitziet wordt hetgeen eens deze week dat hij op Curaçao is. Laat staan ingebouwd is. Ik wist helemaal niet wat Pickle ball was. Had ik nog nooit van gehoord maar ik wilde gewoon van de boot af. Komen we op de tennis- en padel banen bij Mambo beach. Daar heb ik 1.5 maand geleden met Filip nog een potje getennist. Ik dacht dat het op het strand zou zijn😊. Ik ben er ook helemaal niet op gekleed. Ik heb een nette korte broek en een overhemd met korte mouwen aangetrokken voor mijn verjaardag. Sta ik op de tennisbaan.

Nou ja het is een hardcourt baan dus op blote voeten kan ik best spelen. Het is een klein (half) tennisveldje. Een spel wat best snel te leren valt, Natuurlijk zijn de ver gevorderden veel beter. Maar toch. Ik kan aardig meekomen in de games en zit iedere keer in een winnend team. Leuk. Na twee uurtjes afwisselend spelen met zo’n tien man ga ik om 2030 met Pascal en zijn vrouw Veronique een pizza eten. Onderwijl komen Marieke en Alex op de Whatsapp vragen hoe het ervoor staat met aankomst Aruba. Nou dat ziet er dus heel slecht uit op dit moment. Als ik er goed over nadenk zou het eigenlijk veel beter zijn als zij naar Curaçao komen. Dan kunnen we rustig hier samen rondkijken. Elkaar leren kennen en samen boodschappen doen. Curaçao schijnt een stuk goedkoper te zijn dan Aruba. Ik stel ze voor om naar Curaçao te komen. Het duurt niet lang of ze stemmen daar vol overgave mee in. Binnen twee uurtjes hebben ze hun vlucht geboekt. Volgende week dinsdag de 22ste oktober komen ze om 1100 aan op het vliegveld! Top! Spannend! Wat gaaf! Zo flexibel. Een heerlijke opluchting. Pascal & Veronique en Richard en Marion blijken samen via vrienden een grote SUV te hebben kunnen huren voor een prikkie. Een oude SUV maar hij doet het prima. Als ik vraag of ik komende week mee mag doen in de huur stemmen Pascal en Veronique volmondig toe. Richard en Marion gaan maandag ook weer verder naar Colombia dus komt het eigenlijk best goed uit. Prachtig. Ik zie vandaag maar weer hoe belangrijk de mensen in de cruisers community kunnen zijn. Iedereen heeft wel ergens verstand van. Zo’n fijne gemeenschap. Ik mag deze dag dus zeker in mijn handjes knijpen. Een verjaardagscadeau. Een dag die met buikpijn begon is toch helemaal in de goede richting gedraaid. Ik kan rustig gaan slapen met iets minder zorgen. Ergens komt het allemaal goed. Ik hoop dus dat het op die manier ook goed komt met de regelateur. Het ziet er nu alleen uit dat ik nog wel twee weekjes hier ben. Dan wel in gezelschap van twee nieuwe leuke reisgezellen. Top. We gaan er een paar leuke laatste weken van maken.

  

Donderdag 17 Oktober, 2024 Opencpn Navigatie op de computer

Deze morgen probeer ik voor de derde dag de problemen met de navigatie computer/Opencpn en Multiplexer verder uit te zoeken. Uiteindelijk krijg ik na veel proberen de radar overlay op de kaart. Ook kan ik ineens de oriëntatie veranderen op de radar? Nu kan ik North up selecteren? Geen idee waarom nu ineens wel.

