top of page

Posts

Eric

Vertrek naar Aruba uitgesteld. Extra bezoek Klein Curaçao (Blog 68)

Maandag 7 Oktober, 2024 De dynamo en regelateur die maar niet komt

Vandaag komt hopelijk mijn dynamo en regelateur terug. Ik zit de hele ochtend te wachten op een berichtje. Tevergeefs. Ondertussen word ik er steeds ongeruster op. De monteur Willem gaat morgen voor een week naar Bonaire. Ik wil woensdag weg naar Aruba. Dat kan niet als de dynamo/regelateur nog niet is geïnstalleerd. Ik voel me met handen en voeten gebonden en weet me geen raad. Volledig afhankelijk van anderen. Ondertussen geef ik de binnenkant van de boot maar een sopje om mijn zinnen te verzetten. Toiletten weer schoonmaken en al het houtwerk. Het is nog steeds windstil hier. Vanaf woensdag zou de wind terugkomen maar zaterdag komt er veel wind. Voor die tijd zou ik in Aruba willen zijn. Om 1430 appt de monteur dat er iets met de regelateur is. De dynamo is gecontroleerd en die is ok. Het zal toch niet waar zijn? De nieuwe regelateur is uit de US gebracht. Daar alleen moest ik al 2 weken op wachten. Ik ben me ten einden raad. En ik heb een hele dag zitten wachten op niks. Ik had eigenlijk op zoek willen gaan naar een thermostaat maar omdat ik maar niet hoorde wanneer de monteur komt kon ik niet weg. Zo ziet het er ook niet uit dat ik Woensdag weg kan. Ik app de aankomende bemanning Marieke en Alex hoe de zaken ervoor staan. Niet erg gerust dat ik deze week al weg kan uit Curaçao. Zij begrijpen het en het komt Alex geloof ik ook beter uit. Een geluk bij een ongeluk. Ik moet het even proberen van me afzetten maar dat is erg moeilijk.

Dinsdag 8 Oktober, 2024 Jos en Beatriz terug op hun boot

Vandaag kijk ik uit naar een bezoek aan Jos en Beatriz. Zij liggen in de jachthaven Seru Boca en zijn gisterenavond teruggekomen aan boord vanuit Nederland. Maar eerst zet me mijzelf ertoe om te kijken of ik een thermostaat kan vinden.

Daarvoor moet ik met de bus of liften. Nadat ik de dinghy bij het haventje heb neergelegd loop ik naar de rotonde waar de bus zou moeten komen. De man bij het koffieshopje er vlakbij laat echter weten dat het nog 48 minuten duurt voor er misschien een komt. Dan maar liften. Tot mijn grote opluchting en geluk stopt er al snel een minibusje. Het is eigenlijk een taxi maar er zit al een oudere dame in en ik mag best meerijden. Ik word zelfs vlak bij de winkel waar ik moet zijn afgezet. Ik mag me zelf eigenlijk wel heel gelukkig prijzen. Binnen een half uur sta ik in de airco/koel techniek winkel.

Ik ben er echter binnen vijf minuten ook weer klaar. Ze hebben geen thermostaat voor mijn koelkast. Onverrichte zaken dan weer terugliften naar de dinghy. Ik loop eerst een stuk zodat ik op de goede directe weg zit naar Caracasbaai. Dan ook nog maar even proberen bij Budget Marine. Ook hier geen thermostaat. Al snel heb ik weer een lift. Een hele aardige Curaçaose dame. Ze zet me bij de rotonde af. Uit en thuis dus heel snel gedaan. Ik weet nu dat ze hier de thermostaat niet hebben. Dan zou ik hem moeten bestellen. Aruba of Colombia maar proberen. De compressor doet het nog. Ik moet alleen de thermostaat regelmatig aan en uit zetten. En ik kan de tweede koelkast niet meer als vriezer gebruiken. Deed hij toch al niet zo goed. Ach er zijn meer boten zonder koel- en vrieskast. Terug aan boord laat Jos weten dat ze aan boord zijn, terug van het boodschappen doen. Even bij ze langs. Ik neem een mooie fles wijn mee voor het feit dat ze alle onderdeeltjes hebben meegenomen. Heel blij ben ik er mee. Een nieuwe omvormer voor de radar, een grote pot lijm voor de dinghy, twee kneedarmpjes voor de broodmachine, een aantal reserve magnesium anodes voor de boiler en 12 setjes contact lenzen. Super blij. We rijden samen even naar een restaurantje maar die blijkt dicht te zijn. Dan terug bij hen aan boord weer heerlijke lunch van Beatriz. We spreken af vanavond samen naar de Burgernight te gaan bij Uncle J’s. Terug aan boord berg ik alle reserveonderdelen op en instaleer de omvormer voor de radar. Die doet het weer! Hoera! Een vinkje!