Ik heb de hele boel een paar keer aan- en uitgezet. Het heeft geloof ik iets met het IP-adres te maken van de radar?! Pfff abracadabra voor mij. Wel ben ik nu ineens weer de Wifi van de Multiplexer kwijt? Heb ik eindelijk een Multiplexer met Wifi doet dat het niet meer. Pfff. Pascal appt me of ik even kan helpen met zijn dynamo instaleren. Tuurlijk, kan ik eindelijk ook eens iemand helpen. Met de dinghy vaar ik naar hem toe. Samen instaleren we de dynamo. Een snel karwei. Daarna varen we samen terug om de issues met de navigatiecomputer te bekijken. De radar overlay op de kaart en de AIS op de radar heb ik voor elkaar gekregen. We kijken of we de Wifi weer aan de praat kunnen krijgen. Pascal denk ook dat het IP-adres dat de radar heeft gekregen nog steeds niet goed is. We komen er niet uit. Pascal gaat verder studeren en komt erop terug. Ik heb wat whatsapp overleg met Marieke en Alex. Daarna ga ik even bij Richard en Marian langs op de koffie. We spreken af dat we morgen om 0900 samen boodschappen gaan doen. En wat was en misschien even naar de kapper. Maandag gaan zij verder naar Aruba. Het geeft mij de mogelijkheid om samen met Pascal de SUV te huren. Dat komt top uit want dinsdag kan ik dan Marieke en Alex ophalen. En een aantal dagen verder in de week kunnen we met de SUV rondtoeren. Ik overleg ook over een nieuwe dinghy met Richard. Hij heeft ook de AB Vetus maar dan de aluminium. Een eenvoudige nieuwe AB hyperlon met polyester bodem kost US 4080 in Colombia. Dat is eigenlijk nog best duur en bijna dezelfde prijs als in Martinique terwijl ze in Colombia gemaakt worden. Het brengt me weer aan het twijfelen. Ik heb nog een Zodiac met zachte bodem als reserve. Dat is echter ook PVC. Bij PVC laat de lijm erg snel los door de Uv-straling. De huidige dinghy heeft weer een lekkage. Ik heb deze alleen nog steeds niet kunnen vinden. Na de koffie vaar ik terug en maak eerst een van de winchhoesjes met de naaimachine. De sluiting is weer losgekomen. Ik breek weer een naald maar de gesp zit er eigenlijk best snel weer opgenaaid. Snel de machine weer opbergen. Die doet het op dit moment😊Ik heb een paar hele kleine bloem snuitkevertjes (weevils) gezien.

Ik haal alle bloempakken (die weer in zip-lock zakken zitten) onder het luik vandaan om te kijken of ze daar vandaan komen. Niet echt. Een paar doden. Ik maak de opslag weer schoon met bleek. Ook in de andere voorraad luiken en laden zie ik niet echt wat. Vreemd. Voorlopig in de gaten houden. Het is op dit moment niet ernstig. Alle bloem zit in zip-lock zakken. Snuitkevertjes (weevils) en zeker hun eitjes zitten heel veel al in bloem. Alleen door het 24 uur in de vriezer te stoppen direct na aankoop zou je kunnen voorkomen dat de eitjes uitkomen. Ik haal chili con carne uit de vriezer. Met rijst deze keer want ik heb geen aardappelen meer.  Een rustige avond. Vandaag krijg ik via mijn oud kapitein Jack Snijders een video toegestuurd van de Happy Buccaneer. Een schip waar ik bijna 10 jaar op gewerkt heb. Van leerling tot stuurman. Een uniek schip. De Happy Buccaneer heeft na 40 jaar trouwe dienst zijn laatste reis gemaakt.


Hij is nu het strand opgevaren in Turkije. Een trieste dag. Ik pink een traantje weg. Het einde van een icoon.



Morgen even met Richard en Marian de wal op boodschappen doen. Alweer vrijdag. Ik tel de dagen af dat Marieke en Alex komen. Nog 5😊 Na het eten kijk ik een film. Als een van mijn laatste zakjes chips erbij pak zie ik waar de snuitkevertjes vandaan komen. Een van de zakken met popcorn mais zit er vol mee. Die gaat overboord. Daarna alles uit het kastje. Stofzuiger erop en alle kevertjes wegzuigen. Daarna de stofzuiger gelijk buiten leeg kloppen. Alle koekjes doe ik in aparte containers. De andere maiszakken en nootjes zien er goed uit. Alles in aparte containers vanaf nu. Dan spuit ik wat gloor in alle hoeken van het kastje. De kastjes ernaast en het uitschuifbare bed maak ik ook leeg en schoon. Een heel werk. Daarna kan ik eindelijk verder met mijn chips en film om 2230. Het is laat als ik ga slapen.

 

Vrijdag 18 Oktober, 2024 Boodschappen

Na de koffie al mijn beddengoed in de waszak. We gaan boodschappen doen en gelijk naar de wasserette. Als ik de molton eraf haal ligt het hele bed vol met poeder van de onderlaag van de molton. Pffff lijkt wel drugs😊 Alles gelijk stofzuigen. Daarna de dinghy oppompen. Ja, er zit weer een gaatje ergens maar ik kan het niet vinden. Hopeloos. Boodschappen trolley, koeltas, vuilniszak en de waszak in de bijboot en om 0900 naar de steiger bij Uncle J’s. Daar staat de auto. Samen met Richard en Marian rijd ik naar Otrabanda. We doen er ieder twee wassen in en gaan even kijken bij La Curaçao. Een grote Chinese rommel winkel. Ik koop een hele goedkope 220V ventilator voor 14 euro. Hij maakt weinig lawaai. Wel een grote verbruiker. Er zijn op het eiland echter weinig 220V tafel ventilators te krijgen dus deze neem ik maar mee. Ook een paar grote plastic glazen. Na een 35 minuten is de was gedraaid. We stoppen alles in de droger en dan zoek ik naar een kapper. Die is snel gevonden. Even weer kort knippen. Dat heb ik hier net na aankomst in Curaçao eind Juli ook al eens gedaan. Kan je nagaan hoe lang ik hier al ben. Helaas noodgedwongen.  Als ik terugkom bij de wasserette is de droger net klaar. We vouwen alles op en gaan naar de Centrum supermarkt. Toch weer voor 125 euro boodschappen. Gaat hard hier. Dan met de auto terug naar Uncle J’s. We laden alles in de dinghy’s en varen beide naar onze boot. Ik ben zo blij als straks de bemanning er is. Dan hoef ik dit niet meer allemaal alleen te doen. Niemand die het nu even aanpakt vanuit de dinghy. Alles moet ik alleen doen. Het wordt me echt te veel. Aan boord dus eerst de koeltas leeg maken in de koelkast. Ik heb de tweede koelkast nog maar even uitgezet dus de eerste is nu weer prop vol. Dan alle schone was opruimen. Ik maak ook alle bedden gelijk op. Alles klaar voor de nieuwe bemanning. Ik kijk er echt naar uit. Het laatste deel van de dekbedovertrekken doe ik ook in vacuüm zakken. Veel te warm en kost veel water en ruimte als het moet worden gewassen in onze eigen wasmachine. Het enige wat je hier nodig hebt is een matras molton & hoes, een kussensloop en een sarong of licht kleedje. Ik vind nog een enkele snuitkever als ik het kastje check. De containers met eten in het kastje zien er schoon uit. Daarin beweegt niks. Goed in de gaten houden. Wanneer ik alles op orde heb is het alweer 1600. Tijd voor relaxen en een G&T. Zo ben je de hele dag bezig geweest. In mijn eentje de wal op gaan heb ik op dit moment geen zin meer in. Gewoon even niks. De komende weken genoeg om te gaan zien met de bemanning Marieke en Alex. Veel leuker dan in mijn eentje. Vanavond eet ik verse Broccoli met aardappeltjes en vissticks. Jammie!  Na het eten kijk ik de US Austin Formule 1 vrijdag training en kwalificatie voor de sprint race.