Het gat in de kneedarmpjes is te klein. Niet de juiste maat. Met een kobalt boor weet ik er een als proef op te boren. Nu past hij net. Maar eens kijken of het er mee lukt. Ik heb nog steeds het idee dat de kromming de verkeerde kant op staat. Om 1730 is Lindsey er. We nemen een biertje en wachten op Jos en Beatriz. Met drie dinghy’s gaan we naar Uncle J’s voor de Burgernight. Daar ontmoeten we weer een grote groep waaronder John & Shannon, Richard & Marion en nog veel meer bekenden. We hebben weer een gezellige avond samen. Zo fijn om even onder de mensen te zijn.

Wie weet ga ik nog wel een paar dagen naar Klein Curaçao. Even aankijken hoe het loopt met de dynamo en regelateur.

Woensdag 9 Oktober,2024

Na een koffie en yoghurt ontbijt draai ik twee wassen. Nu met het verwarmingselement volledig ontkoppeld. Dat gaat goed. We laten het maar zo. Het wordt niet super schoon maar goed genoeg en ruikt wel fris. Ook de hoofd monteur krijgt de regelateur niet aan de gang. Ik moet weer verder afwachten. Ik word er gek van. Wat te doen? Ondertussen maak ik de ankerketting, schroef en een deel van de romp maar weer eens schoon. Zo blijf ik bezig en kan mijn hoofd even verzetten. Natuurlijk gaat het regenen terwijl ik de was opgehangen heb. Ach na regen komt zonneschijn😊 😊 Pffff. De rest van de dag zit ik te wachten op meer nieuws. Zo frustrerend. Weer een dag verziekt voor mijn gevoel. Ik surf wat op het internet, kijk een filmpje en een documentaire. Ik heb geen zin om het eiland verder (alleen) te verkennen. Ik wil hier WEG! Op naar nieuwe avonturen en nieuwe leuke crew aan boord. Sander en Danielle bellen me via de video om me te steunen. Heel lief. Het is wat het is. Zij blijven nog een seizoen in de Caribische eilanden. Sanders ouders Judy en Hein komen overvliegen en gaan een maandje meevaren. Ook Rinus appt me weer en probeert te suppoorten. Heel fijn te weten dat ze aan me denken. Ik ga maar vroeg eten vandaag en vroeg naar bed.

Donderdag 10 Oktober, 2024

Deze ochtend weer met pijn in mijn buik wakker. Ik probeer de monteur te bellen maar hij neemt gewoon niet op. Ik word er gek van. Eindelijk om 1115 krijg ik een appje dat ze een nieuwe regelateur hebben besteld die er hopelijk dinsdag of woensdag is. Op mijn verjaardag?! Ik app Marieke en Alex dat mijn aankomst in Aruba een week verlaat is door de regelateur. Ik besluit gelijk morgen naar Klein Curaçao te zeilen voor een paar dagen. Weg hier uit Spaanse water. Ik leg me er nu bij neer. Ik vaar naar Seru Boca om een softstarter op te halen voor Lindsey’s zijn duikcompressor. Zo start hij beter. Die heeft hij via mij bij Jean Marc besteld. Lindsey is er blij mee en we spreken af vanavond nog een biertje te doen. Hij gaat morgen voor werk een paar weken naar Engeland. We gaan elkaar voorlopig niet meer zien. We hebben heel wat maanden samen opgetrokken. Lindsey is een hele behulpzame man en ik heb veel van hem geleerd. Het was een hele mooie tijd samen met veel duiken. Jammer dat onze wegen hier gaan scheiden. Wie weet komen we elkaar in San Blas nog tegen. Bij Lindsey aan boord nemen we een biertje. Hij heeft van de buurman een stuk tonijn gekregen die we met sojasaus, wasabi en gember heerlijk opeten.

Daarna gaan we naar Boca 19 voor een laatste diner samen. Het was een mooie tijd.

Vrijdag 11 Oktober, 2024 Op weg naar Klein Curaçao

Na de koffie en een snelle duik maak ik de boot klaar om naar Klein Curaçao te varen. Siebe helpt me even met de buitenboordmotor en de dinghy aan dek halen. Heel fijn. De dinghy is ineens weer zachter. Weer een lek. Tuurlijk! Pfff. What is new! In Klein maar eens kijken. Het koelsysteem van de buitenboordmotor spoel ik met zoetwater en een beetje Barnacle Buster. Daarna nog een keer met vers zoetwater. Die laat ik nu even aan dek. Als ik terugkom in Curaçao ga ik wel wat dichter bij het dinghy dock liggen want dan hoef ik de zware motor niet nog weer te gebruiken. Ik maak de rest klaar en merk dat in geen SOG en COG op de meters in de cockpit krijg. Het is dus NOG niet goed na het aansluiten van de nieuwe AIS. Het drijft me tot wanhoop. Ik heb geen enkel idee waar dit nu weer moet zitten. De gps-signalen komen niet bij de meters via het NMEA0183 en seatalk systeem. Ik vaar naar buiten. Eenmaal buiten probeer ik van alles.

Ik heb ook nog contact met Lindsey. Hij geeft allerlei aanwijzingen maar ik kom er gewoon NIET uit. Weer een systeem wat niet volledig werkt. Ik word er gek van. In 4,5 uur vaar ik in 4 rakken naar Klein. Als ik er om 1600 ben zet ik gelijk de watermaker bij. Met het eerste spoelwater van de watermaker ontzout ik de railing en de ramen. Dan een duik in het glas heldere water. Heb ik wel verdiend. Het anker zit goed ingegraven en het onderwaterschip ziet er schoon uit. Had ik van de week nog even schoongemaakt. Als ik er weer uit ben zet ik de generator ook bij. De accu’s staan nu op 30%. Ik maak nog een paar uurtjes water en dan tegelijk de accu’s opladen en een droger in de achterhut bij. Zo draait de generator aardig op 80% vermogen. Ik geef de draadjes van de NMEA0183 nog een poging. Helaas ik kom er niet uit waarom de COG en de SOG niet naar de meters worden doorgegeven. Ook kan ik nu niet de autopilot een automatisch ingestelde track laten volgen. Het is wat het is. Ik heb er geen verstand van helaas. Ik neem maar een G&T. Voor het avond eten heb ik rijst uit de vriezer gehaald. Ik wacht nog even tot 2000 met eten. Dan zet ik de watermaker af voor vandaag. Meer dan 400 liter gemaakt. Gelukkig doet dat systeem het goed. Een hele belangrijke. De rest is mooi maar niet zo belangrijk om te kunnen varen. Hopelijk kom ik snel iemand tegen die me kan helpen.

Zaterdag 12 Oktober. 2024 Klein Curaçao

Deze morgen na de koffie en een yoghurt ontbijt maak ik eerst de dinghy schoon op de plek waar er weer een rand losgelaten heeft. Ik plak dit maar met een 1-component lijm. De dinghy is gek genoeg niet leeggelopen sinds ik er gisteren weer wat meer lucht in gepompt heb. Heel apart. Ik plak alleen het loszittende randje maar. Zo kan het niet verder los raken. Er zijn meer plekje op de rand maar die zijn nog niet los genoeg. Ik probeer daarna nog wat met de NMEA 0183 multiplexer. Lindsey had wat opties voorgesteld. Ik sluit alle verbindingen opnieuw aan. Wissel een tweetal uitgangen op de multiplexer uit. Dan merk ik na twee uur dat op de NMEA out 1 niet alles lukt. Op de NMEA out 2 wel. Ook de COG en SOG komen terug op de meters.

De radar heeft echter nog geen heading…… Ik denk dat de NMEA out 1 kapot is. Pfff. Ook hier weer een nieuwe voor proberen te krijgen. Intussen zet ik alle draadjes via NMEA out 2 in parallel. Het lijkt te werken. Niet de bedoeling maar ik heb iets. Hoop dat dat niet voor overbelasting zorgt. Een nieuwe multiplexer dus. Eens kijken of er iemand rond woensdag van uit Nederland komt. Ook zet ik de vraag uit voor een multiplexer in de Spaanse Water app groep. Ik verwacht niet dat ze er hier op Curaçao een hebben. Ik laat het maar even zo. Maandag verder uitzoeken. Misschien in Aruba. Ik neem een duik en maak gelijk de schroef en romp verder schoon. Ziet er na 1,5 uur voorlopig weer goed uit. Ook een beetje lichaamsbeweging. Aan het einde van de middag komen John en Shannon met hun vrienden ook naar Klein. Gezellig. Vanavond eet ik een grote salade met veel groentes erin. Samen met zoete aardappel en vissticks. Het wordt tijd dat we weer eens een lange reis maken waar we bij kunnen vissen. In de avond krijg ik een bericht via de Spaanse water appgroep dat er iemand is die een shipmodul miniplex 2 Wi als reserve heeft liggen.