Zaterdag 19 Oktober, 2024

Deze morgen na de koffie neem ik een snelle duik om de ankerketting schoon te maken. De aangroei is hier iets anders. Niet zoveel wier maar rode aangroei. Ik maak de ketting schoon en kijk ook even bij de schroef. Na een frisse douch maak ik een boterham. Johannes van sv Lea heeft me een link gestuurd van de video die hij heeft gemaakt van het bezoek aan Isla Blanquilla in Venezuela rond 22 Juni (Zie blog 52)


Een prachtige video waarin hij mijn drone beelden heeft gebruikt. een van de mooie plekken op deze reis. Ik twijfel of ik hier ten anker blijf liggen. In ankergebied C is het iets rustiger. Er staat daar ook meer wind, water lijkt schoner en zijn er minder vliegen. Maar dan moet ik wel de zware buitenboord achter de dinghy hangen. Eerst besluit ik de carterolie en het olie filter van de generator te vervangen. Volgens het onderhoudsboek moet dat iedere 100 uur. Daar zitten we net overheen met 4908 uur op de teller.

Ook spoel ik de watermaker membranen. Dat moet elke 5 à 7 dagen. Als ik alles af heb lekt ineens de drieweg afsluiter op de lagedruk zoetwater uitgang van de watermaker membranen. Pffff is deze gescheurd? Ja, een van de uitgangen op de Gardena driewegkraan is gescheurd. Gelukkig heb ik nog een vervangende. Wel deze week dan nog een paar reserve kopen. Ik heb weer contact met de monteur over de regelateur. Nog steeds niet aangekomen. Hij gaat maandagochtend navragen en een anders direct nog een laten invliegen vanaf Balmar. Tja ook dan zit ik zeker nog weer een week hier. Heel frustrerend. Gelukkig dat Marieke en Alex naar Curaçao komen. In de middag kijk ik de Sprintrace van de Formule 1. Max heeft weer eens gewonnen. Einde van de middag de kwalificatie voor de race van morgen. Ik maak vandaag Nasi Goreng met rijst die ik nog in de vriezer had. Satésaus erbij en wat komkommer en een tweetal gebakken eitjes. De kwalificatie is spannend. Max heeft grote kans op pole totdat in zijn laatste ronde Russel van de baan vliegt. Max kan daardoor zijn goed begonnen laatste ronde niet afmaken en moet als tweede morgen starten. Maakt het spannend.  

 

Zondag 20 Oktober, 2024

Zondagmorgen in Curaçao. De inspiratie om meer te schrijven is even weg. Om de moed erin te houden kijk ik uit naar de komende week. Marieke en Alex komen dinsdag aan boord. Misschien ga ik vandaag toch naar ankerplaats C verkassen. En misschien ga ik nog een duik maken met Shannon en John. Vanmiddag in ieder geval de formule 1 van Austin USA. Op naar nieuwe avonturen. Daarover meer in de volgende blogs.


Later xoxo

188 weergaven3 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

3 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Oct 21
Rated 4 out of 5 stars.

Hoi Eric, allereerste nog van harte 🥳 gefeliciteerd met je verjaardag🎁, sorry maar was deze vergeten omdat ie uit m’n agenda was verdwenen. Ga er zo direct een borrel op drinken, vooralsnog proost 🥂 en blijf het leven vieren.

Zo te zien en te horen begint alles weer ten goede te keren

Bedenk af en toe maar eens dat hele volksstammen het heel wat minder hebben als jij in de hoop dat dat je een beetje helpt als het eens een keer wat minder gaat.

Groeten Nicole & Ton


Like

Guest
Oct 21
Rated 5 out of 5 stars.

Goed om te lezen dat je iedere keer toch weer issues van je lijst kan schrappen. Lekker dat de navigatie met oveflay het weer doet. Het is ook onmogelijk dat je dat allemaal zelf zou moeten kunnen. Met de zeilcommunity kom je een heel eind 👍.

Leuk als de bemanning aan boord komt. Lekker afleiding en steun aan boord. Heel veel plezier Eric, ga ervan genieten 😎

Groeten van Ingeborg en Lourens.

Like

Guest
Oct 20
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Eric, gelukkig is het snel woensdag. Hopelijk kom je nu

met alles in een wat betere fase.

Groet,

Hans

Like
bottom of page