Dat zou wel heel erg mooi zijn. Toch weer een beetje geluk! Die zou ook moeten kunnen werken in mijn systeem. Ik spreek met de eigenaar Pascal af dat ik dinsdag langskom om hem te proberen. ’s Avonds kijk ik een film.

Zondag 13 Oktober, 2024 Klein Curaçao

Het is vandaag druk bij het eiland. Veel boten die naar Klein zijn gekomen vanaf Curaçao. Wel gezellig en geeft zeker geen overlast. Ik merk dat de dinghy toch weer wat zachter is. Met zeepsop probeer ik een gaatje te vinden. Geen succes. Voorlopig maar om de dag lucht bij pompen en als het een keer heel rustig is nog maar eens ik het water kijken of ik een gaatje kan vinden. Ik ga bij John & Shannon en hun vrienden Graig & Barbi langs. Zij zijn nog geen duikers. Hebben wel een eigen zeilboot in Texas waar ze op wonen. Ze gaan wat snorkelen bij het strand en Graig gaat met John een introductie duikje proberen te doen. Al hoewel er niet veel te snorkelen valt bij het strand ga ik toch gezellig mee.

We liggen een paar uur in het water aan het strand en zien zelfs een klein schildpad die om ons heen blijft zwemmen. Ook zijn er vandaag heel veel kite-surfers. Sommige erg goed. Ik maak wat go-pro beelden en kom zo ook in contact met Tessa. Zij is met een groepje kiters vandaag naar Klein gekomen. Ze geeft les op de basisschool. Ik maak wat mooie beelden en stuur ze via de app naar Tessa. Leuk.

Terug aan boord even uit de zon. Aan het einde van de middag gaan we BBQ op t strand. Ik beloof Nasi Goreng te maken. Om 1600 zijn alle toeristen en kiters weer terug naar Curaçao en liggen we nog met alleen 3 jachten ten anker. Om 1745 gaan we de wal op met twee dinghy’s voor de BBQ. We maken een mooi kampvuur.

Klein Curaçao is een van de eilandjes waar schildpadden hun nesten maken. Er wordt goed opgelet dat de nesten niet verstoord worden. De beheerder van Mermaid komt deze avond met een tiental deze morgen uitgekomen schildpad eieren om uit te zetten in zee.

Een prachtig gezicht om de jonge schildpadjes aan het begin van hun reis te zien. We genieten van de BBQ op deze mooie plek. Een mooie einde van een moeilijke week. Eens zien wat de komende week gaat brengen. Hopelijk nu snel op naar Aruba.

Later xoxo

Guest
2 dagen geleden
Rated 5 out of 5 stars.

Hoi Erik! Wat kan er allemaal kapot gaan zeg? Elke vlog lees ik er over. Maar kijk naar buiten en man, wat zit je op een mooi plekje. Hopelijk komen gauw al je spullen aan en kun je verder. Weekje later is toch ook niet erg.

Hier gaat alles zijn gangetje. Weer word van de week weer 23 gr! Ongelooflijk maar deze week liepen we met onze dikke winterjassen aan. Brrrr

Het is gelukkig droog op af en toe buitje na.

Dyon vraag vaak om je , waar je nu bent en wat je doet. Hij snap niet dat dat zo lang moet duren. Hahaha

Wij zitten in rol van oma en opa. Woensdag oppasdag. Ook weer heel leuk zo…

Edited

Guest
2 dagen geleden
Rated 4 out of 5 stars.

Hoi Eric, ondanks alle tegenslagen toch genoeg leuks om te lezen en te zien niet in de laatste plaats door de steun en hulp van diverse kanten kom je er wel. Hoop voor je dat het allemaal snel wordt opgelost maar maak jezelf niet gek hè, toi toi, groetjes Ton & Nicole